• پنجشنبه / ۲ دی ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400100200854
  • خبرنگار : 71626

جایی که صداوسیما می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد

جایی که صداوسیما می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد

مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «آژانس کتاب» از تاثیر صداوسیما در روند تبلیغ کتاب و دیگر عواملی که می‌توانند در دیده‌شدن این کالای فرهنگی اثرگذار باشند، می‌گوید.

زهرا طالبی، مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «آژانس کتاب» در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تبلیغ کتاب‌ها و کتابخوانی در رسانه‌ها و تبلیغات شهری اظهار کرد: تبلیغات در صداوسیما می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. من فکر نمی‌کنم تبلیغ کتاب در قالب بنر و امثالهم خیلی تاثیر داشته باشد.

او در عین حال گفت: اما معمولا تبلیغات صداوسیما - اگر در این حوزه بیشتر کار کنند - تاثیرگذار است. می‌بینیم فروش کتاب‌هایی که در برنامه‌های تلویزیونی معرفی می‌شوند، بلافاصله بالا می‌رود. مردم به نحوی به صداوسیما اعتماد می‌کنند.

طالبی سپس به فروش بالای کتاب‌هایی که از طریق صداوسیما معرفی می‌شوند، بعضا حتی تا یک هفته، اشاره و بیان کرد: حتی وقتی خود ما هم تبلیغات کتاب را به صورت استفاده از بنرها انجام می‌دهیم، آن‌قدر بازخورد ندارد که تبلیغات تلویزیونی دارد. می‌توان گفت اعتمادسازی در آن‌جا بیشتر است. خصوصا وقتی افراد خاصی کتاب‌ها را معرفی می‌کنند، تاثیر تبلیغات بیشتر می‌شود. 

مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «آژانس کتاب» همچنین با بیان این‌که در مدرسه‌های ما بیشتر بر روی کتاب‌های درسی کار می‌کنند، گفت: اصلا بر روی کتاب‌های عمومی در مدرسه‌ها کار نمی‌شود. در حالی که یکی از دیگر قسمت‌هایی که می‌تواند بر روی تبلیغ کتاب موثر باشد، مدرسه است. مدرسه‌ها می‌توانند در کنار کتابی که تدریس می‌کنند، کتابی هم معرفی کنند تا دانش‌آموزان آن کتاب را هم مطالعه کنند و مثلا از آن خلاصه بنویسند. این کار هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

زهرا طالبی به اهمیت شبکه‌های اجتماعی در فرآیند تبلیغ کتاب هم اشاره و اظهار کرد: وقتی افراد شناخته‌شده چیزی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، بر روند تبلیغ کتاب می‌تواند تاثیرگذار باشد. مثلا وقتی کتاب عادل فردوسی‌پور در «خندوانه» مطرح شد، فروش آن تا چند وقت بالا رفته بود. بنابراین چهره‌های مختلف می‌توانند در این امر خیلی تاثیرگذار باشند.

او در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا تبلیغ کتاب در فضای مجازی توسط چهره‌ها غالبا به سمت کتاب‌های زرد نرفته است، گفت: بله، درست است و باید در مورد آن فکری شود. من خیلی اطلاعات چندانی دراین‌باره ندارم. ناشران یا دست‌اندرکاران نشر بیشتر می‌توانند در این زمینه کمک کنند. اما این فضا زیاد به سمت کتاب‌های زرد رفته است.

طالبی در پایان در خصوص شیوه تبلیغاتی پلتفرم‌های آنلاینی مثل «آژانس کتاب» بیان کرد: ما بیشتر هم بر روی شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنیم و هم بر روی سایت. البته در حال حاضر بیشتر کار تبلیغی ما در سایت است. و سعی می‌کنیم در قالب معرفی کتاب کتاب‌ها را تبلیغ کنیم. البته بنر و چیزهای دیگر را هم استفاده کردیم اما خیلی تاثیرگذار نبود. در حال حاضر بیشتر از طریق سئو سایت کار را جلو می‌بریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha