• سه‌شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401012313063
  • خبرنگار : 30057

تولید نانوکاتالیست توسط دانش‌بنیان‌ها و رد تست آزمایشی آن از سوی صنعت

تولید نانوکاتالیست توسط دانش‌بنیان‌ها و رد تست آزمایشی آن از سوی صنعت

یکی از شرکت‌های فناور ضمن دریافت گواهی‌نامه نانومقیاس برای سه محصول و توسعه آن‌ها در صنعت، اقدام به تولید کاتالیستی بر پایه کربن فعال و نانو فناوری کرده، ولی اجرای تست آن در صنعت مورد استقبال قرار نگرفته است.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم اکبرزاده، مدیرعامل این شرکت با اشاره به نیاز مبرم کشور برای سوق دادن تحقیقات دانشگاهی به سوی کاربردهای صنعتی فناوری‌نانو، گفت: بر این اساس این شرکت به عنوان تولیدکننده نانومواد، در حال حاضر روی توسعه محصولات صنعتی با استفاده از نانومواد تمرکز دارد و در حال حاضر سه محصول این شرکت یعنی نانوذرات طلا، نقره و مگنتیت گواهی نانومقیاس دریافت کرده است.

اکبرزاده با بیان اینکه علاوه بر این سه محصول، برای دو محصول دیگر اقدام به دریافت این گواهی‌نامه کردیم، اظهار کرد: ما فقط در بخش تولید نانومواد کار نمی‌کنیم، بلکه روی تولید محصول نهایی نیز متمرکز هستیم. در حال حاضر یک فیلتر تصفیه آب نانویی را با همکاری شرکت دیگری توسعه دادیم که وارد بازار شده است. در این فیلترها، از نانو موادی که تولید می‌کنیم، برای پوشش‌دادن سطح کربن فعال استفاده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه تست‌های اولیه نتایج جالبی نشان دادند که در ادامه این روند منجر به تولید فیلترهای نانویی تصفیه آب شد، ادامه داد: ما همچنین روی توسعه محصولات دیگر نیز کار می‌کنیم، اما هنوز شاهد مقاومت در برابر فناوری‌های جدید در بازار هستیم. نمونه آن فناوری کربن فعال دارای نانوذرات در کاتالیست‌ها بود که به چند مجموعه صنعتی ارائه دادیم تا به صورت پایلوت آزمایش کنند، اما این پیشنهاد رد شد.

این عضو هئیت علمی دانشگاه خواجه‌نصیر معتقد است که فرصت‌های صنعتی زیادی در کشور وجود دارد، هر چند در بخش سلامت و دارو خیلی کارها انجام شده، اما در برخی حوزه‌ها نظیر تصفیه آب و پساب، شیرین‌سازی آب، کاتالیست و انرژی، گپ‌های زیادی میان تحقیقات دانشگاهی و کارهای صنعتی وجود دارد.

به نقل از ستاد نانو، وی حوزه‌های آب و محیط‌زیست را از جمله حوزه‌هایی دانست که فرصت‌های زیادی برای کار دارند، ضمن آنکه از جمله چالش‌های مهم کشور ما محسوب می‌شوند، یادآور شد: باتری که در جهان به عنوان حوزه‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود نیز برای انجام تحقیقات صنعتی حوزه نانو، در ایران به شدت کم به آن پرداخته شده است.

اکبرزاده درباره دامنه کاربرد محصولات این شرکت، توضیح داد: از نانوذرات نقره این شرکت می‌توان برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال استفاده کرد، نانوذرات طلا کاربرد دارویی داشته و در کیت‌های تشخیص طبی سریع نیز کاربرد دارد و نانوذرات مغناطیسی نیز در بخش چاپگر لیزری کاربرد دارد که در حال حاضر با یکی از شرکت‌های داخلی برای استفاده در این بخش در حال رایزنی هستیم.

به گفته وی، برای این محققان بر روی استفاده از نانوذرات مگنتیت برای شیرین‌سازی آب نیز تحقیقاتی در دستور کار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha