به گزارش ایسنا، محمدحسن نامی با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) گفت: این مراسم پس از دو سال وقفهای که به دلیل کرونا وجود داشت، امسال با حضور چشمگیر مردم برگزار شد و افراد بسیاری از استانهای سراسر کشور به شوق دیدار با رهبر معظم انقلاب در این مراسم حاضر شدند.
وی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت میکرد، ادامه داد: خوشبختانه هماهنگی در این مراسم وجود داشت و سیوسومین سالگرد ارتحال حضرت امام به خوبی و با حضور حدود ۳۰۰ هزار نفر برگزار شد.
جزئیات امدادرسانی در متروپل از زبان رییس سازمان مدیریت بحران کشور
نامی در پاسخ به پرسشی درباره حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت: در همان ساعات اولیه وقوع حادثه، استاندار خوزستان و معاونان، فرماندار آبادان و ... در محل حضور داشتند. وزیرکشور هم علیرغم وجود ریزگردها در همان شب و با یک هواپیمای سبک خود را به آبادان رسانده و در محل حاضر شد. بنده هم در معیت ایشان در جمعی حدودا هفت نفره در محل حاضر شدم.
وی با بیان اینکه همان شب در مسجد مجاور ساختمان متروپل قرارگاه عملیاتی ستاد بحران کشور و کمیتههای آن را فعال کردیم، گفت: دائما از شهرهای مختلف برای کمک و امدادرسانی با ما تماس می گرفتند و ما خواهش میکردیم که نیایند. از این غم بزرگی که به مردم آبادان وارد شده بود، همه غمگین بودند و دوست داشتند که به نوعی مشارکت کنند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره برخی انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه گفته میشود، نیروهای امدادی دیر در محل حاضر شده و مردم امدادگری را آغاز کرده بودند، گفت: نیروهای امدادی از همان ساعات اول حضور پیدا کردند. البته با حضور وزیر کشور از همان شب نخست شکل عملیات سرعت گرفت، اما آتشنشانان اهواز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و ... در همان ساعات اولیه در محل حضور پیدا کردند.
وی با بیان اینکه آتشنشانانی از شیراز، تهران، اصفهان و حتی ایلام نیز در محل حضور پیدا کردند، گفت: حتی از شهرهای دیگر هم میخواستند حضور پیدا کنند که ما خواهش کردیم حضور پیدا نکنند. آقای رییس جمهور به شهردار تهران دستور دادند که آتش نشانانی به محل بفرستند که در پلاسکو تجربه حضور داشتند.
نامی با بیان اینکه ساختمان متروپل ۴۵ هزار متر زیربنا داشت، گفت: عدم دقت پیمانکار، مهندس ناظر و ...باعث چنین واقعهای شد. البته به دنبال ترمیم بودند که ساختمان یک مرتبه فروریخت. موقعیت این ساختمان نیز به گونهای بود که امدادرسانی را دشوار میکرد. این ساختمان در یک خیابان ۱۲ متری به نام امیرکبیر و یک کوچه با عرض ۴ متر واقع شده بود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ساختمان متروپل هنوز فعال نشده بود، گفت: فقط طبقات همکف و چند واحد در طبقات فعال بودند و مابقی خالی بود. در طبقه همکف و قسمت چپ ساختمان اولین مغازه دفتر خود مجتمع بود و چند مغازه شامل آبمیوه فروشی، آزمایشگاه و ... نیز فعال بودند.
وی در پاسخ به این پرسش که چند نفر در زیرآوار متروپل بودند، اظهارکرد: در ساعات اولیه هیچکس نمیتوانست بگوید چند نفر زیرآوار بودند. مسافران زیادی به آبادان سفر کرده و مردم زیادی از آنجا عبور میکردند. کوچه چهار متری پر از عبور و مرور بود. قسمتی از ساختمان فروریخته بود که تعدادی از افرادی که آنجا بودند حبس شدند. برخی زیر آوار بودند و تعدادی هنوز تلفنشان کار میکرد، همین موارد نیز عملیات امدادونجات را با پیچیدگیهایی روبهرو کرده بود.
نامی درباره کارگرانی که گفته میشود در طبقات زیرین مشغول به کار بودند نیز خاطرنشان کرد: قسمتی بوده که هفت یا هشت نفر در آن کار می کردند. این ساختمان یک طبقه منفی داشت و یک نیم طبقه منفی که قسمت نیم طبقه چند وقتی بود که پر از آب شده بود. این ساختمان باید در شش طبقه ساخته می شد اما در ۱۳ طبقه بنا شده بود.
وی همچنین گفت: این حادثه در ساعات ظهر رخ داد و میدانید که در آبادان به دلیل گرمای هوا مردم زیاد در این ساعت تردد ندارند و برخی از مغازهها تعطیل بودند. اگر این حادثه در ساعت هفت عصر بود واقعا تلفات بیشتر شده بود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: آمار دقیقی وجود نداشت هیچکس واقعا نمیدانست که چند نفر آن زیر هستند. کمیتههای علمی و فنی و مهندسان تصمیمگیری میکردند که چه قسمتی از آوار را برداریم یا برنداریم. از طرفی نگران ریزش ساختمان مجاور بودیم و تلاشمان بر این بود که دو ساختمان مجاور فرو نریزد، چون اگر فرو میریخت کار امداد و نجات را سخت میکرد. تلاش ما این بود که امداد و نجات را انجام دهیم و اگر فردی زنده بود وی را نجات دهیم. محدودیت جغرافیایی هم که وجود داشت عملیات را دشوار کرده بود و همانطور که گفتم دو کوچه چهار متری و ۱۲ متری آنجا بود.
در متروپل دقت را فدای سرعت نکردیم
نامی تاکید کرد: در حادثه متروپل و به خصوص در مراحل اولیه، دقت را فدای سرعت نکردیم و اگر عملیات را سریعتر انجام میدادیم، دسترسی ما به محبوسشدگان احتمالی و جانباختگان سختتر می شد. مثلا اگر قرار بود در ساعات اولیه جرثقیل ۳۰۰ تنی بیاوریم، یا تاورکرین را در محل قرار میدادیم، با توجه به عرض معابر عملیات محدود میشد. وقتی توسط دستگاههای زندهیاب و سگهای نجات فهمیدیم دیگر فردی نیست، سرعت را بیشتر کردیم. از قسمت شرق دو ساختمان را خراب کردیم تا به پیکر جانباختگان زودتر دسترسی پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه وزیر کشور در این شش شب و پنج روز اصلا استراحت نکرد، گفت: در کنار هر حرکت و اقدامی که در متروپل انجام شد، یک کار علمی وجود داشت بود و سعی کردیم با دقت و ظرافت عملیات را انجام دهیم. توانستیم در مدت کوتاهی در این حادثه به نتیجه برسیم.
تجهیزات امدادی در حادثه متروپل با پلاسکو قابل مقایسه نیست
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برخی حادثه متروپل را با پلاسکو مقایسه می کنند، گفت: تجهیزاتی که اینجا آوردیم با پلاسکو قابل مقایسه نیست. پلاسکو به یکباره فروریخت و ساختمان و مصالح آن قدیمی بود، اما متروپل کاملا بتن بود. میدان عمل ما در پلاسکو زیاد بود؛ اما اینجا محدودیت عمل داشتیم.
نامی با بیان اینکه دولت در حادثه متروپل حمایتهای مالی خوبی انجام داد، گفت: البته مردم هم همراهی خوبی داشتند، دو ساختمان مجاور که تخریب شدند، قبل ازآنکه پولی دریافت کنند، مالکانشان این اقدام را انجام دادند. در آبادان از تجهیزات نوین هم استفاده کردیم، مانند دستگاه برش پلاسما که بتن را به راحتی برش میداد.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفـت: البته مردم آبادان اعتراضاتی هم به برخی مسئولان مانند شهردار آبادان داشتند و به دولت اعتراضی نداشتند. عدهای هم خواستند که سوءاستفاده کنند اما مردم آبادان همراهی نکردند و ما دیدیم که چطور از امدادگران تشکر کردند.
وی درباره تدوین برنامه ملی کاهش خطر و سوانح که از وظایف سازمان مدیریت بحران کشور تعریف شده نیز گفت: از اواخر اسفند سال گذشته، گروههای هشدار را تشکیل دادیم که در جلسات آن با حضور مسئولان دستگاه قضایی، بازرسی کل کشور، شهرداری، اصناف، نظام مهندسی و... برگزار میشود. گروههای هشدار را تشکیل دادیم تا دائما بروند و بازدید کنند و اخطار بدهند و اگر اقدامات لازم برای تقویت سازههای موجود انجام نشد، ساختمان پلمب میشود.
ضرورت بازدید ایمنی دائمی از پلها و مترو
نامی با بیان اینکه باید بازدید ایمنی دائمی از اماکنی مانند پلها، مترو و ... انجام شود، گفت: باید گروههای فنی و مهندسی دانما در جاهایی که احساس می کنند کوچکترین خطری وجود دارد، حضور داشته و بازدید انجام دهند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه باید تغییراتی در نظام مهندسی ساختمانها داده شود، گفت: اگر نقشه تفصیلی شهر به تصویب متخصصان رسیده، باید ساختمانها نیز طبق همان مقررات ساخته شود. نباید کسی به خودش اجازه دهد که بیش از آنچه که در نقشه تفصیلی شهر دیده شده، اقدامی کند و ساخت و سازی را انجام دهد.
وی درباره برخورد قوهقضاییه با تخلفات و نقض ایمنی در ساختمانها نیز افزود: امروز من تلاش و جدیت بیشتری را در قوه قضاییه و درباره موضوعاتی که با جان مردم در ارتباط است میبینم.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره نظارت بر ساختوسازهای روستایی نیز گفت: وزیر کشور قرارگاه روستایی تشکیل داده تا هم به دامداری وآبادانی روستاها نظارت شود و هم به اینکه اقدامی خلاف قانونی درباره ایمنی و ... صورت نگیرد، نظارت شود.
ضرورت توجه به ایمنی بازار تهران
نامی در پاسخ به پرسشی درباره ایمنی بازار تهران گفت: آقای رییسی دستوری دارند که در همه موارد میتوانیم از آن برداشت کنیم و آن تاکید بر تصمیم گیری و اقدام به نفع مردم است. در مورد بازار هم باید همین کارا را بکنیم و نفع مردم و کسبه را درنظر بگیریم. قطعا باید به ایمنی بازار تهران توجه ویژه شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: ما لازم داریم که ناوگان هوایی در زمینه اطفای حریق را تقویت کنیم. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هواپیماهایی را برای اطفای حریق در جنگلها تهیه کرده که آماده میشوند. باید ناوگان هلیکوپتری را هم تقویت کنیم که بودجه آن پیش بینی شده و باید به کار سرعت دهیم.
وی با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه مقاومسازی ساختمانها نیز گفت: باید نکات مثبت را هم بگوییم، از زلزله بم تا کنون اقدامات زیادی انجام شده و نوسازی و بازسازیهای زیادی داشتهایم که در نتیجه آن خسارات ناشی ازحوادثی مانند زلزله کاهش یافته است.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه باید به سمت آمادگی حداکثری حرکت کنیم، گفت: تلاش خواهیم کرد که از تجهیزات نوین استفاده کنیم. پیشگیری مهمترین بحثی است که باید به آن بپردازیم. باید خودمان را آماده کنیم. مصالح مقاوم به کار بگیریم. ساختمانها را مقاوم بسازیم این اقدامات به صورت فنی مهندسی انجام شود.
تکمیل اطلس ملی سوانح طبیعی تا یک سال و نیم آینده
نامی درباره تهیه اطلس ملی سوانح طبیعی نیز گفت: نگارش این اطلس آغاز شده و حدود یک سال و نیم طول میکشد تا نهایی شود، چرا که باید از روستاها شروع کنیم و بعد استانها و کشور کامل شود. در این اطلس باید ببینیم بحران ها از کجا شروع میشود و منشا حادثهای مانند سیل چیست و آن وقت باید برویم و مثلا به آبخیز داری و .. توجه کنیم تا از وقوع حوادث جلوگیری شود. البته برخی حوادث مانند زلزله هم قابل پیشبینی نیست و همانطور که گفتم باید خودمان را آماده کنیم و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم.
انتهای پیام
نظرات