محمود امانی طهرانی در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی درباره روند جبران افت یادگیری دانش آموزان در ایام کرونا و آموزش های غیرحضوری و همچنین نتایج ضعیف کسب شده در مطالعات تیمز و پرلز اظهار کرد: طرحی در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و اخیرا به تصویب رسید که میتواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.
وی افزود: راهکارهای خوبی در این مصوبه وجود دارد و به ابعاد خوبی توجه شده است. «معلم»، «برنامه درسی» و «نقاط لازم التوجه» محورهای اصلی کار هستند و امیدوارم در هرکدام از زمینهها، برنامههای عملیاتی در وزارت آموزش و پرورش طراحی شده، عینیت بیابد و به نتیجه برسد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ماده واحدهای با عنوان «طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقهای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن» به تصویب رسید گفت: ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، ریاضی و علوم در این طرح مدنظر است.
امانی به سه راهبرد توانمندسازی معلمان، مبنا قرار دادن استانداردهای ملی و بینالمللی برای ارتقای عملکرد درس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن و بسط عدالت آموزشی در این طرح اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در راهبرد بسط عدالت آموزشی مواردی چون اولویت تخصیص منابع به مناطق، مدارس و دانشآموزان کمبرخوردار برای حمایت از خدمات اساسی آموزشی و تغذیهای (تغذیه رایگان دانش آموزان در مدارس و مناطق کمبرخوردار)، تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دو زبانه، طراحی ساز و کارهای ویژه برای ارتقای عملکرد مدارس لازم التوجه از جمله تقویت انگیزه برای مدیران موفق در این مدارس و اولویت بخشی به اختصاص معلمان اثربخش و باکیفیت به کلاسها و دانش آموزان کم پیشرفت، شناسایی دانش آموزان کم پیشرفت و تدوین و اجرای برنامه آموزش ترمیمی و جبرانی (مانند فوق برنامه و آموزش در گروههای کوچک خارج از ساعت جاری مدرسه) و تقویت فرآیندهای ارائه آموزش دروس در مناطق دو زبانه به زبان فارسی لحاظ شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به راهبرد توانمندسازی معلمان نیز اشاره و عنوان کرد: این راهبرد معطوف به ارتقای ظرفیتهای معلمان در ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش دانش موضوعی معلمان به ویژه در موضوعات درسی مربوطه است.
وی ادامه داد: در راهبرد مبنا قراردادن استانداردهای ملی و بین المللی برای ارتقای عملکرد معلمان نیز گفت: نظارت و ارزشیابی مستمر عملکرد معلمان مبتنی بر شاخصهای مرتبط با ارتقای کیفیت از قبیل عملکرد تحصیلی دانشآموزان، استفاده بهینه از وقت و زمان آموزش، تدریس مشترک تیمی در کلاس، مشاهده کلاسهای معلمان دیگر، مشارکت در یادگیری حرفهای مبتنی بر همکاری آنان در این بخش مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.
امانی طهرانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح آموزش زبان به دانشآموزان در مؤسسات آزاد نیز گفت: این طرح هنوز در مراحل کار کارشناسی قرار دارد و به شورای عالی نرسیده است. آموزش زبان خارجی، نیمه تجویزی و انتخابی تعریف شده است. در کمیسیون برنامه درسی این موضوع در دست بررسی است که امکان انتخاب را در بحث آموزش زبان به دانشآموزان بدهیم تا اگر آموزش زبان را در مؤسسات مجاز گذرانند، مدرسه، این آموزش را بپذیرد که در این صورت، تنوع یادگیری زبان خارجی هم محقق میشود.
انتهای پیام
نظرات