• پنجشنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400112821687
  • خبرنگار : 50469

یک کارشناس دینی:

برداشت صحیح از مسائل جامعه از ویژگی‌های ممتاز حضرت زینب بود

برداشت صحیح از مسائل جامعه از ویژگی‌های ممتاز حضرت زینب بود

ایسنا/ایلام یک کارشناس دینی گفت:تفسیر و برداشت صحیح و درست از جامعه و مسائل روز و تبلیغ و دعوت به حق، از مهمترین ویژگی های حضرت زینب(س)بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حمید هاشمی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در الگو قرار دادن هر شخصیتی در زندگی و برای بهره گیری از صفات و ویژگی هایش، سه مسئله الگو،الگو گیرنده (کسی که دنبال الگو و مقتدا است) و چیزهایی که باید از او الگو برداری شود مورد توجه اساسی قرار دارد.
هاشمی تصریح کرد:جوانانی که می‌خواهند حضرت زینب (س) را الگوی خویش قرار دهند، ضروری است، ابتدا آن حضرت را بشناسند و از ویژ گی‌ها ، خصایص اخلاقی و برنامه‌ها و اهدافی  که آن حضرت در زندگی به آنها اهتمام می ورزید، آگاهی پیدا کنند و سپس با شناخت کامل، آن‌ها را سر لوحه زندگی خویش قرار داده، تا بتوانند با تأسی و اقتدا به این بانوی قهرمان و نمونه، یک زندگی سالم و با سعادت داشته باشند. 
این کارشناس دینی ایمان، علم و دانش و فهم بالای سیاسی و اجتماعی را از مهم‌ترین خصایص و صفات بارز حضرت زینب (س) دانست و گفت: اولین و مهم ترین صفت حضرت زینب (س) که باید به آن توجه داشت، ایمان حضرت است. زینب کبرا(س) در قله بلند ایمان ایستاده بود. شاهد و دلیل این مدعا صلابت و ایستادگی در برابر مصیبت‌های بزرگ کربلا است که کوه های سخت و با صلابت را از پای در می آورد. زینب کبرا در مثل این مصایب بزرگ مانند کوه ایستادگی کرده و هرگز تزلزل در وی مشاهده نشد. در اوج مصایب کربلا لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشد، تا جایی که در شب شام غریبان که دیگر توان ایستادن نداشت، نماز شب را که انجامش مستحب است، نشسته خواند.
وی در خصوص  علم و دانش حضرت زینب (س) گفت:زینب کبری (س) دارای علم و دانش فراوان بود، او علم و دانش را از خاندان وحی؛ یعنی امام علی، حضرت فاطمه(س) و امام حسین (ع) آموخته بود. وی احاطه علمی به قرآن داشت و برای بانوان کلاس درس تفسیر برگزار می نمود.در سنت و روایت، علم لغت و ... دارای تبحر بود. تبلیغ و نشر نهضت حسینی و رسوا نمودن یزید و یزیدیان میسر نمی شود، مگر این که حضرت با علم و آگاهی به فلسفه قیام امام حسین (ع) بتواند آن را نشر و ترویج کند.دلیل این مطلب همان بس که حاضران در مجلس سخنرانی‌اش، وی را چنین توصیف می کنند: "شاهد بودم که زینب دخت علی (ع) در نهایت عفت و حجاب در حال سخنرانی بود، چنان بلیغ و رسا سخن می گفت که گویی زبان علی (ع) در کام دارد".بدیهی است که پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) سرآمد عالمان، فصیحان، بلیغان و... بود و تشبیه حضرت زینب (س) به پدر بزرگوارش کشف از شخصیت والای حضرت دارد. 
هاشمی در خصوص بینش سیاسی و اطلاع از مسائل روز حضرت زینب (س) گفت:تفسیر و برداشت صحیح و درست از جامعه و مسائل روز و تبلیغ و دعوت به حق، از دیگر ویژگی های بانوی بزرگ کربلا بود. هنگامی که ابن زیاد خطاب به او گفت: خدا را سپاس که شما را رسوا نمود و...، آن حضرت مثل صائقه بر او غرید و فرمود: خداوند فاسقان و فاجران را رسوا و مفتضح می کند که آن‌ها ما نیستیم.زمانی که ابن زیاد از دخت گرامی حضرت علی (ع) سوال کرد کار خدا را با برادر خاندانت  چگونه دیدی《در جواب فرمود: جز زیبایی چیزی را ندیدم...》
انتهای پیام 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha