• سه‌شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401012312700
  • خبرنگار : 50470

صیانت از سنتی با برکات ماندگار

صیانت از سنتی با برکات ماندگار

ایسنا/آذربایجان غربی وقف در کشورهای اسلامی از جمله ایران می‌تواند به عنوان منبع مطمئن برای حل معضل‌های جامعه مورد توجه قرار گیرد، بنابراین جلب نظر مسئولان بلند پایه کشور و استان و حمایت بی دریغ آنان از نهاد وقف می تواند این سنت نبوی را در جایگاه ارزشمند و واقعی خود قرار دهد.

ولی زمانی می‌توان از این سنت حسنه نبوی حداکثر استفاده را برد که از موقوفات به عنوان یک امانت الهی به بهترین شکل نگهداری شود، و از دست اندازی متجاوزان و افراد جاه طلب جلوگیری به عمل آید، که این مهم در سایه جدیت استان‌ها در صیانت از موقوفات و سنددار کردن آنها قابل تحقق است.

سنددار کردن موقوفات بهترین راه برای صیانت از آنهاست

نساء بوستانی یک وکیل متخصص در دعاوی مربوط به وقف در گفت و گو با ایسنا، به ضرورت صیانت از موقوفات در برابر دست اندازی‌های سوداگران اشاره کرد و گفت: برای صیانت از موقوفات حتما باید آن‌ها را سنددار و شناسنامه دار کرد.

وی افزود: بسیاری از دعاوی مربوط به موقوفات به دلیل کوتاهی و غفلت در اخذ سند و شناسنامه دار کردن به وجود می‌آید، که باعث شده با مرور زمان عده‌ای با جعل مدارک به اخذ سند اقدام کرده و موقوفات را تصرف کنند، بنابراین باید این مقوله جدی‌تر دنبال شود، که خوشبختانه در کشور اقدامات اساسی در این زمینه آغاز شده است.

این کارشناس حقوق بر ضرورت بررسی‌های کارشناسانه در زمان وقف توسط واقف تاکید کرد و گفت: در برخی موارد ملاحظه می‌شود ملکی وقف شده است که در عمل وقف آن امکان پذیر نیست، چون جزو اراضی ملی یا انفال است و به دلیل عدم تحقیق و اخذ استعلامات لازم از ادارات مربوطه، مشکلات بعدی گریبانگیر محاکم قضایی می‌شود.

وی بیان کرد: وظیفه ما در احیا و تثبیت موقوفات بسیار سنگین است، چرا که موقوفات متعلق به اهل بیت(ع) بوده و خدمت به موقوفات وظیفه شرعی و تکلیف دینی ما محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: باید از همه راهکارهای قانونی موجود استفاده بهینه شود، تا از تجاوز و تعرض به موقوفات جلوگیری به عمل می‌آید، بنابراین باید تمامی موقوفات، بقاع و اماکن متبرکه شناسایی شده و پلاک ثبتی آنها مشخص شود،  همچنین برای هر موقوفه، بقاع و اماکن متبرکه یک پرونده ثبتی با مشخصات پلاک ثبتی تشکیل شود.

صدور سند رسمی برای ۱۴۰۰ موقوفه در آذربایجان غربی

حجت الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: استان ما با صدور ۱۴۰۰ سند رسمی رتبه نخست کشور را در تثبیت مالکیت موقوفات از آن خود کرده است.

وی بیان کرد: در یک سال گذشته با همکاری و مشارکت اداره کل ثبت و اسناد استان، برای بیش از ۱۴۰۰ موقوفه سند رسمی صادر شد و ۵۰۰ سند قدیمی موقوفات به دفترچه تک برگی تبدیل شدند.

حجت الاسلام جوانبخت با بیان اینکه، پیشگیری از دخل و تصرف در موقوفات استان از مهم ترین اهدافی است که با صدور سند مالکیت به موقوفات آذربایجان غربی دنبال می‌کنیم، ادامه داد: این استان برای چهارمین سال متوالی رتبه برتر صدور سند به موقوفات در کشور را کسب کرده، که این مهم با مشارکت و همکاری کارکنان امکان پذیر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه یک سوم موقوفات استان در خوی بوده و سند مالکیت دریافت کرده اند، افزود: خوی با صدور ۴۰۰ سند به موقوفات در استان رتبه اول را کسب کرده است.

حجت الاسلام جوانبخت، بر لزوم توجه جدی و عمل به نیات واقفین تاکید کرد و گفت: در یک سال گذشته موقوفات استان ۳۱۰ میلیارد ریال درآمد داشتند، که ۱۲۰ میلیارد ریال آن براساس نیات واقفان نیک اندیش برای تامین نیاز اقشار بی بضاعت هزینه شده است.

وی افزود: یک سال گذشته در بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع از بقاع متبرکه و موقوفات استان عملیات مرمت و بازسازی اجرا شده است.

به گزارش ایسنا؛ واقفان نیز باید نسبت به نحوه نگهداری حساسیت لازم را داشته باشد، تا افراد حریص و طماع به خیال آنکه اموال بلاصاحب دست یافته اند، قصد تعدی به اموال را نداشته باشند.نقش دولت نیز در زمینه حفظ، حراست و صیانت از موقوفات قابل توجه است، به طوری که علاوه بر وظیفه اخلاقی و تکلیف قانونی، مسئولیت شرعی نیز در این زمینه دارند و نباید از آن غفلت ورزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha