• سه‌شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400121713724
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

بزرگداشتی برای نظامی 

بزرگداشتی برای نظامی 

ایسنا/اصفهان معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی را با حضور استادان و صاحب‌نظران این حوزه و اعضای ستاد ملی حکیم نظامی گنجوی برگزار می‌کند.

احسان رئیسی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان و برگزارکنندهٔ نشست، درباره اهمیت برگزاری بزرگداشت‌ مفاخری چون نظامی به ایسنا گفت: نکته نخستی که در بحث مناسبت‌ها باید درباره آن تأمل شود، این است که فلسفه مناسبت‌ها چیست و این‌که روزی به نام کسی یا کاری نام‌گذاری شود، چه فلسفه‌ای دارد. باید در نظر داشته باشیم که مناسبت‌ها برای یادآوری مباحث بسیار مهمی هستند که گاه از فرط اهمیت و اثرگذاری و از شدت ظهور و استمرار در زندگی ما، از دیده دور می‌مانند و پنهان می‌شوند. برای مثال وقتی یک روز را روز زبان و ادب فارسی یا روز سعدی، مولانا، حافظ و دیگر شاعران نام‌گذاری می‌کنند، آن‌قدر نقش ادب فارسی در زندگی ایرانیان پررنگ است و در جزء جزء آن جاری شده که ممکن است اهمیت آن نادیده گرفته شود. 

او ادامه داد: این روز چندان در تار و پود جان ما و فرهنگ و زبان و ادبیات‌مان جای گرفته و با آن آمیخته شده است و اصلاً خود این تار و پود را تشکیل می‌دهد که ممکن است ما فراموش کنیم که یک شاعر چه نقشی در فرهنگ و زندگی ما و کاخ اندیشه و زیبایی‌شناسی ایرانی دارد. به این دلیل است که مناسبت‌ها و برگزاری بزرگداشت در این مناسبت‌ها بسیار مهم و ضروری است.

رئیسی درباره موضوعات و مباحثی که قرار است در این نشست مطرح شود، تصریح کرد: گنجه و پیشینه و معنای آن، نظامی پژوهی و واکاوی‌های دوباره آن، نقد ساختار مخزن‌الاسرار نظامی، جهان مطلوب داستانی حکیم نظامی، کانون‌های کتابت خمسه‌های نظامی، بازده صعودی در خمسه‌ نظامی و صوفیانه‌های نظامی از جمله موضوعاتی است که در این نشست با حضور محمود شالویی، جلال ‌الدین کزازی، نصرالله امامی، قدرت قاسمی‌پور، مهدی نیک منش، حسین مسجدی، امیر منصوری و سعید شفیعیون مورد بحث قرار می‌گیرد.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست که به شکل مجازی روز ۱۹ و ۲۱ اسفندماه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ برگزار می‌شود، می‌توانند به سایت
https://meeting.ui.ac.ir/ch/hakimnezami مراجعه کنند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha