• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400121612517
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مشاور فرمانده کل سپاه:

نخبگان غرب‌زده، جنگ شناختی دشمن را تئوریزه می‌کنند

نخبگان غرب‌زده، جنگ شناختی دشمن را تئوریزه می‌کنند

ایسنا/اصفهان مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نخبگان غرب‌زده، جنگ شناختی دشمن را تئوریزه و به گفتمان و روایت مسلط تبدیل می‌کنند.

علی‌محمد نائینی در سومین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین ویژه اساتید و نخبگان دانشگاهی که به همت فرماندهان جنگ نرم نهضت استادی بسیج اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نخبگان غربزده، جنگ شناختی دشمن را تئوریزه و به گفتمان و روایت مسلط تبدیل می‌کنند و رصد جنگ شناختی خودی و دشمن یک سرفصل جدی و مهم است.

وی افزود: معمولاً وقتی مباحث جنگ نرم را ورود پیدا می‌کنیم و به این عرصه می‌پردازم، ابتدا با یک تحلیل فرهنگ راهبردی دشمن به الگوهای تقابل می‌رسیم.

الگوهای تقابل استکبار جهانی تئوریزه شده است

نائینی گفت: الگوهای تقابل استکبار جهانی با جمهوری اسلامی الگوهای تجربه شده و تئوریزه شده است در اتاق‌های فکر و کانون‌های تفکر غربی کار می‌شود و روی روش‌های مواجهه با نظام‌های سیاسی و دکترین‌ها و استراتژی‌هایی تولید می‌شود و متناسب با آن سیاست‌های اقدام و راهبردهای عملیاتی شکل می‌گیرد.

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه راهبرد کنونی دشمن جنگ هوشمند و جنگ ترکیبی است و در واقع تجربه فشار حداکثری و همه جانبه است، ادامه داد: جنگ ترکیبی منظور جنگ همه جانبه سخت و نیمه سخت است و جنگ هوشمند به معنای بهره‌گیری هوشمندانه دشمن از همه مؤلفه‌های قدرت است.

یک بخش جدی و اساسی جنگ امروز جنگ شناختی است

وی افزود: بنابراین یک بخش جدی و اساسی جنگ امروز، جنگ شناختی است یا به عبارتی امروز یک بخش جدی و اساسی جنگ ترکیبی و جنگ هوشمند جنگ شناختی و عملیات روانی است و جنگ شناختی و عملیات روانی هم دو بخش مهم از جنگ نرم است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، نائینی با تأکید بر توجه به تعریف درست نظری و عملیاتی این مفاهیم، گفت:  بیش از چهارده پانزده سال است که استراتژی دشمن جنگ هوشمند است. امروز در جنگ شناختی ایده‌ها و الگوها، منابع قدرت و سرمایه اجتماعی با تولید روایت‌های جعلی غیرواقعی مخدوش و هدف اصلی در این جنگ شناختی ادراک‌سازی و تغییر محاسبات مردم و همه بازیگران سیاسی است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: در جنگ شناختی که یک جنگ دیرپا و جنگ عمیق‌تری است پایه‌های قدرت، پایه‌های شناخت افراد، تفکر و محاسبات افراد را دچار تغییر می‌کند این جنگ هم در دو حوزه اراده و هم اندیشه اتفاق می‌افتد. در جنگ شناختی دشمن تصویرسازی و روایت تولید می‌کند. غیرعقلایی نشان دادن اصل نظام، تعارض جمهوریت با اسلامیت، ناکارآمد نشان دادن ساختارهای رسمی نظام و در یک کلام تصویرسازی دروغین از واقعیت‌های کشور محور و خطوط اصلی این بخش از جنگ نرم به‌عنوان جنگ شناختی یا جنگی که هدفش تولید روایت و تحریف است.

مهمات جنگ شناختی تولید محتوا و روایت است

نائینی گفت: نقشه اصلی دشمن در جنگ شناختی، تحریف حقایق است و جهاد تبیین تنها راهکار منحصر به فرد مقابله با این جنگ است. مهمات این جنگ هم تولید محتوا و تولید روایت و سلاح اصلی این جنگ هم رسانه‌های نوظهور است.

وی با بیان اینکه ممکن است گفته شود که تحریف حقایق پدیده جدیدی نیست، گفت: این تحریف حقایق را از زمان پیروزی انقلاب داشته‌ایم. تحریف حقایق و جنگ شناختی بوده و متناسب با آن هم پاسخ داده شده، اما به گونه‌ای نبوده که اهمیت امروز را پیدا کند و تعبیر جهاد عظیم تبیین را به آن اختصاص دهند.

 مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: بنابراین مجموعه تحولات و اتفاقاتی در حال وقوع است که از مدت‌ها قبل اهمیت جهاد تبیین را مضاعف کرده است.

وی گفت: ضریب نفوذ عملیات دشمن به لحاظ گسترش فناوری‌های جدید افزایش پیدا کرده، رفتار دشمن پیچیده‌تر شده و دشمن از همه ظرفیت‌ها برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی، بهره می‌گیرد.

نائینی افزود: دشمن امروز از دانش و علوم مدیریت، مدیریت برداشت و ادراک و روش‌های ضریب نفوذ روش‌هایی که در علوم اجتماعی و ارتباطات کار شده از همه علوم و دانش‌های روز و فناوری‌های جدید استفاده می‌کند.

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، اظهار کرد: امروز کارکرد اصلی رسانه‌ها تصویرسازی و همراه‌سازی است و این تغییرات گسترده و این روندهایی که ظهور و بروز پیدا کرده متفکران، اساتید دانشگاه، جهادگران جنگ تبیین و افسران و فرماندهان جنگ نرم باید رصد و پیش‌بینی کنند. در حوزه رسانه تغییرات ایجاد شده در فناوری و مخاطب و محتوا بسیار جدی است.

وی گفت:  بنابراین روندهای مؤثر بر آینده کاری رسانه‌ای را باید حتماً ‌ پیش‌بینی کرد و روندهای حوزه‌هایی که اشاره شد با تغییراتی که در زیرساخت‌های رسانه‌ای به وجود می‌آیند باید پیش‌بینی و متناسب با آن طرح‌ریزی و اقدام کرد. یکی از موضوعاتی که اساتید باید توجه کنند و همیشه هم باید مورد توجه ما باشد بررسی و پیش‌بینی روندها و به تعبیری پیشران‌هاست.

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تأکید کرد: معارضه در شکل‌های مختلف خودش هیچ وقت پایان ندارد یعنی تا زمانی که ما بر اهداف و آرمان‌های خودمان ایستادگی می‌کنیم و اصرار داریم و دارای اندیشه و الگو و دکترین هستیم دارای الگوی منحصر به فردی به نام جمهوری اسلامی هستیم و دشمن هم متقابلاً اهداف، راهبردها و منافعی دارد. این معارضه دائمی است منتها این روندها در حوزه فناوری، اطلاعات، تولید محتوا و ابزارها برای ما این پیام را دارد که بدانیم این جنگ به لحاظ ابزار و روش و تکنیک هر روز ممکن است متغیر باشد و اگر خودمان را با این‌ها هماهنگ و همراه نکنیم، قطعاً فاصله زیادی بین عملیات ما و عملیات دشمن شکل خواهد گرفت.

توانایی و مهارت مدیریت افکار عمومی مؤلفه قدرت ملی است

نائینی گفت: امروز توانایی و مهارت مدیریت افکار عمومی مؤلفه قدرت ملی است. شناخت درست و دقیق این جنگ بسیار اهمیت دارد و جنگ روایت هم جنگی است که با تولید معنا و محتوا و روایت از طریق قدرت رسانه و فضای مجازی روایت غالب به دست می‌آید.

 وی سپس به برخی روایت‌ها اشاره کرد و گفت: تفسیر و روایت مهم است نه متن وقایع، دشمن وقایع را انکار نمی‌کند روایت از وقایع تولید می‌کند. در جنگ روایت اصل و متن واقعه تحریف نمی‌شود، بلکه تحلیل و روایت وارونه از یک حادثه انتقال داده می‌شود. در جنگ شناختی دشمن می‌خواهد به مردم این موضوع را انتقال دهد که این راهی که طی می‌شود راه سربلندی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha