• چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400120403401
  • خبرنگار : 71516

انتقاد شدید هوشیار زیباری از رای دادگاه فدرال عراق و محرومیتش از ریاست جمهوری

انتقاد شدید هوشیار زیباری از رای دادگاه فدرال عراق و محرومیتش از ریاست جمهوری

وزیر خارجه پیشین عراق که از سوی دادگاه فدرال از نامزدی برای پست ریاست جمهوری کنار گذاشته شد، نه تنها از دستگاه قضایی عراق انتقاد کرده بلکه حکم دادگاه فدرال درباره محروم کردن وی از نامزدی را یک حکم سیاسی دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری الشرق الاوسط، در حالی که امروز (چهارشنبه) احمد ریبر بارزانی، نامزد حزب دموکراتیک کردستان عراق منتظر حکم دادگاه فدرال درباره نامزدی‌اش برای پست ریاست جمهوری عراق است، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق و از رهبران حزب دموکراتیک کردستان با رهبری مسعود بارزانی در گفتگو با بی بی سی عربی از دادگاه فدرال عراق انتقاد کرده و گفت: برخی از قضات که تعدادشان ۹ قاضی است بعثی بوده و باید ریشه کن می‌شدند. برخی از آن‌ها سنی بودند و بعداً به مذهب تشیع گرویدند.

همچنین آن‌ها را متهم کرد که کسانی که آن‌ها را در این پست‌ها منصوب کرده گروه‌های شبه نظامی هستند.

زیباری همچنین حکم دادگاه فدرال درباره محروم کردنش از نامزدی برای پست ریاست جمهوری عراق را سیاسی دانست.

دادگاه فدرال عراق هیچگونه موضعی درباره اظهارات زیباری اتخاذ نکرده است. طبق عرف رایج، این دادگاه در کشمکش‌های سیاسی مداخله نمی‌کند مگر اینکه از آن خواسته شود مواد قانون اساسی را توضیح بدهد یا نزاع‌های مربوط به آن را حل کند. طبق قانون حکمی که امروز قرار است صادر شود مربوط به اختلافات قبلی درباره نامزد جدید پست ریاست جمهوری نیست بلکه بیشتر درباره تصمیم ریاست پارلمان است. همچنین بیشتر مربوط به مهلت تعیین شده در قانون اساسی است تا اینکه با نامزدها یا تعدادشان در ارتباط باشد.

حزب دموکراتیک کردستان عراق نیز درباره اظهارات زیباری سکوت اختیار کرده است. علاوه بر دادگاه فدرال و حزب دموکراتیک شورای عالی قضایی عراق نیز موضعی درباره اتهامات زیباری نداشته است.

مسئله سرنوشت‌ساز و مهم حکمی است که قرار است امروز دادگاه فدرال درباره شکایت ارائه شده علیه ازسرگیری نامزدی برای پست ریاست جمهوری صادر کند. اگر هیچگونه نامزدی برای حزب دموکراتیک کردستان باقی نماند دیگر هیچ کسی در محافل سیاسی عراق نمی‌تواند پیش بینی کند که گام بعدی مسعود بارزانی چه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۴ ۱۵:۳۰

انتقادبی انتقاد؛مزدورودست نشانده ی آمریکا(هشیارزیباری) لیاقت بهترازاین ندارد@!!.