• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400100100260
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست:

رهاسازی گرگ توسط محیط زیست اردستان صحت ندارد

رهاسازی گرگ توسط محیط زیست اردستان صحت ندارد

ایسنا/اصفهان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان گفت: خشکسالی‌های اخیر بر کاهش حیات وحش شهرستان اردستان تأثیرات زیادی داشته، از جمله اینکه تنوع گونه‌های جانوری کمتر شده و باعث تخریب زیستگاه‌های طبیعی شده است.

حسین شواخی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش اول سرشماری پاییزه امسال با محوریت گونه‌های شاخص در آذرماه توسط اکیپ‌های اعزامی و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نائین و اردستان در پناهگاه حیات وحش «خارو کوه بزرگی» انجام شد.

وی افزود: این سرشماری برای شناخت وضیعت پستاندارن علف‌خوار، شاخص و گونه‌های مورد مشاهده از جمله کل و بز کوهی، قوچ و میش وحشی و جبیر، هم‌زمان با آغاز فصل‌ تولیدمثل و به منظور شناسایی منابع اکولوژیکی، آخرین وضعیت جمعیت گونه‌ها، شناسایی زیستگاه‌ها به ویژه برای سرشماری پستانداران علفخوار تأثیرات خشکسالی و شناسایی نقاط ضعف و قوت مناطق و تقویت برنامه‌های حفاظتی اجرا شد.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان با بیان اینکه با توجه به وضعیت خشکسالی تغییر در سرشماری حیات وحش مشاهده نشد، گفت: با توجه به خشکسالی که ابتدای سال وجود داشت بارها با تانکر، کمبود آب و علوفه حیوانات را برطرف کردیم، ولی به نظر می‌رسد موضوع خشکسالی در مناطق حفاظت شده تأثیر خود را گذاشته است.

شواخی خاطرنشان کرد: خشکسالی های اخیر در کاهش حیات وحش شهرستان اردستان تأثیرات زیادی داشته، از جمله اینکه تنوع گونه‌های جانوری کمتر شده و باعث تخریب زیستگاه‌های طبیعی شده است. همچنین به دلیل خشکسالی و کم‌آبی، گونه‌های حیات وحش زیستگاه‌های خود را ترک و ناچار به مهاجرت می‌شوند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در شهرستان اردستان سال بارشی گذشته یک دوره کم بارش بود، یعنی در سال آبی گذشته بارش‌های شهرستان بسیار محسوس بود و قطعاً این روند و نزولات کم منابع آبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شایعه رهاسازی گرگ توسط محیط زیست صحت ندارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق شهرستان، گرگ رها کرده است، یا گرگ‌ها به تازگی بیشتر دیده می‌شوند و یا بیشتر به دام حمله می‌کنند، گفت: چنین مسئله‌ای هرگز صحت ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ منطقه‌ای گرگ منتقل نمی‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به سرما و برودت شدید هوا گرگ‌ها در مناطق شهری و روستای بیشتر مشاهده شوند.

شواخی تصریح کرد: آنچه که باعث افزایش حضور گونه گرگ در حاشیه مناطق مسکونی شده است، دفع نامناسب لاشه‌ها توسط مرغداری‌ها و دامداری‌ها، دفع نامناسب زباله‌های انسانی و ... است؛ همان‌طور که جمعیت سگ‌های بدون صاحب هم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه گاهی مواقع مشاهده می‌شود که مردم گرگ‌ها را با استفاده از ادوات می‌کشند که این اقدام جرم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: دامداران برای اینکه از حمله احتمالی گرگ در امان باشند ضمن اینکه باید طویله‌های خود را ایمن کنند نسبت به بیمه حیوانات خود اقدام کنند که دچار زیان احتمالی نشوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان از ساکنان شهرها و روستاهای شهرستان خواست پس از مشاهده گرگ‌ها در نزدیکی محل سکونت خود، موضوع را سریع به اداره محیط زیست و یا مراکز آتش‌نشانی اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha