• پنجشنبه / ۴ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۴:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401010301200
  • خبرنگار : 30165

آمار "ایرانداک" در آخرین سال قرن ۱۴؛

کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیشگیری از تقلب داشتند؟

کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیشگیری از تقلب داشتند؟

ایجاد دسترسی آزاد و رایگان به متون علمی و پژوهشی می‌تواند در شناسایی تخلفات علمی و پژوهشی مانند جعل داده و سرقت علمی و .... و جلوگیری از رخداد آن‌ها کمک کند. به همین دلیل برنامه‌ریزی و تشویق پژوهشگران به ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها می‌تواند در بهبود این وضعیت کمک‌کننده باشد. بر اساس آخرین آمار ایرانداک مؤسسات زیر نظر وزارت علوم، بیشترین میزان ثبت پایان‌نامه و رساله و همچنین همانندجویی را داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۶ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در سال ۱۳۹۸ به تصویب هیئت وزیران رسید.

بر اساس تبصره ۹ این قانون، حوزه‌های علمیه و همچنین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی فناوری کشور، دولتی و غیر دولتی موظف هستند که پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی خود را که فاقد طبقه‌بندی هستند را در سامانه‌های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت و همانندجویی کنند.

بر اساس این قانون، گواهی ثبت و بارگذاری فایل و همانندجویی این مدارک برای هرگونه پرداخت مالی به استادان راهنما، مشاور و داور و همچنین امتیاز ترفیع و ارتقای آن‌ها و همچنین دانشجویان، الزامی است.

برای انجام این قانون، «سامانه همانندجو» و «سامانه ملی ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها»، توسط ایرانداک راه‌اندازی شد.

آخرین آمار از عملکرد ایرانداک حاکی از این است که روند سالانه ثبت پایان‌نامه و رساله در ایرانداک تا سال ۱۳۹۸ یک روند افزایشی بوده و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است.

کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیشگیری از تقلب داشتند؟

دانشگاه‌ها و مؤسسات با بیشترین میزان ثبت پایان‌نامه و رساله

بر اساس آخرین آمار ایرانداک در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، در مجموع ۴۵۸ مؤسسه، نزدیک به ۷۰ هزار پارسا و ۳۶۸ مؤسسه، بیش از ۴۷ هزار پیشنهاده را در سامانه ثبت کرده‌اند. «وزارت علوم»، «مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی و جهاد دانشگاهی» و «دانشگاه آزاد اسلامی» مؤسسات با بیشترین ثبت پایان‌نامه و رساله (پارسا) و پیشنهاده (پروپوزال) بودند و حوزه‌های علمیه نیز هیچ‌گونه ثبتی نداشته‌اند.

کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیشگیری از تقلب داشتند؟

بر اساس این آمار به ترتیب دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد و تبریز بیشترین ثبت پایان‌نامه و رساله و دانشگاه‌های فردوسی مشهد، تربیت مدرس و شهید بهشتی از بین مؤسسات زیر نظر وزارت علوم، بیشترین ثبت پروپوزال را در سامانه‌های ایرانداک داشته‌اند.

دانشگاه‌ها و مؤسساتی که درخواست همانندجویی بیشتری داشتند

سامانه «همانندجو» با کاوش خودکار در این آثار، نوشته‌های همانند را بازیابی و میزان همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، نزدیک به ۳۶ هزار استاد و ۱۹۰ هزار دانشجوی عضو سامانه همانندجو از ۶۳۱ مؤسسه، نزدیک به ۲۲۲ هزار درخواست همانندجویی داشته‌اند.

بیشترین درخواست همانندجویی نیز توسط وزارت علوم، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی و جهاد دانشگاهی و دانشگاه پیام‌ نور به ثبت رسیده است. حوزه‌های علمیه نیز با هفت درخواست، کم‌ترین درخواست همانندجویی را داشته‌اند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد و شیراز رتبه‌های نخست تا سوم همانندجویی را به دست آورده‌اند. 

کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیشگیری از تقلب داشتند؟

در میان نشریه‌های علمی عضو سامانه همانندجو؛ نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی، نشریه پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی و نشریات دانشگاه جامع امام حسین (ع)، رتبه‌های نخست تا سوم همانندجویی را به دست آورده‌اند.

همچنین از بین همایش‌ها نیز همایش ملی پژوهش‌های نوین دانشگاهی در هنر معماری و عمران، کنگره ملی مهندسی عمران دانشگاه شیراز و کنگره ملی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی سهند نیز در میان همایش‌های عضو سامانه همانندجو، بالاترین رتبه همانندجویی را در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ داشته‌اند.

سهم زنان و مردان در ثبت پایان‌نامه و رساله

بر اساس آمار پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده در ایرانداک در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، حدود ۴۷ درصد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها برای زنان و ۵۲ درصد از آن‌ها برای مردان بوده است.

کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیشگیری از تقلب داشتند؟

دانش‌آموختگان کدام کشورها بیشتر پایان‌نامه و رساله ثبت کردند؟

 برای اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب، از آبان ۱۳۹۷ از طریق سامانه ملی ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و با همکاری سازمان امور دانشجویان، نسبت به پذیرش نسخه الکترونیکی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانش‌آموختگان ایرانی بیرون از کشور اقدام شده است. این مدارک پس از کنترل ایرانداک و تأیید سازمان امور دانشجویان، ثبت می‌شوند. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۶۹۴ پارسا در این سامانه ثبت شده‌اند. 

دانش‌آموختگان سه کشور ایتالیا، آمریکا و کانادا بیشترین ثبت پایان‌نامه و رساله را داشته‌اند.

کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات همکاری بیشتری در پیشگیری از تقلب داشتند؟

ایجاد دسترسی آزاد به متون علمی و پژوهشی و ایجاد دسترسی رایگان به این متون می‌تواند در جلوگیری از تخلفات و شناسایی تخلفات علمی و پژوهشی مانند جعل داده و سرقت علمی و .... کمک کند. همچنین دسترسی آزاد می‌تواند باعث دیده شدن، خوانده شدن و افزایش ارجاعات منابع پژوهشی شود. با توجه به این‌که یکی از مشکلات مقالات کشور، کم‌بودن میزان ارجاعات و همچنین شناسایی تخلفات پژوهشی است، برنامه‌ریزی و تشویق پژوهشگران و مؤسسات به ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و دیگر منابع پژوهشی می‌تواند در بهبود این وضعیت کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha