• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400092721341
  • خبرنگار : 71625

یک آنسامبل آلمانی مقام‌های اصیل موسیقی ایران را می‌نوازد

یک آنسامبل آلمانی مقام‌های اصیل موسیقی ایران را می‌نوازد

قطعه «ریز لحظه‌ها» به آهنگسازی ارشیا صمصامی‌نیا که بر اساس مقام‌های اصلی موسیقی باستانی ایران آهنگسازی شده، دی‌ماه امسال توسط آنسامبل آلمانی «موزیک فابریک» اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، آنسامبل آلمانی «موزیک فابریک» در پروژه جدید خود که ۲۰ دی‌ماه امسال برگزار می‌شود، آثاری برای ساز عود و آنسامبل را به سه آهنگساز ایرانی و یک آهنگساز آلمانی سفارش داده است که یاسمین شاه‌حسینی، عودنواز ایرانی به عنوان سولیست در تمامی قطعات این کنسرت خواهد نواخت. کارن کیهانی، سارا اباذری، ارشیا صمصامی‌نیا و یوآخیم هاینز، آهنگسازانی هستند که آثارشان در این کنسرت به اجرا در خواهد آمد.  

ارشیا صمصامی‌نیا درباره قطعه اجرایی خود با این آنسامبل گفت: قطعه‌ای که از من در پروژه موزیک فابریک اجرا می شود «ریز لحظه‌ها شماره چهار» نام دارد که چهارمین قطعه از مجموعه‌ای به همین نام یعنی «ریز لحظه‌ها» است. این مجموعه را که شامل هشت قطعه با سازبندی مختلف است بر اساس هشت مقام اصلی موسیقی باستانی ایران ساخته‌ام.

وی با تاکید بر اینکه که در این مجموعه، شنونده قطعه‌ای با معیارهای موسیقی اصیل ایرانی نخواهد شنید، بیان کرد: من در این اثر سعی کردم تنها از مقام‌ها و فواصل موسیقی باستانی ایران در راستای متریال و ابزاری برای آهنگسازی با رویکردی نو به دور از هرگونه خودنمایی فرهنگی و اگزوتیسم هنری استفاده کنم و شاید تنها با مطالعه پارتیتور اثر، بتوان ردپای موسیقی ایرانی مشاهده کرد.

خالق مجموعه «ریز لحظه‌ها» توضیح داد: من از فواصل ایرانی در قطعه ام به گونه‌ای استفاده کردم که شنیده نشود؛ یعنی هویت ایرانی بودن کاملا محو و گنگ به گوش می‌رسد. ولی زمانی موزیسینی بخواهد کار من را آنالیز کند با مطالعه پارتیتور اثر متوجه خواهد شد که کاملا بر اساس فواصل موسیقی ایرانی ساخته شده است. در واقع تنها با آنالیز قطعه پررنگ بودن ردپای موسیقی ایرانی کاملا دیده می‌شود.

صمصامی‌نیا ادامه داد: من همیشه تمایل دارم موسیقی‌ام را با تفکر خودم بسازم نه اینکه چون ایرانی هستم موسیقی‌ام صرفا باید ایرانی صدا بدهد. بر این اساس استفاده از مقام‌ها و فواصل موسیقی باستانی ایران را به عنوان متریالی برای آهنگسازی انتخاب کردم تا بتوانم به پدیده جدیدی در موسیقی دست پیدا کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ما در ایران فقر ارکسترها و آنسامبل‌های مختص اجرای موسیقی معاصر داریم، بیان کرد: کمبود بودجه، عدم حمایت مالی از تشکیل شدن آنسامبل‌ها و ارکسترها، ضعف بسیار شدید در آموزش تکنیک نوازندگی موسیقی مدرن به نوازندگان جوان در محیط آکادمیک و دانشگاه‌ها از علل اصلی این مسئله است. این درحالی است که در اکثر کشورها و حتی کشورهای همسایه ایران مثل ترکیه، گرجستان، آذربایجان و البته روسیه بودجه سالیانه زیادی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر و دیگر نهادهای هنری‌ به منظور حمایت از تشکیل ارکسترها و رویدادهای هنری نو قرار می‌گیرد.

آنسامبل آلمانی موزیک فابریک در اولین اجرای خود در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۰ دی‌ماه با اجرای آثاری برای آنسامبل و عود در شهر کلن آلمان به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha