• شنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401032114319
  • خبرنگار : 50181

آب "گاوشان" در یک قدمی کرمانشاه

آب "گاوشان" در یک قدمی کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه آخرین روزهای چشم انتظاری کرمانشاه برای وارد مدار شدن آب سد گاوشان برای تامین آب شرب جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه در حال سپری شدن است. اگرچه زمان بهره‌برداری از این طرح بارها جابجا شد، اما به نظر می‌رسد این وعده در حال تحقق است.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه چندی قبل اعلام کرد که اواخر اردیبهشت کارهای نهایی تصفیه‌خانه این طرح انجام می شود و آخرین قولی که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم داده بود بهره برداری از این طرح در ۱۵ خرداد ماه امسال بود، اما با گذشت نزدیک به یک هفته از این موعد، اعلام شده که تلاش شبانه روزی برای تکمیل کار در حال انجام است و به زودی آب وارد مدار خواهد شد.

پروژه آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان از سال ۱۳۸۹ کلید خورد تا برای افق بلندمدت ۱۴۱۵، نیاز آبی شهر کرمانشاه را به میزان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال برای جمعیت ۱.۵ میلیون نفر تامین کند، این طرح شامل تصفیه خانه غدیر، خط انتقال ۷۳ کیلومتری، ۸۰ تا ۹۰ هزار مترمکعب مخزن و خطوط بین مخازن است.

طی چند سال اخیر که نیاز آبی شهر کرمانشاه افزایش پیدا کرد، در فصل گرم اکثر سال‌ها بخشی از آب سد گاوشان در قالب خط اضطراری و به میزان یک تا ۱.۵ مترمکعب در ثانیه (بسته به شرایط) از طریق تصفیه خانه قدیمی(شهید نظری) شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با حاد شدن نیاز شهر کرمانشاه به آب و قطعی‌های مکرری که در سال‌های اخیر در اکثر نقاط شهر داشتیم، نیاز به بهره‌برداری کامل از این طرح جدی شد و با تاکید استاندار وقت در سال گذشته، تکمیل کارهای بهره برداری از خط انتقال و تصفیه خانه غدیر به صورت کامل در دستورکار قرار گرفت، اما به محض اینکه حجم بیشتری( نزدیک به دو مترمکعب در ثانیه) آب وارد خط انتقال شد، این خط انتقال در چند نقطه دچار نشتی شد.

از آن زمان تاکنون کارهای بهسازی و سرویس خط انتقال با جدیت آغاز شد و حتی در نیمه اول اسفند ماه سال گذشته طرح جهادی ۲۰ روزه‌ای برای این تعمیرات اجرایی شد تا بتوان قبل از شروع فصل گرما کار را به نتیجه رساند.

در همان زمان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد که به صورت جدی به اجرای کامل طرح آبرسانی از سد گاوشان نیاز داریم، در غیر این صورت برای فصل گرما با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

علیرضا کاکاوند از نیاز کرمانشاه به پنج هزار لیتر در ثانیه آب یاد کرد که نیمی از آن یعنی ۲۶۰۰ لیتر در ثانیه باید از طریق سد گاوشان تامین شود و ادامه داد: در سال‌های اخیر هزار لیتر در ثانیه از این محل آب تحویل کرمانشاه شده است.

حالا در حالیکه خرداد از نیمه گذشته و کرمانشاه قدم به قدم به تشنگی نزدیک می‌شود، مسئولین شرکت آب منطقه‌ای اعلام کردند تلاش شبانه روزی برای بهره برداری از این خط انتقال در حال انجام است و طی روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید.

هم اکنون تنها کار باقی مانده مربوط به تصفیه خانه غدیر است که یکبار قرار بود اواخر اردیبهشت و بار دیگر قرار بود نیمه خرداد به اتمام برسد و در این شرایط انتظار می‌رود کارها با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه عملیات مهم رفع نقص خط انتقال آب شرب سد گاوشان به شهر کرمانشاه با موفقیت انجام شد و در ادامه اجرای فاز اول طرح اضطراری تصفیه خانه غدیر در دستور کار قرار گرفت‌، اظهار کرد: با تلاش استاندار مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه تامین اعتبار شد و به زودی شاهد بهره برداری از این طرح هستیم.

حالا مردم کرمانشاه که گاهی در برخی مناطق از 12 شب تا پنج بامداد و گاهی از 14 ظهر تا نزدیک غروب دچار قطعی و افت فشار هستند، چشم انتظارند تا یکبار برای همیشه این طرح که قرار بود سال 1394 به نتیجه برسد وارد مدار بهره‌برداری شده و تشنگی شهر کرمانشاه به پایان برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha