حمیدرضا اصفهانیزاده در نشستی از سلسله نشستهای راهبردی با عنوان « روایت مشهد آینده؛ سیاستگذاری و دیپلماسی شهری» که در پژوهشکده ثامن مشهد برگزار شد، در خصوص اهمیت شهرها و دیپلماسی شهری اظهار کرد: بر اساس آمار، ۵۴ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی میکنند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. پدیده شهرنشینی در حال رشد است و نقش شهرها روزبهروز پررنگتر میشود. گردش مالی و سهم شهرها از تولید ناخالص ملی بسیار بالاست که این موضوع اهمیت شهرها را بالا میبرد. یکی دیگر از مسائلی که شهرها را در مرکز اهمیت قرار داده، وجود مشکلات عدیده جهان است که در شهرها رخ میدهند؛ مانند تغییرات اقلیمی و محیط زیست، نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی.
وی در مورد محورهای مختلف دیپلماسی شهری که شهرها فارغ از ظرفیتشان باید در آنها فعالیت کنند، بیان کرد: جذب سرمایهگذار و تبادل تجاری، رقابت برای میزبانی رویدادهای بینالمللی، تصویرسازی و برند شهری، تعامل با سازمانها و نهادهای بینالمللی، فرهنگوهنر، خواهر خواندگی و روابط شهرها با شهرها، تبادل تجارب و نوآوریها و میراث فرهنگی و گردشگری از جمله این محورهاست.
رئیس گروه همکاریهای بینالمللی علمی و تخصصی شهرداری مشهد عنوان کرد: اولین سند چشمانداز شهرداری مشهد در سال ۸۳ تدوین شد که اولین سند در کل شهرداریهای ایران و منطقه بوده است. عضویت در هیات مدیره انجمن کلانشهرهای جهان، میزبانی مرکز منطقهای آموزشی انجمن کلانشهرهای جهان، مشاور بینالملل هیات مدیره انجمن کلانشهرهای جهان، قائم مقام منطقهای انجمن کلانشهرهای جهان، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دولتهای محلی و شهرهای متحد، عضو شورای اجرایی سازمان دولتهای محلی و شهرهای متحد، عضو هیات موسس و هیات مدیره صندوق جهانی توسعه شهرها، دفتر منطقهای شبکه بانوان انجمن کلانشهرهای جهان و کرسی نمایندگی شبکه زنان انجمن کلانشهرهای جهان در کمیسیون زنان سازمان ملل متحد، از جمله جایگاههای کسب شده در سازمانهای بینالمللی توسط شهرداری مشهد از سال ۱۳۸۳ هستند.
وی درمورد راههای نرفته شهرداری مشهد در حوزه دیپلماسی گفت: اگر سازمان دولتهای محلی و شهرهای متحد و انجمن کلانشهرهای جهان، ۱۰ شهر فعال و موثر داشته باشند، شهر مشهد یکی از آنها است اما شهرداری مشهد در تمام محورهای دیپلماسی شهری مغفول است. در حوزه برند شهری به عنوان مثال شهرداری مشهد هنوز یک وبسایت انگلیسی ندارد. شهر مشهد و شهرداری مشهد باید به تمام این محورها تحت یک چشمانداز مشخص، ورود پیدا کند. حذف موانع و چالشهای درون و برون سازمانی هم یکی دیگر از این راههای نرفته است. با تغییر مدیریت درون سازمان، سیاستها و روشها نیز تغییر میکند.
رئیس گروه همکاریهای بینالمللی علمی و تخصصی شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر با مشکلات عدیده برون سازمانی روبهرو هستیم، تا قبل از دولت آقای روحانی، شهرداریهای کلانشهرها مستقلاً در فضای بینالملل ایفای نقش میکردند اما در حال حاضر شهرداری مشهد نه میتواند کسی را دعوت کند و نه میتواند شخصی را بفرستد مگر اینکه از استانداری مجوز گرفته شود و استانداری این موضوع را با سازمان شهرداریها و دهیاریها مطرح کند و این سازمان، موضوع را به وزیر دولت و وزیر دولت به هیات سه نفره دولت ارجاع دهند؛ در حالی که کلانشهرها بودجه خود را دارند و شوراهای شهر ناظر بر آنها هستند. موانع برون سازمانی تنها وزارت کشور نیست؛ وزارت امور خارجه، دیپلماسی عمومی و طرح جامعی برای کشور ندارد.
اصفهانی زاده افزود: تدوین نشدن راهبرد مشخص پیرامون دیپلماسی عمومی در سطح کلان و نقش شهرداریها و شهرها در آن، فراگیر نشدن گفتمان تخصصی پیرامون دیپلماسی شهری در سطح مسئولین و نخبگان در شهر مشهد و نبود اراده و حمایت لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای ایجاد شده در سازمانهای بینالمللی در شهرداری مشهد نیز از راههای نرفته شهرداری مشهد در حوزه دیپلماسی شهری هستند.
راهکارهای حل مشکلات سیاست شهری مشهد
رئیس گروه همکاریهای بینالمللی علمی و تخصصی شهرداری مشهد عنوان کرد: دادن اولویت به دیپلماسی شهری بهعنوان یک ضرورت روز شهرداری و حمایت از نهادینه کردن همه ابعاد در راستای چشمانداز دیپلماسی شهری مشهد، همافزایی با نهادهای مربوطه به منظور برداشتن موانع و ترسیم خطوط مشخص دیپلماسی عمومی کلان کشور و تعیین نقش هر شهر و بازیگران آن، فعال کردن سمنهای مختلف در همه ابعاد دیپلماسی شهری مشهد و آموزش هدفمند در سه لایه مسئولین، نخبگان و مردم، راهکارهای حل مشکلات سیاست شهری مشهد است.
انتهای پیام
نظرات