• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400121511408
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان:

سرانه مصرف آبزیان در اصفهان ۱۱ کیلوگرم است

سرانه مصرف آبزیان در اصفهان ۱۱ کیلوگرم است

ایسنا/اصفهان مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اکنون سرانه مصرف آبزیان در استان اصفهان به ۱۱کیلوگرم رسیده که نسبت به سرانه جهانی کمتر است.

محمدرضا عباسی، با بیان اینکه مصرف ماهی در سال‌های دهه ۷۰ زیر ۲ کیلوگرم بوده است، اظهار کرد: البته به دنبال برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌های آموزشی با هدف آشنایی مردم با ارزش غذایی و خواص ماهی و همچنین دسترسی شهرستان‌های بزرگ استان اصفهان به بازارهای تخصصی ماهیان خوراکی، این میزان افزایش یافت، اگرچه نسبت به سرانه مصرف ماهی در جهان (برای هر فرد ۲۱ کیلوگرم) کمتر است.

وی افزود: حدود ۲۰ درصد آبزیان خوراکی در استان مصارف داخلی دارد و بقیه از جنوب و سواحل خلیج‌فارس و شمال کشورمان وارد استان می‌شود.

به گفته مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان، نزدیک به ۳۵ گونه انواع ماهی گوشتی از جنوب و شمال کشور تحت نظارت شیلات ساحلی صید و به اصفهان وارد و باکیفیت بهداشتی بالا زیر نظر اداره دامپزشکی استان در بازارهای تخصصی ماهی در استان اصفهان توزیع می‌شود. در این بازارها پنج گونه ماهی‌های پرورشی و تولیدی استان عرضه شود و اکثر آبزیان مورد تقاضای شهروندان ماهی‌های جنوب کشورمان است که هزینه حمل‌ونقل آن‌ها نیز بیشتر است.

وی گفت: در سال نخست شیوع کرونا، فروش و عرضه ماهیان سردآبی و قزل‌آلا به‌دلیل تعطیلی رستوران‌ها و مراکز مصرف‌کننده ماهی با رکود زیادی مواجه شد که با توجه به جلسات متعدد و پیگیری مشکلات بخش صادرات، در سال دوم با تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها اوضاع تولید و فروش ماهیان خوراکی بهبود یافت و اکنون مشکلی ازلحاظ مصرف آبزیان وجود ندارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: کاهش قیمت نهاده‌های موردنیاز آبزیان باعث کاهش قیمت تمام‌شده ماهی می‌شود که به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده است.

وی، تقویت تولید تخم چشم‌زده ماهیان قزل‌آلا، مطالعات کارشناسی، افزایش اعتبارات بانکی، ارتقاء بهره‌وری آب از طریق مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری تولید در واحد حجم را از دیگر راهکارهای افزایش تولید و کاهش قیمت برای مصرف‌کننده دانست و افزود: با افزایش قیمت تمام اقلام غذایی در کشور بهای آبزیان هم رشد داشته؛ اما گرانی انواع ماهی هم‌تراز گوشت و لبنیات نبوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از جهاد کشاورزی اصفهان، به اعتقاد عباسی، باوجود انواع ماهی در بازارها، شهروندان مجبور به خرید ماهی‌های گران نیستند چراکه ماهی ارزان پرورشی نیز موجود است و مواد مغذی و پروتئینی آن همانند دیگر آبزیان از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه میگو و انواع ماهی کپور، آمور و قزل‌آلا در استان اصفهان تولید می‌شود، اظهار کرد: وجود انواع آب‌های شیرین و لب‌شور در مناطق چندگانه گرم، سرد و معتدل استان اصفهان، شرایط مناسبی را برای توسعه صنعت تولید آبزیان مهیا کرده است.

عباسی اضافه کرد: بر مبنای آمار و ارقام موجود در بخش شیلات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، در سال ۹۲ چهار هزار و ۸۸۶ تُن انواع آبزیان خوراکی در استان به‌دست آمد که این رقم در سال گذشته به ۱۰ هزار و ۲۲۰ تن افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha