• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1400121612367
  • منبع : باشگاه دانشجویان

در نشستی دانشجویی بررسی می‌شود:

حذف کار کودکان، از رویای عصر حاضر تا خواست جامعه بشری

حذف کار کودکان، از رویای عصر حاضر تا خواست جامعه بشری

انجمن علمی دانشجویی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، جلسه مجازی «ضرورت ممنوعیت کار کودکان‌» را برگزار کرد.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، این جلسه ۱۵ اسفند برگزار شد و در آن دکتر محمدمهدی سیدناصری ـ پژوهشگر حقوق بین‌الملل و مدرس دانشگاه، طی صحبت‌هایی به سابقه تاریخی، علل، پیامدها و ضرورت ممنوعیت کار کودکان پرداخت.

او درباره تاریخ استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار بیان کرد: هر چند گفته می‌شود، تاریخ استفاده از کودکان به دوران صنعتی شدن باز می‌گردد، به گواه محققان می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از کودکان کار برای به دست آوردن لقمه‌ای نان به زمانی فراتر از صنعتی شدن تعلق دارد و در زمان‌های بسیار قدیم از کودکان برای انجام کارهای مختلف بهره می‌بردند که می‌توان به دوران برده‌داری نیز اشاره کرد. کار کودکان پیامدهای مختلفی همچون پیامدهای های منفی فیزیکی، روانی و اجتماعی با خود به همراه دارد.

سیدناصری همچنین درباره تعریف کار کودک توضیح داد: به طور کلی تعریف عموما پذیرفته شده‌ای از کار کودک وجود ندارد. تعاریف متنوعی از این واژه توسط سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌های کارگری و غیره استفاده می‌گردد و اغلب مشخص نمی‌گردد چه تعریفی از این واژه به کار برده می‌شود. هرچند، به طور معمول واژه «کار کودک» زمانی به کار برده می‌شود که منظور، بهره‌کشی از آنها باشد.

او به علل کار کودکان اشاره کرد و گفت: از دید کارشناسان اقتصادی، بررسی علل پدیده کار کودکان، زیربنایی و بنیادی و بیشتر متوجه مباحث اقتصادی و بعضا سیاسی هستند و آن را معلول این سیاست ها می دانند. علل مختلفی از قبیل سنت ها و فرهنگ های خانوادگی، فقر، مهاجرت، فقدان یا عدم اجرای قوانین و مقررات، فقدان کنترل در محیط‌های کاری کوچک‌تر و... می‌تواند یک کودک را تبدیل به کودک کارگر کند.

این مدرس دانشگاه درباره لزوم ممنوعیت کار کودک تصریح کرد: حمایت از کودکان و نظر به ناتوانی آنها در محافظت از خود، حساسیت و لطافت روحی، ناتوانی در تمیز مصلحت خود، آسیب پذیری و وابستگی شدید به بزرگسالان ضرورت روشنی دارد و این درحالی است که کار کردن کودکان نقض آشکار حقوق مسلم آن‌ها است.  علاوه بر این، کار کودک موضوعی کاملاً گره خورده با آینده هر کشور است. کودکان امروز، سازندگان فردای هر جامعه هستند. لذا برخورداری آن از دوران کودکی خوشایند، جهت آماده کردن آنها برای به دست گرفتن امور و ساختن جامعه ای شایسته در بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است.

سیدناصری اضافه کرد: پیامدهای فقدان حمایت های امنیتی و سلامتی می تواند برای کودکان کارگر مخرب تر و بلند مدت تر باشند و منجر به ناتوانی های دائمی و همیشگی آن ها گردند. باید توجه داشت که برخی از پیامد های کار برای سلامتی و ایمنی تا زمانی که یک کودک تبدیل به فرد بالغ نشود ناتوان کننده نمی شوند. مثال هایی از چنین پیامدهایی مشکلات اسکلتی ماهیچه ای بلندمدت هستند که از حمل بارهای سنگین ناشی می شوند، یا سرطان یا مشکلات تناسلی که در نتیجه قرار گیری در معرض آفت کش ها، مواد شیمیایی صنعتی یا فلزات سنگین در بزرگسالی پدیدار می شوند.

او در پایان گفت: تعهد حقوقی و سیاسی ملی می‌تواند یکی از مهمترین کلیدهای حذف موثر کار کودکان باشد. در نبود تعهد حقوقی و سیاسی جدی از سوی دولت‌ها، تلاش های دیگر شرکا در مبارزه علیه کار کودک عملا تاثیر چندانی نخواهد داشت. بنابراین، دولت‌ها متعهد به قانون گذاری، اجرای قوانین و نظارت بر اجرای قوانین هستند. باید امیدوار بود تا کشورهای جهان با تعهد حقوقی و سیاسی جدی و تلاش های دیگر شرکا همچون سازمان‌های بین المللی و سازمان های مردم نهاد در مبارزه علیه کار کودک گام های خوبی برای حذف کار کودکان که می توان با صراحت گفت یکی از رویاهای عصر حاضر بشر است، بردارند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha