• چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400120402911
  • خبرنگار : 50490

ضرورت احداث مجتمع صنعتی تولید پشم و نخ در مازندران

ضرورت احداث مجتمع صنعتی تولید پشم و نخ در مازندران

ایسنا/مازندران مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی فرش دستبافت شهرستان بابل با اشاره به اینکه کشور در حوزه تولید پشم و نخ ظرفیت بالایی دارد گفت: متاسفانه سودجویان بازار پشم ونخ این مواد را از دامداران به قیمت بسیار ناچیز خریداری کرده به خارج صادر میکنند بعد از تولید نخ به کشور وارد و با قیمت بسیاربالا به ما می فروشند.

علی علیپور در گفت و گو با ایسنا افزود: بهترین و باکیفیت ترین پشم گوسفند خاورمیانه را ایران بخصوص شهرهای شمالی سمنان و گلستان دارند.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه نبود مدیریت  و برنانه ریزی درست سبب شده که دلالان وارد استان شده و پشم وکرک را به نازلترین قیمت از دامداران خریداری کرده و به شکل قاچاق یا قانونی به خارج از کشور صادر کنند.

علیپور ادامه داد: بعد از صادرات این مواد  تبدیل به نخ شده وارد کشور وبا قیمت بسیار بالا به تولیدکننده داخلی می فروشند.

وی از تعطیلی تنها کارخانه تولید نخ مورد نیاز فرش دست بافت در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: مافیای واردکننده چنان عرصه رابراین کارآفرین تنگ کردند که قادر به ادامه فعالیت نشد.

مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی فرش دست بافت شهرستان بابل با اشاره به اینکه این شرکت بیش از ۵ هزار بافنده فرش شهرستان بابل را تحت پوشش دارد، یادآور شد:  بیش از ۲ هزار نفر از این تعداد بافنده فعال هستند.

علیپور تهیه مواد اولیه، فروش تولیدات زیرمجموعه در نمایشگاههای بین المللی و ارتباط با تجار را محوری ترین اقدام شرکت تعاونی برای بافنده های تحت پوشش برشمرد.

وی از نبود طرحی برای نقشینه مازندران خبر داد و افزود: متاسفانه نبود طرح  در مازندران سبب شد که بافنده های ما کپی بافت باشند و از نقشه طراحان قم وکاشان استفاده کنند.

علیپوربا اشاره به اینکه مازندران نیازمند احداث کارخانه ریسندگی تولیدپشم برای فرش دست بافت است افزود: اگر دولت حمایت مادی ومعنوی داشته باشد این ظرفیت وجود دارد که با احداث این کارخانه فعالیت همه بافندگان فرش در یکجا متمرکز  شده ضمن اینکه برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی فرش دست بافت شهرستان بابل تصریح کرد: سالها قبل مقرر شد به کمک بسیج سازندگی  این مجتمع احداث شود که به سبب تحریم و عدم ورود دستگاههای موردنیاز محقق نشد.

ضرورت احداث نمایشگاه بین المللی فرش مازندران

علیپور بااشاره به اینکه مازندران با چنین ظرفیت بالا تاکنون حتی یک مورد احداث نمایشگاه بین المللی خاص مازندران نداشتیم گفت: این توانایی را داریم یک نمایشگاه بین المللی فرش مخصوص مازندران ایجاد کنیم.

وی از بحران تعطیلی فرش دست بافت در صورت تداوم حمایت نشدن از سوی دولت در این حوزه خبر داد و خاطرنشان کرد: این تعاون در راستای منویات رهبر انقلاب جهت تولید و اشتغال می تواند با کمک دولت و مجلس قدم‌های بزرگ و ماندگار بردارد که برای این قشر ضعیف جامعه مفید و کاربردی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha