• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400120301859
  • خبرنگار : 50469

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ایلام و متخصص حرکات اصلاحی:

برای اصلاح مشکلات اسکلتی به کجا مراجعه کنیم؟/ ضرورت بازنگری در واحدهای درسی رشته‌ حرکات اصلاحی

برای اصلاح مشکلات اسکلتی به کجا مراجعه کنیم؟/ ضرورت بازنگری در واحدهای درسی رشته‌ حرکات اصلاحی

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور و متخصص حرکات اصلاحی گفت:متاسفانه مشاهده می‌شود افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند و یک مربی ورزشی معمولی هستند و صرفا بر اساس دوره‌هایی که گذرانده‌اند در باشگاه‌ها شروع به تمرینات حرکات اصلاحی می‌کنند که این یک تهدید برای سلامت مردم و جامعه است.

دکتر«افشین مقدسی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در گذشته در رشته علوم ورزشی در مجموع یک رشته تحت عنوان تربیت بدنی و علوم ورزشی وجود داشت که الان این رشته شامل ۷ گرایش شده که یکی از آن گرایش‌ها حرکات اصلاحی است و از سال ۱۳۸۴ به بعد در مقطع کارشناسی‌ارشد  این گرایش در برخی دانشگاه‌های ایران ایجاد و تدریس شد و هم‌اکنون در مقطع دکتری یک  رشته مستقل است.
وی در تعریف این رشته ورزشی گفت: حرکات اصلاحی به معنای فرایند نظامند ارزیابی و شناسایی نقص در سیستم عصبی،اسکتی،عضلانی ،طراحی برنامه و اجرای یک راهبرد اصلاحی منسجم است که از اهداف آن می‌توان به پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی و عضلانی ، خصوصا در دوران رشد وارزیابی،شناسایی و تنظیم برنامه برای برطرف شدن این مشکلات اشاره کرد.
مقدسی با بیان اینکه این رشته در مقطع دکتری خود به سه گرایش امدادگری ورزشی، تربیت بدنی ویژه و حرکات اصلاحی تقسیم شده است، تصریح کرد: افرادی را در اجتماع داریم که دچار یکسری ناهنجاری‌های وضعیتی هستند به طوری که این افراد در فیزیک بدنی خود دچار یک‌سری اختلالات و عدم تعادل عضلانی هستند که این حرکات اصلاحی در رفع این ناهنجاری‌ها به این افراد کمک می‌کند تا تعادل به فیزیک بدنی‌شان برگشته شود.

​​​
این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: فقط افرادی می‌توانند با اشخاصی که دچار ناهجاری‌های عضلانی_اسکلتی هستند کار کنند که علم این کار را داشته باشند و تحصیل کرده گرایش حرکات اصلاحی باشند به طوری که فردی که در رشته امدادگری تحصیل کرده است نمی‌تواند در حوزه حرکات اصلاحی فعالیت کند که متاسفانه در جامعه شاهد این هستیم، افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند و یک مربی ورزشی معمولی هستند و صرفا بر اساس دوره‌هایی که گذرانده‌اند در باشگاه‌ها شروع به تمرینات حرکات اصلاحی می‌کنند که این یک تهدید برای سلامت مردم و جامعه است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه واحدهای درسی که در این رشته ارائه می‌شوند نیاز به بازنگری ۱۰۰درصدی دارند،گفت: بسیاری از واحدهایی که دانشجویان  در دوره کارشناسی  می‌گذرانند، واحدهای مربوط به رشته مدیریت ورزشی  است به طوری که دروس مرتبط با حرکات اصلاحی در حدود ۶ واحد است که این باعث عدم تعادل در این رشته ورزشی شده است.
مقدسی تصریح کرد: در ۱۶ سال گذشته تلاش‌های زیادی برای سامان گرفتن این رشته ورزشی انجام گرفته است به طوری که در گذشته چیزی به نام باشگاه‌های حرکات اصلاحی در سطح جامعه دیده نمی‌شد ولی الان توسط متخصصین و فارغ‌التحصیلان این رشته شاهد ایجاد باشگاه‌های حرکات اصلاحی هستیم که این هم باعث اشتغال می‌شود و هم خلائی که در جامعه دیده می‌شود را برطرف می‌کند.

این متخصص حرکات اصلاحی در مثالی توضیح داد: افرادی که دچار صافی کف پا هستند در نهایت ممکن است به ارتوپد مراجعه بکنند در حالی که بسیاری از این افراد برای اصلاح ناهنجاری‌های خود به جراحی و خدمات پزشکی و فیزیوتراپی نیاز ندارند و باید در باشگاه‌های حرکات اصلاحی با انجام تمرینات اصلاحی ناهنجاری و مشکل خود را اصلاح کنند که با تمرین مداوم ممکن است این مشکل  برطرف بشود.
مقدسی ادامه داد: دانشجویان مطالعات بیشتری در خصوص این رشته در کنار درسی که می‌خوانند داشته باشند و منابع بیشتری را مورد مطالعه قرار دهند و دانشجویان دانشگاه پیام نور هم در کنار منابع درسی دانشگاهی خود حتما منابع دقیق‌تر را هم در گرایش‌های مختلف مطالعه کنند.
وی  با بیان اینکه جامعه پزشکی خصوصا فیزیوتراپ‌ها باید توجه و همکاری لازم را به این رشته ورزشی و متخصصان این رشته داشته باشند،تصریح کرد: در سال‌های گذشته نامه‌نگاری‌هایی انجام گرفته که این رشته در زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار بگیرد که این طرح مخالفان و موافقانی داشته است که اگر این اتفاق افتاده بود، وضعیت فارغ‌التحصیان این رشته بهتر شده بود و می‌توانستند راحت‌تر با افرادی که به این خدمات نیاز دارند ارتباط برقرار کنند. بسیاری از مشکلات اسکلتی-عضلانی تنها با ارائه راه کارهای متخصصان حرکت اصلاحی بر طرف می‌شود.
مقدسی ناهجاری‌ها را به دو دسته ساختاری و عملکردی تقسیم کرد و گفت: ناهنجاری‌های ساختاری بیشتر به مشکلات اسکلتی و بافت‌های سخت مرتبط شده است مثلا افرادی که از بدو تولد دچار قوز هستند ، این افراد با حرکات اصلاحی مشکلاتشان برطرف نمی‌شود و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.
وی ادامه داد:برای مثال افرادی که به دلیل عادت‌های نادرست مانند نشستن دچار مشکلات اسکلتی شده‌اند این افراد در دسته مشکلات عملکردی قرار دارند که به دلیل عدم تعادل عضلانی این اتفاق رخ داده که این مشکلات تنها با تمرینات اصلاحی برطرف می‌شوند تا تعادل عضلانی دوباره ایجاد شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه انتظار می‌رود که یک بازنگری در دروس و سر فصل‌های دانشجویان کارشناسی اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در این رشته نیاز است که حتما با عدالت برخورد شود و دانشجویان به نسبت مساوی درس‌های مورد نیاز را بگذرانند و به دروس تخصصی توجه ویژه و لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: دانشجویان کارشناسی ارشد پس از فارغ‌التحصیلی اگر دوره تربیت مربیان حرکات اصلاحی را بگذرانند و بعد از گذراندن دوره می‌توانند مجوز باشگاه حرکات اصلاحی و تندرستی را دریافت کنند و مشغول به کارشوند که البته ناگفته نماند برخی از فیزیوتراپ‌ها هم در به کارگیری فارغ‌التحصیلان این رشته اقدام کرده‌اند و از دیگر زمینه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته فعالیت در آموزش و پرورش به عنوان دبیر تربیت بدنی و باشگاه‌های ورزشی و استخرها است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha