• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400120200944
  • خبرنگار : 50250

اُمیکرون تیری بر پیکر نیمه‌جان مدارس

اُمیکرون تیری بر پیکر نیمه‌جان مدارس

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پیک‌های کرونایی یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و شاید اولین مسئله‌ای که تحت تاثیر این ویروس چموش از ابتدای شیوع کرونا قرار گرفته، بحث تحصیل دانش‌آموزان است، سلامت و تعلیم و تربیت این روزها به دو روی یک سکه تبدیل شده و عموما والدین و مسئولان آموزش و پرورش را بر سر یک دوراهی قرار می‌دهد که در این شرایط خطرات آموزش حضوری را بر جان بخرند و یا تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تحت تاثیر قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای شیوع ویروس اُمیکرون، بحث انتشار بالای این ویروس از سوی پزشکان مطرح شد، همچنین طبق آمارها و اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان بیش‌ترین افرادی که در معرض ابتلا به سویه اُمیکرون قرار دارند، کودکان هستند و این روزها شاهد افزایش موارد بستری کرونایی در بین این رده سنی هستیم.

شیوع سویه اُمیکرون و قدرت سرایت بالای این ویروس موجب شده است تا والدین و معلمان نسبت به آموزش حضوری در مدارس واکنش‌های متعددی داشته باشند، بسیاری از والدین نگران سلامتی فرزند خود هستند و ترجیح می‌دهند در این شرایط قرمز کرونایی، فرزندشان در مدرسه حاضر نشود.

از سوی دیگر مسئولان وزارت آموزش و پرورش تاکید ویژه‌ای بر آموزش حضوری در مدارس دارند و طبق گفته کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت آسیب‌های آموزش مجازی تنها مرتبط با بحث تحصیل آن‌ها نیست و دانش‌آموزان علاوه بر افت تحصیلی با آسیب‌های بی‌شماری که عموما ناشی از فضای مجازی و دور شدن از محیط تعلیم و تربیت است، روبرو شده‌اند.

پس از آغاز پیک ششم کرونا و قرمز شدن اکثر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری، طبق تصمیم ستاد کرونا، فعالیت مدارس در مناطق شهری به‌مدت دو هفته مجازی اعلام شد، اما طبق آخرین تصمیم ستاد کرونا در هفته جاری مدارس می‌توانند با حداکثر ظرفیت ۲۰ درصد دانش‌آموزان در کلاس درس به فعالیت خود ادامه دهند.

اجازه نمی‌دهم فرزندم به مدرسه برود

صادقی- مادر یکی از دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی در شهر شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از تصمیم ستاد کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس، گفت: به‌هیچ عنوان اجازه نخواهم داد، فرزندم در این شرایط در مدرسه حضور پیدا کند.

وی بیان کرد: معتقدم آموزش به‌صورت مجازی کارایی چندانی ندارد و والدین در این ایام با مشکلات فراوانی مواجه شدند، اما سلامت فرزندم بر افت تحصیلی او اولویت دارد.

صادقی تاکید کرد: امکان رعایت ۱۰۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس به‌علت سرد بودن هوا و نبود تهویه مناسب وجود ندارد، اُمیکرون در زمان کوتاهی انتقال پیدا می‌کند و معمولا کودکان در مدرسه توجه چندانی به رعایت پروتکل‌ها ندارند، زمانی‌که بخواهند برای خوردن تغذیه در زنگ تفریح ماسک خود را بردارند، امکان دارد به کرونا مبتلا شوند.

رضایت چندانی از آموزش مجازی در مدارس ندارم

مرادی- یکی از والدین دانش‌آموزان مدرسه فاطمیه شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رضایت چندانی از آموزش مجازی در مدارس ندارم، اظهار کرد: ترجیح می‌دهم فرزندم در مدرسه حضور پیدا کند و آموزش ببیند، آموزش مجازی به‌شدت خانواده‌ها را در این ایام با چالش مواجه کرد.

وی افزود: بنده و اعضای خانواده چند مرتبه به کرونا مبتلا شده‌ایم و فکر نمی‌کنم مجدد به این ویروس مبتلا شویم، عموما بر رعایت پروتکل‌ها در مدارس نظارت می‌شود و بچه‌ها به‌صورت گروه‌بندی در مدرسه حاضر می‌شوند.

مرادی خاطرنشان کرد: حضور دانش‌آموز در محیط مدرسه موجب می‌شود تا دانش‌آموز با روحیه بالاتری تحصیل کند، فرزندم نیز تمایل دارد که به مدرسه برود و از آموزش مجازی رضایت ندارد.

سلامت فرزندم اهمیت بالاتری از تحصیل دارد

موسوی- والدین یکی از دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کودکان واکسن تزریق نکرده‌اند، بنابراین اکثر والدین واهمه دارند که فرزندشان به کرونا مبتلا شود، زیرا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: برخی والدین زمانی‌که فرزندشان دارای علائم سرماخوردگی است، فرزند خود را به مدرسه می‌فرستند، این مسئله باعث می‌شود بقیه دانش‌آموزان نیز مبتلا شوند.

موسوی یادآور شد: از دوسال گذشته درگیر ویروس کرونا هستیم، بچه‌ها در این ایام دچار آسیب‌های فراوان و افت تحصیلی شده‌اند، اما ترجیح می‌دهم، فرزندم در سلامت باشد.

تصمیم ستاد کرونا موجب سردرگمی معلمان شده است

باقری- یکی از معلمان شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تصمیم ستاد کرونا مبنی بر فعالیت مدارس با ۲۰ درصد ظرفیت تا حدودی کادر آموزشی مدارس را دچار سردرگمی کرده است، اظهار کرد: در این شیوه گروه‌بندی دانش‌آموزان در کلاس‌های پرجمعیت با مشکل مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد ستاد کرونا باید یک تصمیم واحد برای فعالیت کلیه مدارس چهارمحال و بختیاری اتخاذ کند، اینکه مدارس کاملا مجازی به فعالیت خود ادامه دهند یا اینکه کاملا حضوری باشند، تصمیمات در این حوزه باید شفاف باشد.

فضاهای آموزشی مدارس استاندارد نیست

جهانگیری- یکی از معلمان شاغل در هنرستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه از ابتدای سال تحصیلی در هنرستان‌ها کلاس‌های درس به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، اظهار کرد: کلاس‌های درسی که جمعیت آن‌ها زیاد بود به دو گروه تقسیم می‌شدند و معمولا حدود ۱۲ نفر دانش‌آموز سر هرکلاس حاضر می‌شد و مشکلی نیز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس وجود نداشت، اما با حضوری شدن کل مدارس و افزایش ابتلا به کرونا، وضعیت شهر قرمز شد

  وی افزود: اکثر فضاهای آموزشی چهارمحال و بختیاری استاندارد نیست و فضا نسبت به تعداد دانش آموزان محدود است، از طرفی زمانی‌که کلاس درس به اتمام می‌رسد و دانش‌آموزان به منزل می‌روند، شاهد ازدحام شدید آن‌ها در محوطه و درب ورودی مدارس هستیم.

جهانگیری بیان کرد: در زنگ‌های تفریح، دانش‌آموزان به‌علت سرد بودن هوا به حیاط و فضای باز نمی‌روند و در همان کلاس و فضای بسته ماسک‌های خود را بر می‌دارند تا تغذیه و خوراکی‌های خود را بخورند و این مسئله بسیار خطرآفرین است.

این معلم با  تاکید بر اینکه یقینا آموزش حضوری بهتر از آموزش مجازی است، تصریح کرد: در این مسئله شکی وجود ندارد، قطعا در دروس فنی آموزش حضوری بسیار تاثیرگذارتر است، اما زمانیکه دانش‌آموز حال مساعدی نداشته، قطعا بهره چندانی نیز از آموزش مجازی نخواهد برد، بنابراین باید دانش‌آموز با شرایط جسمی مناسب آموزش را دنبال کند.

وی گفت: عمده‌ترین مشکل در بحث آموزش مجازی، تنبلی دانش آموزان و حمایت نکردن والدین در این خصوص است، والدین باید دانش‌آموز را موظف به بیدار شدن و حضور در کلاس کنند، امیدواریم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون تمامی مردم، پاندمی کرونا به اتمام برسد.

پروتکل‌های کرونایی در مدارس رعایت می‌شود

افشین امیریان- سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص تصمیم ستاد کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس، اظهار کرد: آموزش‌های مجازی آسیب‌های فراوانی را در این دو سال به بدنه تعلیم و تربیت وارد کرد.

وی بیان کرد: در برخی مناطق به‌علت ضعف در زیرساخت‌های آموزش مجازی، امکان آموزش مجازی وجود ندارد، در مدارس پرجمعیت نیز پروتکل ۰۷ با جدیت اجرا می‌شود، کلاس‎ها زوج و فرد و به‌صورت گروه‌بندی دایر می‌شود.

امیریان با بیان اینکه زمان چندانی تا کنکور باقی نمانده است، عنوان کرد: امکان آموزش مجازی در مدارس فنی و حرفه‌ای و پایه اول و دوم دبستان وجود ندارد، آموزش مجازی معلمان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، باید با کرونا زندگی کنیم.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر تعطیلی مدارس ادامه پیدا کند حداقل تا دو ماه آینده به‌علت نزدیک شدن به ایام پایانی سال و عید نوروز نمی‌توان مدارس را به شرایط معمول برگردانیم و باعث افت تحصیلی جدی در دانش‌آموزان می‌شود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود مدارس با ظرفیت ۲۰ درصد و به‌صورت اختیاری به فعالیت خود ادامه دهند.

مسئولان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری معتقدند که پروتکل‌ها به جدیت در مدارس رعایت می‌شود و والدین بابت حضور فرزندشان در مدرسه نگرانی نداشته باشد، طبق آخرین آمار اعلام شده توسط سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون ۳۳۵ معلم و ۵۶۰ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری به کرونا مبتلا شده‌اند، این مسئله می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای ادامه فعالیت مدارس استان باشد.

تصمیم شتاب‌زده آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس موجب ایجاد نگرانی در والدین شد

همچنین عبدالرضا علیمحمدی- دادستان عمومی و انقلاب چهارمحال و بختیاری در آخرین اظهارات خود اظهارکرد: اعمال و کاهش محدودیت‌های ستاد کرونا باید با تصمیم ستاد کرونا باشد.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم شتاب‌زده آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس موجب ایجاد نگرانی در والدین شد و شاهد تنش در استان بودیم، مدیرکل آموزش و پرورش باید موضوع را مدیریت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha