• دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400111813798
  • خبرنگار : 71626

انتشار جزئیات آمار دومین نمایشگاه مجازی کتاب

انتشار جزئیات آمار دومین نمایشگاه مجازی کتاب

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب با بیان جزئیات آمار این نمایشگاه با اشاره به اینکه در این رویداد از گروه موضوعی کودک و نوجوان استقبال بیشتری صورت گرفت، از این‌که جوانان بیشترین خرید را از این نمایشگاه انجام دادند گفت و بیان کرد: در سال گذشته ۵۴.۸۵ درصد فروش کتاب در حوزه آثار تالیفی بود اما در این نمایشگاه ۵۷.۵۱ درصد فروش کتاب به کتاب‌های تالیفی اختصاص دارد و این نشان از توجه بیشتر مخاطبان به آثار نویسندگان کشورمان دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران) با اشاره به این‌که مبلغ فروش در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۶۴۰ میلیارد و ۵۱۶ میلیون و ۶۹۰ هزار و  ۹۸۴ ریال بود، بیان کرد: اما میزان فروش کتاب در این دوره از نمایشگاه با افزایش ۳۳ درصدی همراه بود و ناشران تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه (یازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰) ۸۵۲ میلیارد و ۴۳ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۶۰۷ ریال کتاب فروختند. البته باید به این نکته هم اشاره شود که تعداد خریداران در نمایشگاه دوم نیز با افزایش ۱۲.۲ درصدی همراه بود؛ بدین صورت که در سال ۱۳۹۹، ۱۶۱ هزار و ۱۲۵ نفر و امسال نیز ۱۸۰ هزار و ۷۸۹ نفر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت و اقدام به خرید کتاب کردند.

او متوسط قیمت سبد خرید مخاطبان در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را ۲ میلیون و ۸۵۹ هزار و ۸۴۵ ریال عنوان کرد و گفت: این مبلغ در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با افزایش ۲۸.۵ درصدی به ۳ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۷۵۵ ریال رسید. متوسط سبد خرید نیز در سال ۱۳۹۹، ۶ نسخه و در سال ۱۴۰۰، ۵.۷ نسخه بود. همچنین میانگین قیمت کتاب‌های موجود در نمایشگاه افزایش ۱۶.۳ درصدی داشت؛ به طوری که در دوره اول ۱ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۸۰۴ ریال و در دوره دوم به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۱۳ ریال رسید.

رمضانی در ادامه بیان کرد: میانگین قیمت کتاب‌های فروش‌رفته در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۴۷۲هزار ۲۱۲ ریال و در دوره دوم نیز ۶۴۹ هزار و ۱۸ ریال بود که ۳۷.۴ درصد افزایش یافت. همچنین میانگین قیمت هر صفحه کتاب عرضه‌شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران که سال ۱۳۹۹ برگزار شد ۲ هزار و ۱۱۴ ریال بود که با افزایش ۳۹.۴ درصدی در نمایشگاه ۱۴۰۰ به ۲ هزار و ۹۴۷ ریال رسید. البته میانگین قیمت هر صفحه کتاب فروخته‌شده در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۱ هزار و ۴۴۵ ریال بود و در دومین نمایشگاه با افزایش ۷.۵ درصد به ۱ هزار و ۵۵۳ ریال رسید.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درخصوص میزان نسخه‌های فروخته‌شده در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: کتاب‌های فروخته‌شده در اولین دوره با تعداد ۱ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۵۶۵ نسخه ۲.۴ درصد نسبت به این دوره بیشتر بود و بر این اساس در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۵۳۰ نسخه کتاب فروخته شد. البته ذکر این نکته ضروری است که در تعداد سفارش‌های این دوره افزایش ۳.۵ درصدی داشتیم. یعنی در نمایشگاه اول ۲۲۳ هزار و ۹۶۹ سفارش ثبت شده بود اما در این دوره این میزان به ۲۳۱ هزار و ۸۰۱ سفارش کتاب افزایش یافت.

او با اشاره به این‌که جوانان بیشترین خرید را از این نمایشگاه انجام دادند، تصریح کرد: در نمایشگاه دوم با افزایش تعداد خریدارن زن و مرد نسبت به سال گذشته همراه بودیم؛ بدین صورت که در سال ۱۳۹۹، ۹۱ هزار و ۳۰۳ مرد و در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۲.۹ درصدی ۱۰۳ هزار و ۹۹ مرد از نمایشگاه مجازی کتاب تهران خرید کردند. همچنین این افزایش را در تعداد خریداران زن نیز مشاهده می‌کنیم؛ ۶۹ هزار ۸۲۲ نفر از بانوان در نمایشگاه اول و ۷۷ هزار ۶۹۰ نفر از آن‌ها نیز در نمایشگاه دوم اقدام به خرید کتاب کردند که در این دوره ۱۱.۳ درصد افزایش پیدا کرد.

علی رمضانی درباره اوج خرید و ثبت سفارش مردم در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران  مطرح کرد: نمایشگاه سال گذشته ۶ روزه بود که ۴ روز تمدید شد و تعداد روزهای نمایشگاه به ۱۰ روز رسید؛ بیشترین خرید مردم نیز در روز ششم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ و ۴ روز قبل از پایان نمایشگاه انجام شد؛ اما بر اساس اعلام اولیه، نمایشگاه امسال ۸ روزه برگزار شد و طبق نظر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک روز تمدید شد؛ مخاطبان هم بیشتر در روز هشتم دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکشنبه (دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰) خرید کردند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه اظهار کرد: در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از گروه موضوعی کودک و نوجوان استقبال بیشتری صورت گرفت و به‌واقع میزان توجه والدین به مطالعه فرزندان‌شان قابل تحسین است. پس از آن نیز به ترتیب کتاب‌ها در گروه موضوعی ادبیات، علوم اجتماعی، دین و تاریخ جغرافیا بیشترین میزان فروش را داشتند. سال گذشته نیز استقبال مردم به ترتیب از گروه‌های موضوعی کودک و نوجوان، ادبیات، علوم اجتماعی، دین و کمک درسی و آموزشی بیشتر بود.

او افزود: مردم عزیزمان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیشتر به کتاب‌های نویسندگان ایرانی توجه کردند. در سال گذشته ۵۴.۸۵ درصد فروش کتاب در حوزه آثار تالیفی بود اما در این نمایشگاه ۵۷.۵۱ درصد فروش کتاب به کتاب‌های تالیفی اختصاص دارد و این نشان از توجه بیشتر مخاطبان به آثار نویسندگان کشورمان دارد. در حوزه آثار ترجمه‌شده نیز ۴۴.۵۸ درصد فروش کتاب در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و ۴۱.۹۸ درصد در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به آثار ترجمه‌شده اختصاص دارد. همچنین ۰.۴۹ درصد مخاطبان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و ۰.۵۵ درصد مردم نیز در نمایشگاه سال گذشته به خرید سایر انواع کتاب‌ها روی آوردند.

علی رمضانی در پایان گفت: همه می‌دانیم مردم شهرهای مختلف کشور در حوزه دسترسی به کتاب با یکدیگر برابر نیستند؛ مشاهده می‌شود که برخی از استان‌های کشور دارای کتابخانه و کتابفروشی‌های بیشتری هستند و برخی کمتر. در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شاهد استقبال بیشتر مردم این استان‌ها بودیم؛ به عنوان نمونه استان ایلام به نسبت جمعیت خود اولین استان کشور بود که بسته به نسبت جمعیتی که دارد بیشترین حجم خرید کتاب را در سامانه به ثبت رساند. همچنین به ترتیب استان سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، یزد،  بوشهر، اردبیل، قزوین، قم، مرکزی، کردستان و همدان نیز استان‌های بعدی بودند که به نسبت جمعیت استانی بیشترین خرید کتاب را داشتند. این مورد در مقایسه با سال گذشته نیز به همین صورت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha