• چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400120402990
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

یک بلاتکلیفی ناتمام...

یک بلاتکلیفی ناتمام...

ایسنا/خراسان جنوبی شاید مهم ترین اثر زندگی دوساله با کرونا شروع آموزش غیرحضوری و گرفتن رنگ دیگری از نوع آموزش بود؛ آموزشی که گاهی در فراز و نشیب‌های بازگشایی مدارس و پیک‌های پی در پی تغییرات شگرفی داشت که دانش آموزان و معلمان را مجبور به همراهی کرد.

دو سال از تاریخ آخرین حضور دانش آموان بدون ترس از کرونا در مدرسه می‌گذرد؛ از تاریخی که برای آخرین بار دانش آموزان و معلمان به صورت عادی بر سر کلاس درس حاضر شدند؛ با یکدیگر گفتند و شنیدند و دیوارهای مدرسه صدای خنده‌ها و شیطنت‌های کودکانه را شنید، اکنون اما پس از گذشت دو سالی که فکر می‌کردیم زودتر از این پایانپذیرد، آنلاین بودن بخش مهمی از زندگی کودکان و نوجوانان شده‌ است و این آنلاین بودن بیم بسیاری را برای والدین و معلمان به همراه آورده است.

به گزارش ایسنا، وقتی کرونا فراگیر شد، پیش‌بینی اولیه این بود که آموزش مجازی نهایتا یک سال بعد تمام شود و دانش‌آموزان به مدرسه برگردند اما استمرار آموزش مجازی در طول سال تحصیلی جدید و احتمالا سال‌های آینده، مشکل ابزار هوشمند مورد نیاز تدریس مجازی معلمان را تبدیل به یک بحران کرده است. حال در میان همه اینها آسیب‌های اجتماعی این نوع آموزش شاید به مزایایش بچربد و آن زمان است که آموزش شکست می‌خورد.

روایت یک مناسبت دردناک...

قلاسی یکی از معلمان مقطع ابتدایی خراسان جنوبی است، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: امروز چهارم  اسفندماه است؛ به تقویم که نگاه می‌کنم هیچ مناسبتی ندارد، ولی به پشت سرم که نگاه می‌کنم قلبم می‌گیرد، امروز  روزی است که دانش آموزان را بی هیچ بدرقه‌ای برای مدتی که فکر می‌کردیم کوتاه است راهی خانه کردیم تا در امان باشند از شر ویروس نحسی به نام کرونا.

وی ادامه داد: آنروز فکرش را هم  نمی‌کردیم برای مدت‌های طولانی لبخندهایشان پشت ماسک‌ها پنهان شود، فکرش را هم نمی‌کردیم صدای شاد و جورواجور حاضر گفتنشان به استیکرهای بی‌جان یک شکل تبدیل شود. فکرش راهم نمی‌کردیم بله گفتن‌های دسته جمعی شان وقتی که می پرسیدیم: همه یاد گرفتید؟ به استیکرهای مختلف با ظاهری یک شکل تبدیل شود.

این معلم مقطع ابتدایی بیان کرد: آن روز فکر می‌کردیم تعطیلات تمام می‌شود و دوباره در کنار هم ادامه می‌دهیم راهی را که تا نیمه آمده بودیم؛ چه می‌دانستیم در پشت چهره‌ها و لباس‌های یک فرم و یک رنگشان آنقدر دنیایشان متفاوت است که بعضی‌ها قید درس خواندن را بزنند و در گوشه خانه‌ها، پشت دارهای قالی، کارگاه‌ها و مغازه‌ها به دنبال لقمه نانی بروند.

 وی با بیان اینکه چه می‌دانستیم قرار است فضای مجازی جایگزین آدمها و لحظات واقعی مان شود؛ امروز سوم اسفند است؛ روزی که دوست دارم فراموشش کنم؛ مدرسه بدون دانش‌آموزان بوی غم می‌دهد؛ جای همگی خالی ست و با هیچ مداد رنگی سبزی،  سبز نخواهد شد.

یک بلاتکلیفی ناتمام...

داشته‌هایی که به سختی بارور شد 

محمدی، یکی دیگر از معلمان نیز به بهانه دو سالگی شروع آموزش غیرحضوری در کشور، به ایسنا گفت: یکی از مزایای مهم آموزش حضوری، حفظ ارتباطات اجتماعی کودکان و نوجوانان است و در حال حاضر کودکان و نوجوانان ما این ارتباطات را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر نمی توانیم نقش معلم در آموزش را نادیده بگیریم، به خصوص در مقاطع حساس مثل کلاس اول دبستان، دروس عملی هنرستان و تربیت بدنی که در فضای مجازی قابل انجام نیست، افزود: از طرفی  در آموزش آنلاین محتوا همیشه در دسترس دانش آموز است و می‌تواند از این طریق با معلم در ارتباط باشد، اما مشکل بزرگ این است که گاهی اصلا نمی دانیم دانش آموز سر کلاس حضور دارد یا خیر و گاهی همکاری لازم در آموزش مجازی شکل نمی‌گیرد؛ بسیاری از والدین نیز وقت اینکه همراه دانش‌آموز تا پایان زمان آموزش باشند را ندارند.

وی تصریح کرد: در مجموع آموزش حضوری کیفیت بالاتری دارد اما با توجه به آمار بالای کرونا چاره‌ای جز این نداریم؛ مردم در حال حاضر پروتکل‌های بهداشتی را زیاد رعایت نمی‌کنند، بخش عمده‌ای از جمعیت هم واکسینه نشده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان ریسک بازگشایی مدارس را پذیرفت.

محمدی ادامه داد: نباید از نظر دور داشت که کرونا باعث شد تکنولوژی وارد آموزش و پرورش شود؛ محتواسازی در آموزش شکل دیگری پیدا کرد و زوایایی را که به آن توجه نکرده بودیم برایمان روشن کرد؛ اما نباید فراموش هم کرد این داشته‌ها با زحمت زیاد معلمان برای اولین بار در تاریخ آموزشی کشور کسب شد و نباید حتی با تغییر شرایط آن را از یاد برد.

والدین مراقبت کنند 

سعید کسرائی نیا، مسئول سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی و کارشناس فضای مجازی به ایسنا گفت: شیوع ویروس کرونا سبب شده است تعداد کاربران کمتر از ۱۸ سال فضای مجازی بیشتر و بیشتر شود، کودکان بی خبر از خطرات و آسیب‌های فضای مجازی به تنهایی ساعت‌ها در این فضا مشغول جست‌وجو هستند.

وی بیان کرد: خردسالان هم به تنها یا به کمک والدین در بستر فضای مجازی دانلود یا برخط بازی می‌کنند چراکه مجبورند در محیط مجازی برای پیگیری دروسشان باشند؛ پدر و مادر هنگامی متوجه آسیب‌های استفاده از تلفن همراه برای فرزندشان می شوند که کار از کار گذشت.

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: بهتر است فرزندان تا سن ۱۴ سالگی تلفن همراه اختصاصی نداشته باشند و همچنین پدر و مادر در بستر فضای مجازی فرزند را هدایت و همراهی کنند تا اتفاقی که نباید در فضای مجازی برای فرزندانشان رخ ندهد.

یک بلاتکلیفی ناتمام...

۱۵ درصد جرایم سایبری متوجه نوجوانان 

سرهنگ علی محمدپور، سرپرست پلیس فتای خراسان جنوبی به ایسنا گفت: گاهی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی فریب می‌خورند و اکنون شاهد هستیم که نزدیک ۱۵ درصد جرایم سایبری متوجه همین قشر نوجوان و جوان در سطح استان بوده است.

وی بیان کرد: به طور متوسط استفاده افراد کمتر از ۱۸ سال از فضای مجازی روزانه بین ۵ تا ۶ ساعت مدیریت صحیح استفاده از فضای مجازی برای کودکان بر عهده والدین است که اگر آگاه و مطلع باشند می‌توانند با آموزش درست به فرزندشان اجازه ندهند فرزندان غرق در مشکلات و اضطراب‌های دنیای مجازی شوند.

سرپرست پلیس فتای خراسان جنوبی با بیان اینکه چون این افراد در سنین کم هستند سریع فریب می‌خورند، بیان کرد: یکی از مشکلات در جرائم مالی سایبری این است که شماره کارت و حساب متعلق به مجرم اصلی نیست و کلاهبردار با استفاده از کارت و حساب بانکی دیگران در فضای مجازی فعالیت می‌کند تا ردی از خود به‌جا نگذارد، لذا کشف آن زمانبر است.

محمدپور از مردم خواست تا با نظارت مستقیم بر فرزندان خود مانع افزایش کلاهبرداری‌ها شوند و گفت: در صورت مواجه با موارد مجرمانه می‌توانند آن را از طریق ۱۱۰ یا سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir  بخش ثبت گزارش مردمی با پلیس فتا در میان بگذارند.

اکنون و در روزهایی که کارشناسان از نشانه‌هایی از بروز کرونای کودکان می‌گویند بازگشایی مدارس کار درستی به نظر نمی‌رسد؛ کاری که ممکن است شرایط را حادتر کرده و یا ما را با پیک بزرگی مواجه سازد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha