• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400083023364
  • خبرنگار : 71129

مردم شیلی امروز پای صندوق‌های رای می‌روند

مردم شیلی امروز پای صندوق‌های رای می‌روند

مردم شیلی برای چهارمین بار در ۱۸ ماه گذشته امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رای می روند تا رئیس جمهوری جدید خود را انتخاب کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این رای گیری دو سال پس از قیامی اجتماعی علیه نابرابری عمیق و چند ماه پس از انتخابات برای نهادی برگزار می‌شود که مجلس موسسان نام دارد و پیش نویس قانون اساسی جدید شیلی را که خواسته معترضان بود، ارائه می‌کند؛ در این رای گیری که در مه سال جاری میلادی برگزار شد رای دهندگان قویا احزاب سیاسی این کشور آمریکای لاتین را رد کردند که از زمان سقوط دیکتاتوری آگوستو پینوشه در ۳۱ سال قبل زمام امور را در دست داشتند.

نزدیک به ۱۴ میلیون شهروند شیلیایی دعوت شده بودند برای تعیین ۱۵۵ نماینده شورایی که قرار است پیش‌نویس قانون اساسی جدید شیلی را تهیه کند در انتخابات ۱۵ و ۱۶ مه شرکت کنند.

امروز یکشنبه همچنین هفت کاندیدا قرار است برای انتخابات ریاست جمهوری رقابت کنند.

این رقبای انتخابات ریاست جمهوری "گابریل بوریس" ۳۵ ساله از ائتلاف چپ گرای "شرافت را تایید کنید" شامل حزب کمونیست و کاندیدای راست افراطی حزب جمهوری خواه "خوزه آنتونیو کاست" ۵۵ ساله هستند که یک چهارم از رای دهندگان تمایل دارند به آنها رای بدهند. همچنین هر دوی این افراد از احزاب اقلیتی هستند که در دولت سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری کنونی شیلی حضور ندارند.

در نظرسنجی‌های صورت گرفته مشخص شده که میانه‌روها از جمله کاندیدایی از حزب پینه‌را کمترین رای را آوردند و همچنین مشخص شد که نیمی از ۱۵ میلیون رای دهنده واجد شرایط اصلا تصمیمی برای انتخاب این کاندیداها را ندارند.

معترضان در اعتراض به سیاست‌های دولت پینه‌را علیه پایین بودن دستمزدها و حقوق بازنشستگان، بهداشت عمومی ضیعف و آموزش ناکارآمد شکایت داشتند و علت اصلی این وضعیت را بیشتر به دلیل قانون اساسی دوران پینوشه می‌دانستند که به گفته کارشناسان شیلی ثروتمند را به هزینه فقرا و طبقه کارگر، در دام شرکت‌های خصوصی انداخت.

در جریان اعتراضات ۲۰۱۹ ده‌ها تن از معترضان کشته شدند که این مساله به بدترین بحران اجتماعی در طول چند دهه گذشته شیلی بدل شد.

علاوه بر انتخاب رئیس جمهوری که امروز برگزار می‌شود، مردم شیلی باید ۱۵۵ نماینده و ۲۷ سناتور از ۴۳ نفر را نیز انتخاب کنند.

حوزه‌های رای گیری امروز ساعت ۸ صبح به وقت محلی باز می شوند و در ۱۰ ساعت بعد بسته خواهند شد. نتایج اواخر امروز اعلام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha