• چهارشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400121108897
  • خبرنگار : 71461

وبینار پیامبر اعظم(ص) محور وحدت برگزار شد

وبینار پیامبر اعظم(ص) محور وحدت برگزار شد

وبینار گرامیداشت منزلت پیامبرعظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد بن عبد الله(ص) با عنوان «پیامبر اعظم(ص) محور وحدت» روز چهارشنبه ۱۱ اسفند برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مولوی سید ابراهیم فاضل حسینی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مدیر مدرسه دارالعلوم احناف تایباد در وبینار گرامیداشت منزلت حضرت محمد (ص) با عنوان «پیامبر اعظم(ص) محور وحدت که عصر امروز و به همت معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک مبعث رسول اکرم(ص) به امت اسلام، گفت: خداوند در سوره توبه می‌فرماید «ای انسان‌ها برای شما رسولی از جنس خود شما آمد که خیلی عزیز است و بر آن پیامبر سخت است که شما به مشقت بیفتید»، یعنی هر چیزی که شما را به مشقت بیندازد پیامبر را ناراحت می کند؛ او مشتاق به شماست و به مؤمنین رأفت و رحمت دارد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید، ای پیامبر ما تو را گواه بر همه امت آفریدم، تو را مژده دهنده و بیم دهنده و دعوت کننده به سوی خدا و تو را چراغ بسیار منور و نورانی آفریدیم؛ ما تو را نفرستادیم مگر رحمت برای تمام جهانیان، یعنی تو را رحمت برای حیوانات، انسانها،   نباتات و اشجار و ...آفریدیم.

مدیر مدرسه دارالعلوم احناف تایباد تصریح کرد: ما باید ذکر پیامبر(ص)   را همیشه داشته باشیم و بدانیم که خداوند اسم خود را با اسم پیامبر(ص) ضمیمه ساخت؛   آن وقتی که مؤذنان در پنج نوبت بعد از  اشهد ان لا الله الا الله، اشهد ان محمد رسول الله می گویند و از پیامبر(ص) تجلیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر در حدیثی خود را چنین توصیف می کند و می گوید من اجابت دعوت ابراهیم(ع) و رؤیای مادرم آمنه و فرزند دو ذبیحه یعنی اسماعیل و عبدالله بن عبدالمطلب هستم.

مولوی فاضل حسینی ادامه داد: پیامبر(ص) می‌فرماید آن وقت که ابراهیم(ع) قواعد بیت الحرام را می‌گذاشت در آنجا دعا کرد که ای پروردگار بفرست برای این امت پیامبری از خودشان که آیات الهی را تلاوت کند و کتاب و حکمت را تعلیم دهد و آنها تزکیه کند، زیرا که تو عزیز و حکیم هستی و من همان اجابت دعای ابراهیم(ع) هستم. رویای مادرم هستم که شب ولادت من خواب دید که نوری بیرون می‌شود که تمام قصرهای شام و روم را روشن کرده و ایوان کسری از وسط نصف شد و آسمان از آن میان دیده شد. من فرزند ذبیحین یعنی اسماعیل و عبدالله بن عبدالمطلب هستم؛ حضرت ابراهیم(ص) وقتی که به فرزند خود، حضرت اسماعیل(ع) گفت من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم هر دو تسلیم شدند و اسماعیل به پهلو خوابید و در آن وقت به جای ایشان خداوند، آن ذبح عظیم یعنی قوچ را می فرستد تا ذبح می‌شود.

وی افزود: حضرت عبد الله بن عبدالمطلب هشام هم زمانی که خداوند ده فرزند به اون عنایت کرد؛ نذر کرد اگر خداوند فرزند دهمی را به من بدهد آن را در مقابل کعبه ذبح می کنم و پس از تولد عبدالله برای اینکه نذر خود را ادا کند بین عبدالله و  ده شتر قرعه انداخت قرعه به نام عبدالله افتاد و بین ده شتر و بیست شتر و ...تا صد شتر قرعه انداخت  که بین صد شتر قرعه به نام شتران درآمد و صد تا شکر را کشتند تا عبدالله زنده بماند به همین خاطر پیامبر می گوید که من فرزند دو ذبیحه هستم.

فاضل حسینی در پایان گفت: دعا می کنیم خداوند ما را پیرو راستین حضرت رسول اکرم (ص) بگرداند و عشق به او را در قلب ما جاری کند.

وجود نازنین پیامبر(ص) مایه آرامش و موجب پرورش روح ایمان است

در بخش دیگیر از این وبینار ماموستا سید مصطفی خاتمی -امام جمعه اشنویه- ضمن تبریک مبعث رسول اکرم (ص) به جامعه مسلمانان و قدردانی از مجمع تقریب اظهار کرد: یاد و گرامیداشت پیامبر اسلام(ص) و رفتار و گفتار ایشان در هر مناسبت و فرصتی زنده می شود که مهمترین این مناسبت‌ها ولادت ایشان، بعثت، معراج، هجرت و رحلت آن رسول گرامی است.

وی ادامه داد: دانشمندان اسلامی از فریقین و حتی دانشمندان منصف غیر اسلامی پیرامون این پنج مناسبت، کتاب‌هایی تدوین کرده اند و در هر یک از این مناسبت ها اخلاق نیکو و اوصاف حسنه و فضائل نبی مکرم اسلام(ص) را در حد بی شماری ذکر کرده اند.

ماموستا خاتمی خاطرنشان کرد: شکیبایی، بردباری، بخشندگی، سخاوتمندی، حیا، عصمت، رأفت، مهربانی، معاشرت مؤدبانه با همه خلق الله، تواضع و فروتنی، امانت داری، صداقت، راستی، عدالت، مروت، متانت، زهد، پرهیزگاری و ...از مصادیق بارز و اوصاف حسنه حضرت محمد(ص) به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: یکی از این اوصاف مهم رسول خدا(ص)،گواه و شاهد بودن است؛   پیامبر ما از یک سو گواه اعمال امت است که اعمال آنها را می‌بیند و از سوی دیگر شاهد وگواه بر انبیای پیشین است. خداوند متعال بعد از وصف شاهد بودن  پیامبر، به توصیف دوم و سوم پرداخته و می‌فرماید، ما تو را بشارت دهنده و انذار کننده منافقین و کافران از عذاب دردناک الهی آفریدیم. همچنین می‌گوید، ما تو را دعوت کننده به سوی الله و چراغ روشن بخش قرار دادیم.

امام جمعه اشنویه تصریح کرد: وجود نازنین پیامبر(ص) همچون خورشید تابانی است که ظلمت ها، جهل، شرک و ظلم را از افق آسمان روح انسانها می زداید اما خفاشانی که چشم‌شان توانایی دیدن این نور را ندارند، خود را از آن پنهان می‌دانند، کوردلان لجوجی که هرگز از این نور استفاده نکرده و نمی‌کنند.

وی با بیان این مطلب گفت: نور سبب جمعیت و اجتماع است و تاریکی مایه پراکندگی، نور مایه نمو درختان و پرورش گلها، رسیدن میوه ها و ... و خلاصه نور مایه تمام فعالیت‌های حیاتی است و تشبیه وجود نازنین پیامبرمکرم اسلام (ص) به یک منبع نور، همه این مفاهیم را در ذهن متبادر می‌کند.

ماموستا خاتمی اظهار کرد: مسلما وجود نازنین پیامبر(ص) مایه آرامش و موجب پرورش و نمو روح ایمان و اخلاق و حیات و حرکت است و تاریخ زندگی عزت مندانه پیامبر(ص) شاهد و گواهی زنده بر این موضوع است.

امام جمعه اشنویه افزود: در قرآن در چندین آیه خداوند از مقام شامخ پیامبر(ص) تجلیل می شود، از جمله خداوند کریم می فرماید، اطاعت از پیامبر(ص) در حقیقت اطاعت از خداست. خداوند به پیامبر(ص) امر کرده تا به مردم اعلام کند اگر خدا رو دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد.

وی اظهار کرد: خداوند پیامبران را با نامی که داشتند خطاب کرده است، مثل یا آدم، یا ابراهیم، یا زکریا، یا نوح و ... اما با عنایت به اینکه نام مبارک حضرت محمد(ص)   سرور کائنات ۴ بار در قرآن تکرار شده، هرگز خداوند او را با یا محمد خطاب نکرده است؛ بلکه با خطاب دلنواز و جذاب یا «ایها الرسول» و یا «یا ایها النبی»   صدا می کند.

امام جمعه اشنویه اضافه کرد: در ادبیات و در  تفسیر قرآن علما گفته‌اند، هرگاه اسماء و اشیائی به الله نسبت داده شود، بیانگر بزرگی منسوب است مانند «محمد رسول الله والذین معه أشداء علی الکفار رحماء بینهم».

وی گفت: خداوند در توصیف یاران پیامبر(ص) می‌فرماید، آنهایی که با او هستند یعنی در همه چیز با او هستند در فکر و عقیده و اخلاق و عمل و ... نه فقط کسانی که فقط با او بودند، اما فکر و خطشان با پیامبر(ص) متفاوت بود؛ پس خداوند از همراهی یاران باوفای حضرت با ایشان با وصف معیت یاد می کند.

ماموستا خاتمی در پایان گفت: پیامبر اکرم (ص) رسول خدا، عروة الوثقی و محبوب است. سوگند خوردن خداوند به چیزی دلیل بر تکریم آن چیز است. خداوند برای ستودن و تحسین کردن پیامبر(ص) و بالابردن منزلت و جایگاه او در میان امت‌ها در جاهای متعددی از قرآن به مقام و منزلت عظیم او قسم می‌خورد، از جمله «لامرک انهم لفی سکرتهم یعمهون» ای محمد به جان تو سوگند که آنها در مستی و سرگردانی بودند.

علمای مسلمان به آزارهای مخالفان اعتنا نکنند

آخوند گلدی کمالی - مدیر حوزه علمیه خادمیه امانلی راز و جرگلان - در بخش دیگری از این نشست ضمن تبریک مبعث پیامبر اسلام (ص) با بیان آیات شریفه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا * وَدَاعِیًا إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِیرًا * وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا کَبِیرًا * وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ  وَکَفَی بِاللَّهِ وَکِیلًا» (سوره احزاب/ آیات ۴۵ تا ۴۸) گفت: اوصاف و کمالات نبی اکرم(ص) از شمارش فزونتر است اما در این آیات از سوره احزاب خداوند ۵ صفت از اوصاف رسول خدا (ص) را بیان فرموده است.

وی افزود: خداوند ایشان را گواه، مژده رسان، بیم دهنده، دعوت کننده به سوی خدا و چراغ تابان معرفی کرده است و در ادامه آیه به پیامبر می فرماید که به مؤمنان مژده بده که برایشان از سوی خدا نعمت فراوانی است و برتری عظیمی در آخرت دارند و از کافران و منافقان فرمانبرداری نکن و بر خدا تکیه کن و همین بس که خدا حامی و مدافع باشد.

آخوند کمالی ادامه داد: به گفته بزرگان دین، خداوند متعال رسولش را در این آیه به چراغی تابان توصیف کرده است. شباهت ایشان به چراغ از آن جهت است که نور وجود آن حضرت ظلمت و کفر را از عرصه جهان نابود ساخته است. همچنین هرچه بر همگان پوشیده بود به نور وجود ایشان روشن شد. دیگر اینکه آن حضرت دوستان را وسیله سلامت و کرامت و منکران را موجب حسرت و ندامت است.

این عالم اهل سنت با اشاره به کلمه «منیراً» در آیه شریفه ذکر شده گفت: کلمه «منیراً» تأکیدی بر روشنایی بیشتر است. یعنی ایشان نه مانند چراغ‌های دنیایی است بلکه همواره روشن است و هیچ کس نمی‌تواند نور او را خاموش سازد.

وی در توضیح آیات بیان شده سوره احزاب ادامه داد: خداوند در این آیات به دنبال ۵ توصیفی که از رسول خدا (ص) دارد، ۵ وظیفه ایشان را نیز بیان کرده است که بشارت به مومنان، اطاعت نکردن از کافران و منافقان، اعتنا نکردن به آزارهای آنها و توکل به خداوند است.

آخوند کمالی افزود: تاریخ بیان می کند که پیامبر گرامی اسلام و مؤمنان نخستین، چون کوه در برابر انواع آزارها ایستادگی کرده و هرگز ننگ تسلیم و شکست را نپذیرفتند و سرانجام در اهداف خود پیروز شدند. دلیل این مقاومت و پیروزی توکل بر خدا و اعتماد بر ذات پاک او بود که همه مشکلات در برابر اراده اش سهل و آسان است.

وی خاطرنشان کرد: این حکمی است برای همه اعصار و قرون است که پیشوایان مسلمان نیروی خود را صرف اعتنا به ایذای مخالفان خود نکنند چرا که در صورت اعتنا کردن و مقابله با آنان دشمن به هدف خود خواهد رسید. زیرا دشمن می‌خواهد فکر مسلمانان را به این امور مشغول کرده و نیروهای آنان را هدر دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: بدین جهت است که امامین انقلاب، هم بنیانگذار جمهوری اسلامی و هم مقام معظم رهبری، در فرمایشات پیامبرگونه خود هیچگونه تسلیم دشمنان نشده و می بینیم که با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب و اعمال انواع تحریم ها علیه ما، رهبر انقلاب به هیچ وجه اعتنا نکردند و با توکل بر خدا فرمان خود را صادر می کنند. این جزو همان اوصاف پیامبر اسلام است و ما نیز باید پیرو دستورات مقام معظم رهبری باشیم.

رفتار و منش رسول خدا(ص) الگوی نمونه‌ای برای همه بشریت است

در بخش دیگری از این وبینار مولوی شرف‌الدین جامی الاحمدی - امام جمعه اهل سنت تربت جام - اظهار کرد: رفتار و منش رسول گرامی اسلام (ص) حتی قبل از بعثت الگوی نمونه‌ای برای بشریت بوده است و پس از بعثت نیز تجسم واقعی آیات قرآنی در رفتار و اعمال‌شان  دیده می‌شد.

وی ادامه داد: آن حضرت(ص) حتی در کودکی و نوجوانی اخلاق حسنه‌ای داشتند و رفتارشان با کودکان هم سن خود بسیار متفاوت بود و گفتار و عمل‌شان بسیار نجیبانه و آرام و به دور از رفتارهای معمول و گاه نامناسب هم‌سالانشان بود.

مولوی جامی الاحمدی تصریح کرد: دوره نوجوانی و جوانی پیامبر(ص) نیز تجسم کامل انسانیت بود و حتی در همین دوران آنچنان مورد احترام مردم مکه بود که او را امین می‌خواندند و امانت خویش را به او می‌سپردند و آن حضرت از همان دوران کودکی و نوجوانی هیچگاه بت نپرستید و حامی فقرا و ضعیفان بود.

وی ادامه داد: رسول خدا(ص) پس از ازدواج با حضرت خدیجه(س) در زندگی نیز همین رفتار را ادامه می‌دادند و در همین ایام بود که با اعتمادی که اهالی مکه به ایشان داشتند از آن حضرت برای نصب حجرالاسود داوری خواستند و ایشان با درایت و رفتار مناسب اختلاف بزرگان و قبایل را رفع کرد و با همکاری آنان شخصا حجرالاسود را در دیوار خانه کعبه نصب کرد.

امام جمعه اهل سنت تربت جام اضافه کرد: پس از برگزیدن حضرت رسول(ص) به پیامبری، زندگی و رفتار آن حضرت با همان اخلاق کریمانه ادامه پیدا کرد و با موج مخالفت‌ها و بدگویی‌ها و آزار  مشرکان مکه و حتی برخی از اقوام نزدیک همچون ابولهب روبه‌رو می‌شدند، اما آن حضرت(ص) کماکان با بردباری، ایمان و توکل به خدا مشکلات و بدرفتاری‌ها را تحمل می‌کردند و در مقابل آزارها و توهین و ضرب و جرح جز دعا برای هدایت آنان حرکتی نشان نمی‌دادند و از نفرین به مشرکان و دشمنان خودداری می‌کردند.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) همواره نسبت به کودکان محبت خاصی داشتند و برای آنان احترام قائل بودند، گفت: آن حضرت(ص) در غزوات با تقسیم غنایم و یا نشستن با یاران و پیروانش هیچگاه خود را برتر نشان ندادند. همواره به عدالت و مساوات رفتار می‌کردند و در جنگ با کفار پیشتاز و در ابتدای جنگ استوار در مقابل دشمن قرار میگرفت.

امام جمعه اهل سنت تربت جام تصریح کرد: پیامبر(ص) در دوران زندگی در مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در این شهر زندگی بسیار ساده‌ای داشتند، ایشان در مدینه و درحالی که رهبر جامعه اسلامی بودند، اما هیچگونه تجملات حاکمان را نداشتند و در خانه‌ای معمولی زندگی می‌کردند و در دوران سختی معیشت همواره دیگران را بر خود مقدم می‌دانستند و در تصمیمات مهم با یاران‌شان مشورت می‌کردند.

 مولوی جامی الاحمدی اذعان کرد: پیامبر(ص) همواره از پرسیدن نظر دیگران اهمیت می‌دادند و هیچگاه در برخورد با غیر مسلمانان رفتار نامناسب نداشتند و آنها را خالصانه به اسلام دعوت می‌کردند  و هرگز دیگران را وادار به پذیرش اسلام نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: بعد دیگر زندگانی ایشان رفتار خوش با خانواده و فرزندانشان می‌باشد که به راستی پس از گذشت قرن‌ها و در حال حاضر با همه ادعای غربیان هنوز نتوانسته‌اند رفتار و احترامی که رسول خدا(ص) نسبت به خانواده شان داشتند، داشته باشند.

مولوی جامی الاحمدی خاطرنشان کرد: رفتار پیامبر(ص)   با مظلومین و بازماندگان غزوه‌ها که خود کتابی مفصل از اوج شکوه انسانیت ایشان بوده است، باید گفت مریضی در مدینه نبود که آن حضرت به عیادتش نرود و خانواده نیازمندی نبود که در حد توان به کمکشان نشتابند. ایشان حتی نسبت با دشمنان خویش مدارا و بخشش فراوان داشتند و آنها را پس از تسلیم شدن می‌بخشیدند و از مجازات معاف می‌کردند.

وی در همین خصوص ادامه داد: به همین دلیل است که قرآن کریم از اخلاق رسول خدا(ص)   به عنوان خلق عظیم یاد می‌کنند و ایشان به عنوان الگوی نمونه‌ای برای همه انسان ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها معرفی شده‌اند.

مولوی جامی الاحمدی اظهار کرد: وجود گرامی رسول خدا(ص) به گونه‌ای است که از هر زاویه‌ای نگاه کنیم، به راستی یک انسان کامل، الگو و نمونه عالی و به دور از هرگونه عیب و نقص را می‌بینیم.

وی در پایان گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را از رهروان صدیق رسول نبی(ص)   قرار داده و در روز قیامت آن حضرت را شفیع ما قرار دهد.

عطوفت و قاطعیت از ویژگی‌های اصلی پیامبر(ص) بوده است

ماموستا شیخ عزیز بابایی - امام جمعه اهل سنت صادقیه - نیز در بخش دیگری از این وبینار گفت: در واقع  قرآن کریم بهترین معرف رسول خدا(ص) است و ما می‌بینیم که آیات متعددی در این کتاب آسمانی در خصوص ابعاد شخصیت آن حضرت(ص) آمده است.

وی در ادامه به بیان مواردی که تشکیل دهنده اساس شخصیت حضرت رسول(ص) است، پرداخت و گفت: ایشان اسوه حسنه بودند و در قرآن کریم بارها آمده است که برای ما از زندگی رسول خدا(ص) اسوه نیکویی قرار داده شده است؛ در واقع اهل اصول از این آیه چنین برداشت کرده‌اند که کار پیامبر خدا(ص) حجت است و اصل بر این است که  الگو و سرمشق امت خویش باشد.

ماموستا بابایی تاکید کرد: الگو بر دو نوع است یکی الگوی نیک و دیگری الگوی بد،باید بدانیم که سرمشق این الگوی نیک پیامبر(ص) است، کسی که ایشان را الگوی خویش قرار دهد، بی‌شک خداوند متعال او را به کرامت الهی می‌رساند اما اگر کسی از غیر از او الگو بگیرد و با پیامبر (ص) مخالف باشد چنین الگویی، الگوی بد است.

امام جمعه اهل سنت صاقیه تهران  گفت: پیامبر (ص) اخلاق بسیار نیکو و عظیمی داشتند، ایشان با این اخلاق حسنه‌ای که داشتند در جایگاه والا و برتری در بین مسلمانان قرار گرفته بودند. عایشه می‌گوید اخلاق پیامبر(ص) از قرآن بود. ایشان در هر خصلتی در بالاترین حد بودند و همواره در برخورد با دیگران نرم خو و مهربان بودند. هرکسی ایشان را دعوت می‌کرد، دعوتش را می‌پذیرفتند و مشکلات مردم را تا جایی که می‌توانستند برطرف می‌ساختند.

وی افزود: رسول خدا(ص) به این دلیل فرستاده شده‌اند که شخصیت وجودی شان بر اساس فطرت انسان‌ها و رسالت‌شان خواسته تمام بشریت باشد، به همین جهت قرآن از میان همه خصوصیت‌های پیامبر اکرم (ص) او را به عنوان پیامبر رحمت معرفی می‌کند تا همه جهانیان به لطف وجود آن حضرت گرد هم آیند و خدا را بندگی کنند.

بنابراین کسانی که به پیامبر عظیم الشان(ص) اسلام ایمان بیاورند و این رحمت را بپذیرند و نعمات خداوند را ناسپاسی نکنند، در حقیقت رحمت خداوند را پذیرفته‌اند.

ماموستا بابایی اظهار کرد: عطوفت و قاطعیت از ویژگی‌های اصلی پیامبر(ص) بوده است در واقع  اداره سیاست و اجتماعات  در آن زمان ایجاب می‌کرد که پیامبر (ص) در کنار عطوفت، قاطعیت هم داشته باشند تا هم مومنان از وجود ایشان دلگرم باشند و هم مخالفان از قاطعیت ایشان بترسند و دست از توطئه و کارشکنی بردارند.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) بسیار مردمی بودند در واقع یکی از ویژگی ایشان این بود که همواره درمیان مردم بوده‌اند و با آنها زندگی می‌کردند و برای خودشان هیچ امتیازی قائل نبودند و در غم و شادی مردم شریک بودند و همین مسئله باعث شد تا در کنار مردم مسیر رشد و کمال را طی کنند.

امام جمعه اهل سنت صادقه تهران خاطرنشان  کرد: در قرآن کریم آمده است قطعا برای شما (مومنان) پیامبری از جنس خودتان آمده است و به هدایت مسلمانان علاقه‌مند است و برای مومنان بسیار خیرخواه و در راستای منافعشان تلاش می‌کند و بسیار مهربان است و بر مومنان واجب است که همواره به ایشان احترام بگذارند و در شرایط مختلف او را یاری دهند.

وی در پایان گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم امت مسلمان را از پیروان واقعی حضرت محمد(ص)   قرار دهد و اتحاد را در میان مسلمین ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha