• یکشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400101914007
  • خبرنگار : 50046

محیط زیست خراسان شمالی هشدار داد؛

تالاب «آق قشلاق» در مسیر تبدیل شدن به کانون گرد و غبار

تالاب «آق قشلاق» در مسیر تبدیل شدن به کانون گرد و غبار

ایسنا/خراسان شمالی معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: متاسفانه تالاب آق قشلاق در شهرستان بجنورد در معرض خشک شدن قرار گرفته است.

لشگری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعریف تالاب، اظهار کرد: تالاب به پهنه ای گفته نمی شود که دارای عرصه آبی باشد و مردم بتوانند در آن ماهی گیری کنند؛ در واقع تالاب ها مکان هایی هستند که مشخصات خشکی و آب را با هم داشته باشند.

وی ادامه داد: ممکن است تالاب در تمام طول سال آب داشته باشد و یا ممکن است در مقطعی خشک یا آب داشته باشد. همچنین برخی از تالاب ها نیز فصلی است.

لشگری با اشاره به تالاب آق قشلاق که در حوالی روستاهای آق تپه و قشلاق در بخش حصار گرمخان بجنورد واقع است، اظهار کرد: تالاب آق قشلاق ترکیبی از تالاب ها است که هم دارای پهنه های آبی است که همیشه آب دارد و بخش هایی از آن نیز فصلی است.

وی تاکیدکرد: تالاب ها دارای رویکردهای مهم و با ارزشی است که اگر رویکرد خود را از دست دهد محل تجمع ریزگردها خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر آق قشلاق رویکرد خود را از دست دهد تبدیل به کانون گرد و غبار برای شهر بجنورد و روستاهای اطراف این تالاب خواهد شد.

وی به ارزش گردشگری این تالاب نیز اشاره کرد و گفت: آق قشلاق دارای ارزش تفرج گاهی به خصوص در فصل بهار است که زمین های چمن و درختچه های گز اطراف آن این منطقه را بسیار زیبا کرده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خشک کردن زمین های اطراف تالاب برای کار کشاورزی یکی از مهمترین دلایل خشکیدگی این تالاب است و در واقع هر زمین کشاورزی که در حریم رودخانه و یا تالاب وجود داشته باشد، به صورت غیرمجاز بوده است.

وی در ادامه از بروز آتش سوزی های عمدی در نیزارهای موجود در رودخانه اترک و تالاب آق قشلاق نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از فرصت طلب ها برای توسعه زمین های کشاورزی خود اقدام به آتش زدن این نیزارها می کنند.

وی افزود: علاوه بر آن تعدادی نیز به منظور عبور و مرور بیل های مکانیکی جهت برداشت گل از کف رودخانه و تالاب، نیزارها را به آتش می کشند که برداشت گل برای سرعت بخشیدن حرکت آب و افزایش دبی آب صورت می گرفت تا مقدار آب کشاورزیشان افزایش یابد.

لشگری ادامه داد: اما به آتش کشاندن نیزارها به معنای به آتش کشاندن پناهگاه حیواناتی همچون گنجشک ها و سایر پرندگان مهاجر است.

وی اظهارکرد: نیزارهای حاشیه رودخانه اترک و تالاب آق قشلاق محل زندگی گونه جانوری گربه وحشی است و در واقع گربه وحشی در میان این نیزارها غذای خود را تامین می کند که به آتش کشاندن نیزارها سبب می شود تا این گونه حیوانی مدام در حال جابجایی در سایر قسمت های نیزارهای وحشی باشد.

این مقام مسئول تاکیدکرد: از آنجایی که گربه وحشی به راحتی شکار می کند علاقه زیادی به این مکان دارد اما مواردی از ثبت حضور گربه وحشی در قسمت های سیساب و یا تلف شدن آن به هنگام عبور از عرض جاده ثبت شده است که این امر را می توان نتیجه به آتش کشاندن نیزارها نیز دانست.

وی تصریح کرد: اما کشاورزان باید به این نکته توجه داشته باشند که هرچقدر نی های موجود در نیزارها به آتش کشانده شود دوباره رویش پیدا می کند و در واقع کشاورزی در محل نیزارها هزینه زیادی به دنبال دارد و نی ها بعد از قطع کردن و یا آتش کشیدن دوباره به صورت علف هرز روییده می شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha