• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400101208538
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خواستار شد:

بهره‌برداری هرچه زودتر از فاز اضطراری سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان

بهره‌برداری هرچه زودتر از فاز اضطراری سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به کمبود حدود ۳ مترمکعبی آب در سامانه آب‌رسانی اصفهان بزرگ، گفت: اگر بخواهیم تابستان پیش‌رو مشکلات کمتری داشته باشیم باید فاز اضطراری سامانه دوم آب‌رسانی هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

هاشم امینی در بیست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز (یکشنبه،۱۲ دی‌ماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب اصفهان قدیمی‌ترین شرکت آب و فاضلاب کشور است و قدیمی‌ترین شبکه آب، فاضلاب و تأسیسات آب و فاضلاب را داریم، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب مکمل مدیریت شهری است، به همین دلیل در ۱۵ سال گذشته بازتعریف جدیدی در تعامل و ارتباطات با شهرداری به کار بستیم و به‌جای اینکه در تقابل با شهرداری باشیم در کنار شهرداری و دستگاه‌های خدماتی دیگر قرار گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۹۸ شهر و ۹۴۹ روستا با جمعیت ۴ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۳۰۲ نفر تحت پوشش طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ قرار دارد، گفت: ۴۰  شهر و ۵۶۹ روستا با جمعیت ۵۲۸ هزار و ۷۴۶ نفر خارج از محدوده طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ هستند، یعنی ۸۹ درصد جمعیت استان تحت پوشش زاینده‌رود است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با یادآوری اینکه افق سامانه اول آب‌رسانی اصفهان بزرگ که در قالب تصفیه‌خانه باباشیخعلی بود در سال ۸۶ به اتمام رسید، گفت: از آن زمان باید سامانه جدیدی برای آب‌رسانی به این جمعیت ایجاد می‌شد که هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: جبران کمبود سامانه اول آب‌رسانی اصفهان در ۱۰ سال گذشته برای مردم و شرکت آب و فاضلاب سخت بوده است، به‌طوری‌که با سناریوهای مختلف تلاش کرده‌ایم از این بحران عبور کنیم، درحالی‌که اگر یک‌سری اقدامات انجام ‌نشده بود شرایط بدتر از شهرهای مرزی و تنش‌زا بود.

امینی با بیان اینکه ۱۱ و نیم مترمکعب منابع تولید آب اصفهان از تصفیه‌خانه باباشیخعلی است، تصریح کرد: چاه‌های فلمن زمانی حدود ۴ مترمکعب آب اصفهان را تأمین می‌کردند، اما وقتی زاینده‌رود خشک باشد این چاه‌ها نیز خشک است، ضمن اینکه وضعیت چاه‌های متفرقه سطح شهر نیز بسیار بد است، اما با احتساب چاه‌های باقی‌مانده جمعاً ۱۳ و نیم مترمکعب آب در طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ داریم.

وی با اشاره به نیاز آبی ۱۶ و نیم مترمکعب در خرداد و تیر، گفت: حدود ۳ مترمکعب کمبود آب‌ داریم که اگر سامانه دوم آب‌رسانی وارد مدار نشود گرفتاری شدید ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به وضعیت سفرهای آب زیرزمینی در محدوده آب‌رسانی اصفهان بزرگ اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۲۴ حلقه چاه خشک شده و ۱۴۰ حلقه چاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد خشک شده است، یک‌سری چاه‌های آب‌دار نیز از نظر کیفی به‌شدت تنزل پیدا کرده و نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. امینی به شاخص آب بدون درآمد(هدر رفت) شهری اشاره و خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته به‌شدت روی این موضوع تأکید کرده‌ایم و کمترین پرت آب را در کشور داریم. میزان هدر رفت آب در اصفهان ۱۶ درصد است و جزو شهرهای سفید کشور هستیم، درحالی‌که سال ۸۶ این رقم حدود ۳۰ درصد بود با اصلاح شبکه و تله‌متری و تله کنترل کاهش یافت.

وی همچنین در مورد اقدامات برای برون‌رفت از تنش آبی اصفهان در ۱۰ سال گذشته گفت: از جمله این اقدامات مدیریت فشار، زون بندی شبکه، تله‌متری، هوشمندسازی، آب‌رسانی سیار و مدیریت تأمین است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان بدترین سال آب و فاضلاب یاد کرد و افزود: امسال بیش از ۵ هزار و ۷۴۱ تانکر آب توزیع کردیم و شرایطی بدتر از خوزستان داشتیم. با توجه به این شرایط سخت، حدود ۱۲ و نیم کیلومتر از سامانه دوم آب‌رسانی را با منابع شرکت اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه در ۹ سال گذشته قراردادهای بیع متقابل و استفاده از پساب فاضلاب در حوزه‌های مختلف منعقد شده است، گفت: پساب تخصیصی فولاد مبارکه ۵۵۳ لیتر، ذوب‌آهن ۵۰۳ لیتر، نیروگاه شهید منتظری ۱۸۰ لیتر، نیروگاه اسلام‌آباد ۱۵۰ لیتر، پالایشگاه اصفهان ۲۱۰ لیتر و شهرداری‌ها ۵۵۶ لیتر قرارداد دارند و سرمایه‌گذاری میلیاردی بر روی پساب فاضلاب کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، امینی با تأکید بر اینکه هیچ کجای کشور در مدیریت مصرف آب به‌اندازه اصفهان کار نشده و در تمام روزهای هفته بر مصرف بهینه آب تأکید داریم، گفت: اگر بخواهیم تابستان پیش مشکلات کمتری داشته باشیم باید فاز اضطراری سامانه دوم آب‌رسانی زودتر به بهره‌برداری برسد و ۱۸۰۰ تا ۲ هزار مترمکعب آب به منابع اصفهان اضافه کند تا فشار کمتری به مردم وارد شود و کمتر مجبور به استفاده از منابع زیرزمینی باشیم.

وی با بیان اینکه در سال ۸۶ سرانه مصرف خانگی بخش شهری به ازای هر لیتر در شبانه‌روز ۱۸۹ لیتر بوده است، گفت: این عدد را تا سال ۹۷، به ۱۴۹ لیتر رساندیم. با شیوع کرونا مقداری مصرف افزایش یافت، اما اکنون این میزان ۱۶۰ لیتر است که آمار بسیار خوبی محسوب می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha