• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092821852
  • خبرنگار : 71661

دور دوم انتخابات شیلی؛ رهبر اعتراضات دانشجویی مقابل حامی پینوشه

دور دوم انتخابات شیلی؛ رهبر اعتراضات دانشجویی مقابل حامی پینوشه

مردم شیلی، امروز (یکشنبه) در انتخاباتی شرکت می‌کنند که شاید حساس‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر این کشور باشد. دو کاندیدای این انتخابات، از حقوق بازنشستگی و خصوصی‌سازی گرفته تا حقوق بشر، چشم‌اندازهای بسیار متفاوتی برای آینده شیلی دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گابریل بوریچ، رهبر سابق ۳۵ ساله اعتراضات دانشجویی، وعده تغییرات اجتماعی را داده و در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، پیشتاز بوده است؛ در مقابل، خوزه آنتونیو کاست، یک وکیل بسیار محافظه‌کار قرار دارد که با وعده‌هایش مبنی بر برقراری نظم و قانون، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

روز گذشته، کاست در یادداشتی با اشاره به وعده "تغییر با نظم و ثبات" خودش و برنامه "دگرگونی تمام عیار" رقیبش، یعنی بوریک، گفت: دو الگوی این ملت، رو در روی یکدیگر قرار دارند.

هیچ یک از این دو کاندیدا، متعلق به جریان اصلی سیاسی مرکزی این کشور نیستند، جریانی که از بازگشت دموکراسی از سال ۱۹۹۰ در شیلی قدرت را در دست داشته است؛ تا پیش از آن،‌ شیلی چندین سال تحت استبداد نظامی ژنرال آگوستو پینوشه بود.

در دور اول انتخابات در ماه نوامبر، هیچ یک از این دو نامزد نتوانست بیش از ۳۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و از آن زمان، آنها سخت در تلاش بوده‌اند تا نظر رای‌دهندگان مردد میانه‌رو را به خود جلب کنند.

دور دوم انتخابات شیلی: رهبر اعتراضات دانشجویی مقابل حامی پینوشه
گابریل بوریک، رهبر اعتراضات دانشجویی و نامزد ریاست جمهوری شیلی

طرفداران بوریچ می‌گویند که او در الگوی اقتصادی بازار محور این کشور اصلاحات اساسی ایجاد خواهد کرد، الگویی که به زمان پینوشه بازمی‌گردد و گرچه رشد اقتصادی خوبی برای این کشور ۱۹ میلیونی سرشار از معادن مس به دنبال داشته، اما اختلاف طبقاتی را به شدت افزایش داده است.

بوریچ که از دل اعتراضات دانشجویی سال ۲۰۱۱ شیلی سربرآورد، در نامه‌ای سرگشاده وعده داد که دولتش، تغییراتی را اعمال خواهد کرد که مردم شیلی در قیام‌هایی اجتماعی گسترده خود در سال ۲۰۱۹ خواستار آن بودند.

دور دوم انتخابات شیلی: رهبر اعتراضات دانشجویی مقابل حامی پینوشه
آنتونیو کاست، نامزد محافظه‌کار ریاست جمهوری شیلی

از طرف دیگر، کاست از میراث پینوشه دفاع کرده و از بوریک به دلیل اتحادش با حزب کمونیست در ائتلاف گسترده‌اش به شدت انتقاد کرده است، ائتلافی که به دل رای‌دهندگان نشسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha