• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400111914715
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نهنگ‌ها در شهر

نهنگ‌ها در شهر

ایسنا/اصفهان نمایشگاه «شما چیزی شنیده‌اید؟» با مجموعه آثاری از ژینوس تقی‌زاده در گالری امروز اصفهان برپا شده تا این جملۀ بیهقی را به یادمان بیاورد: «و زمانه به بیان فصیح آواز می‌داد، لکن کس نمی‌شنود».

ژینوس تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمایشگاه «شما چیزی شنیده‌اید؟» شامل هفت اثر در «جعبه روشن» (light box) و مجموعه‌ای از چاپ فتو اچینگ (نوعی حکاکی) است و چون از زمان اعلام شیوع کرونا یعنی اسفند ۱۳۹۸ ساکن اصفهان شدم، در طول این ۲ سال زندگی از در این شهر، ایدۀ خلق این مجموعه در ذهنم شکل گرفت.

این هنرمند ادامه داد: بیشتر اماکن ارائه شده در آثارم بناهایی هستند که در اصفهان وجود دارند، البته تمام اماکن نقاشی شده در اصفهان نیستند و اماکن عمومی که در حافظه جمعی نسل‌های مختلف حضور دارد نیز در برخی آثار دیده می‌شود.

او خاطر نشان کرد: نهنگ‌ها که عناصر اصلی این مجموعه به شمار می‌روند، از شش سال پیش در نمایشگاه قبلی من هم حضور داشتند، اما با رویکردی متفاوت. آن‌ها در این مجموعه خود را به ساحل مفروضِ فضاهای شهری انداخته‌اند؛ موجوداتی که فکر کردن به آن‌ها و شنیدن صدایشان همواره با به یادآوردن مفهوم انقراض همراه است.  

 تقی‌زاده، یادآور شد: «شما چیزی شنیده‌اید؟» از مشاهده فضاهای شهری در دوران کرونا آغاز شد و مفهومش را گسترش داد؛ آثار، نشانگر فضاهای عمومی زنده‌ای هستند که هشدار خطری آنها را خالی کرده بود. این مجموعه شاید بتواند تصویری برای جملۀ «و زمانه به بیان فصیح آواز می‌داد، لکن کس نمی‌شنود» از تاریخ بیهقی در ذهن ما بسازد.

این هنرمند افزود: آثار این نمایشگاه به همراه ویدئو پرفورمنسی با عنوان «اتاق یونس/ژینوس» که حاصل اجرای پروژه‌ای در کاشان است، در گالری امروز برپا خواهد بود.

علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه «شما چیزی شنیده اید؟» تا یکم اسفندماه فرصت دارند هر روز (به جز تعطیلات رسمی و سه شنبه‌ها) از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به گالری امروز واقع در خیابان آبشار دوم، کوی فرشید، پلاک ۳۲۴ مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha