• دوشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401011506964
  • خبرنگار : 71661

با رد گزارش نیویورک تایمز،

کاخ سفید دخالت بایدن در کار وزارت دادگستری را رد کرد

کاخ سفید دخالت بایدن در کار وزارت دادگستری را رد کرد
ران کلین (رئیس کارکنان کاخ سفید) و جو بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا)

رئیس کارکنان کاخ سفید ادعاها مبنی بر اینکه جو بایدن خواستار تعقیب قانونی دونالد ترامپ شده بود را رد کرد و گفت، چنین کاری تنها از ترامپ و ریچارد نیکسون بر می‌آمد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه هیل، ران کلین، رئیس کارکنان کاخ سفید در گفت‌وگویی در شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را با ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری اسبق این کشور مقایسه کرده و گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی، بر خلاف ترامپ و نیکسون، باور دارد که دادرسی و محاکمه افراد در حیطه اختیارات کاخ سفید نیست.

کلین گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بایدن به اعضای محفل داخلی‌اش گفته است که ترامپ باید به دلیل نقشش در حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه 2021، محاکمه شود را رد کرد.

نیویورک‌تایمز پیش از این گزارش کرده بود که بایدن تلویحا اعلام کرده است که می‌خواهد «مریلک گارلند»، دادستان کل آمریکا به‌جای یک «قاضی سختگیر»، نقش یک دادستان را ایفا کند. (قاضی کسی است که مسئولیت قضاوت و صدور حکم را دارد، اما دادستان مقامی قضائی است که افراد را رسماً به ارتکاب جرم متهم کرده و در دادگاه تحت تعقیب قرار می‌دهد.)

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا کرد، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته به حلقه نزدیکان خودش گفته است که ترامپ باید تحت پیگرد قضایی قرار بگیرد و او یک تهدید علیه دموکراسی است.

در این گزارش تصریح شده است، رئیس جمهوری آمریکا هرگز از گلایه‌هایش به صورت مستقیم با مریک گارلند، مقام وزارت دادگستری آمریکا که مسئول پرونده تحقیقات درباره رخدادهای ششم ژانویه ۲۰۲۰ است، صحبت نکرده است.

بر اساس این گزارش، بایدن همچنین به صورت خصوصی گفته است، خواستار آن است که گارلند "کمتر شبیه به یک قاضی کسل‌کننده و بیشتر شبیه به یک دادستان مصمم به اتخاذ اقدامی قاطع در قبال رخدادهای ششم ژانویه عمل کند."

بیش از یک سال از روزی که گروهی از طرفداران دونالد ترامپ به منظور جلوگیری از تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری به ساختمان کنگره حمله کردند، می‌گذرد.

جمع‌آوری گزارش کامل وقایعی که پیش از آن روز و در جریان آن رخ داد، هنوز کامل نشده است و کمیته‌ای ویژه که در مجلس نمایندگان آمریکا به این خاطر تشکیل شده، روی آن کار می‌کند.

ابتدا قرار بود سازوکاری مستقل برای این تحقیق ایجاد شود، اما بعد از شکست آن پروژه مجلس نمایندگان با یک رای‌گیری مناقشه‌آمیز در روز ژوئیه ۲۰۲۱ این کمیته را ایجاد کرد. هفت عضو دموکرات و دو عضو جمهوری‌خواه این کمیته تا به امروز با بیش از ۲۵۰ نفر صحبت کرده‌اند و حداقل ۴۵ بار نیز احضاریه صادر کرده‌اند.

به گفته اعضای این کمیته، بیشتر افرادی که احضاریه دریافت کرده‌اند حاضر به همکاری شده‌اند. تعداد محدودی از نزدیکان دونالد ترامپ اما مقاومت کرده‌اند. مقاومت آن‌ها بر اساس "امتیاز اجرایی" است - قاعده‌ای قانونی که اجازه می‌دهد هرگونه ارتباط بی‌پرده میان رئیس‌جمهور و مشاورانش محرمانه باقی بماند.

کلین در این‌باره گفت: هرگز نشنیده‌ام که بایدن چنین چیزی بگوید و از تحت تعقیب قرار دادن کسی حمایت کند.

او تصریح کرد که یکی از دلایل پیروزی بایدن در انتخابات، این است که او وعده داد تا پیگیری قضایی و محاکمه را به دست وزارت دادگستری بسپارد. او گفت: در عصر مدرن، ریچارد نیکسون و دونالد ترامپ تنها کسانی بودند که اعتقاد داشتند تصمیم‌گیری در مورد تعقیب قانونی افراد نه در وزارت دادگستری، بلکه باید در اتاق بیضی (دفتر کار رسمی رئیس‌جمهوری آمریکا) انجام شود.

کلین گفت، دولت بایدن این تصمیمات را به وزارت دادگستری واگذار کرده و به قدرت تصمیم‌گیری مریک گارلند اعتماد دارد.

او همچنین درباره تحقیقات درمورد مسائل تجارت بین‌المللی فرزند جو بایدن گفت: البته که رئیس‌جمهوری اطمینان دارند که فرزندشان قانون‌شکنی نکرده است، اما همان‌طور که گفتم، این موضوع هم به وزارت دادگستری مربوط می‌شود. این چیزی است که هیچ کس در کاخ سفید در آن دخالتی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha