به گزارش ایسنا، مهدی علیاکبرزاده در این نشست گفت: هفتمین جشنواره ملی اسباببازی مانند دورههای پیشین این جشنواره بستری فراهم میکند تا تولیدکنندگان اسباببازی محصولات خود را ارائه کنند.
او ضمن اشاره به اینکه بخش رقابتی هفتمین جشنواره ملی اسباببازی با رویکردی متفاوت نسبت به جریان تولیدات ایرانی برگزار میشود، بیان کرد: در داوری اولیه، ۵۷۶ محصول مورد بررسی قرار گرفت که این تعداد بیش از دو برابر محصولات ثبت شده در بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباببازیست. بخش رقابتی هفتمین جشنواره ملی اسباببازی، به شناسایی استعدادها و فعالیتهای اثربخش در حوزه اسباببازی میپردازد و با دعوت از تولیدکنندگان اسباببازی ایرانی و ایجاد فضای رقابتی سازنده و هدفمند، محصولات برتر تولیدشده در بازه زمانی شهریور ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ را داوری کرده و منتخبان بخشهای مختلف، روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه معرفی و تقدیر خواهند شد.
مدیرعامل کانون ادامه داد: در این دوره از جشنواره، محصولات براساس شاخصهای بهترین تصویرسازی و گرافیک، بستهبندی، کیفیت چاپ، کیفیت چوب، کیفیت پلیمری، کیفیت فلزی، کیفیت پارچه، کیفیت مواد ترکیبی، برترین محصولات سازه و جورچین، برترین محصولات شبیهساز دنیای واقعی و برترین سرگرمی حسی و حرکتی داوری شدهاند.
علیاکبرزاده با اشاره به حامیان هفتمین جشنواره ملی اسباببازی گفت: ستاد گسترش فناوریها و علوم شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با معرفی نمایندگان خود محصولات را در دو بخش ویژه اسباببازیهای فکری، شناختی و اسباببازیهای مروج فرهنگ حملونقل ترافیکی داوری کردند. همچنین امسال شورای نظارت نیز تقدیر ویژهای از تولیدکنندگان منتخب خواهد داشت.
مدیرعامل کانون با اعلام خبر برگزاری چهار نشست تخصصی در این دوره از جشنواره بیان کرد: در این وبینارها از سازمانهای مختلف برای ارائه مباحث آموزشی و ترویجی مرتبط با صنعت و توسعه اسباببازی دعوت شدهاست و بر همین اساس، چهار نشست تخصصی در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۱ و ۲۲ اسفندماه در دو نوبت صبح (ساعت ۹ تا ۱۱) و بعدازظهر (ساعت ۱۴ تا ۱۶) برگزار خواهد شد.
او اضافه کرد: «اسباببازیهای شناختی/ نگاهی بر بنیادیترین کارکردهای اسباببازی در جریان رشد»، «استانداردهای اسباببازی/ چالش اسباببازی خوب در نگاه حداقلهای کیفیت»، «بازارهای جهانی، افق پیش رو/ مروری بر مهمترین چالشهای جهانی شدن و صادرات» و «تحولات فرهنگی و آثار آن در اقتصاد فرهنگ و اسباببازی/ آینده صنعتیترین کالای فرهنگی» عنوانهای این چهار نشست است.
علیاکبرزاده ادامه داد: چهار نشست تخصصی بخش علمی هفتمین جشنواره ملی اسباببازی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان توسعه تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، و سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران برگزار خواهد شد و در این نشستها، متخصصان مطرح بینالمللی از کشورهای آلمان، بلژیک، دانمارک، لهستان، سنگاپور و هندوستان به ارائه جدیدترین دستاوردها و پژوهشهای علمی خود در زمینه صنعت اسباببازی خواهند پرداخت.
او با اشاره به اهدای نشان اسباببازی برتر ایرانی گفت: امسال نیز مانند دورههای گذشته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم تقدیر از برگزیدگان اسباببازی ایرانی، نشان اسباببازیهای برتر را به تولیدکنندگان باکیفیت اهدا خواهد کرد. این نشان اسباببازی برتر برای تولیدکنندگان و خانوادهها تأییدی بر کیفیت و شاخص بودن محصول خواهد بود و اسباببازیهای منتخب را در فروشگاهها متمایز میکند. مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایشگاهی از برترین اسباببازیهای ایرانی و تولیدات منتخب را به نمایش خواهد گذاشت. این نمایشگاه از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ اسفندماه برپا خواهد شد و ظرفیت و توانمندی اسباببازیهای ایرانی را نمایش میدهد. همچنین در اردیبهشتماه سال ۱۴۰۱ همزمان با ماه مبارک رمضان در نمایشگاهی که از افطار تا سحر برپا میشود فروش محصولات تولیدی را خواهیم داشت به علاوه اینکه، علاقهمندان میتوانند این محصولات را از سایت دیجیکانون و فروشگاه اینترنتی کانون پرورش فکری بهنشانی shop.kpf.ir خریداری کنند.
مدیرعامل کانون با اشاره به برگزاری نشستهای تخصصی جشنواره بیان کرد: در دو سال اخیر، شرایط زندگی ما بهدلیل بیمای کرونا تغییر کرده. این تغییرات برای دستاندرکاران تولید اسباببازی فرصتیست تا برای تولید محصولات خود مطالعه داشتهباشند. بیماری کرونا شرایط ارتباطی ما را تغییر داد و بیشتر به شکل مجازی تغییر کرد، بنابراین کودکان و نوجوانان ما حضور در فضای مجازی را خیلی سریع تجربه کردند.
مهدی علیاکبرزاده در پایان گفت: با تحول در شرایط اقتصادی، شیوه بازار و خرید محصولات هم تغییر کرد و در بازار اسباببازی اثر گذاشت. در نشستهای تخصصی جشنواره و نمایشگاه به این موضوعها خواهیم پرداخت.
جشنواره اسباببازی بر پایه نیاز به صنعت اسباببازیست
در بخش دیگری از این نشست، آیدین مهدیزادهتهرانی دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباببازی گفت: از سال ۹۴ جشنوارهای با عنوان «جشنواره اسباببازی» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که یکی از ویژگیهای آن، داشتن ساختار برون سازمانیست.
او اضافه کرد: بخش زیادی از این جشنواره از سوی خود تولیدکنندگان و دستاندرکاران صنعت اسباببازی برگزار میشود و محفلیست برای فعالان این حوزه تا در کنار یکدیگر قرار گیرند. در هفتمین دوره این جشنواره شاهد تغییرات زیادی در فرم و برگزاری با توجه به تغییرات جامعه بودهایم، در همین راستا، تغییرات بهوجود آمده در هفتمین دوره نیز ثابت کرد که جشنواره بسیار پویا و منعطف است.
مهدیزاده افزود: یکی دیگر از ویژگیهای مهم جشنواره اسباببازی این است که بر پایه نیاز به صنعت اسباببازی تشکیل شده و با توجه به هدف اولیه خود که نیازسنجی جامعه در این صنعت است از اولین دوره تا هفتمین دوره به فراخور نیازهای جامعه تغییراتی داشتهاست. در این دوره نیز جشنواره را دچار تحولاتی کردیم و منطبق با نیاز بازار با آن برخورد شد، اینگونه که جاهایی که عملاً لازم نبود کانون متولی باشد نقش آن کمرنگتر شد و هرجایی که حس کردیم خلاء آن در صنعت اسباببازی وجود دارد کانون مشارکت بیشتری داشت.
دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباببازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره در مرحلههای مختلفی برگزار میشود، گفت: امیدوارم برگزاری در ماههای مختلف و این تداوم در حضور باعث شود تا این جشنواره به یک برند تبدیل شود.
مهدیزاده در پایان گفت: امیدوارم جشنواره هفتم گامی به سمت بازارهای جدید، متنوع، منطقهای و جهانی بردارد و تغییر نگرشی از یک صنعت نوپا و تازهکار به سمت یک صنعت رسمی و پایدار ایجاد شود. ما به همافزایی این جشنواره امیدواریم و مطمئن هستیم که این سنگبنای یک آینده درخشان است.
علاقهمندان میتوانند برای شرکت در نشستهای تخصصی هفتمین جشنواره ملی اسباببازی به پایگاه جشنواره به نشانی irantoyfetival.ir مراجعه و ثبتنام کنند.
انتهای پیام
نظرات