• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400092720468
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

رئیس شورای اسلامی چابهار؛

60 درصد جمعیت چابهار در سکونتگاه‌های غیر رسمی ساکن هستند

60 درصد جمعیت چابهار در سکونتگاه‌های غیر رسمی ساکن هستند

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس شورای اسلامی شهر چابهار گفت: شهر چابهار بالاترین شاخص جمعیت حاشیه‌نشینی را در کشور دارد به‌طوری‌که از جمعیت 120 هزار نفری آن بیش از 60 درصد حاشیه‌ نشین‌ و در مناطق و سکونتگاه‌های غیر رسمی بدون برق، آب، بهداشت، مدرسه و سایر امکانات رفاهی زندگی می‌کنند.

رحیم جدگال در گفت وگو با ایسنا افزود: بسیاری از فعالان اجتماعی و کارشناسان جذابیت‌های اقتصادی وجود سازمان منطقه آزاد، اداره کل بنادر و دریا نوردی و صنایع بزرگی نظیر فولاد و پتروشیمی ایجاد شده را عامل حاشیه‌نشینی می‌دانند.

وی بیان کرد: بیش از 70 هزار نفر از نقاط مختلف سیستان وبلوچستان به امید رفاه و شغل بهتر به چابهار سکونت و به شغل کارگری مشغول و بدون امکانات در حاشیه شهر سکونت دارند.

وی ادامه داد: شهر چابهار به دلیل توسعه نامتوازن در گذشته با مشکلات بی آبی، برق، کمبود امکانات بهداشتی و آموزشی روبه رو است.

رئیس شورای اسلامی شهر چابهار تصریح کرد: شهر چابهار به سازمان  منطقه آزاد الحاق شده باید سازمان منطقه آزاد توجه و اقدامات ویژه برای توسعه زیرساخت های شهری شهر چابهار انجام و عملا ورود کنند.

جدگال گفت: برنامه ریزی سنتی توسعه از بالا و بدون مشارکت مردم محلی و بی ارتباط با ساختار اجتماعی،اقتصادی جامعه محلی موجب جذب سرمایه تجاری و خدماتی در شهر چابهار شده است.

وی با اشاره به اینکه ورود سرمایه به محیطی سنتی در شرایط موجود برنامه ریزی سبب شده است، خاطرنشان کرد: تبم عامل سبب شده تا در شهر چابهار مردم بومی 75 درصد با درآمد پایین قرار گیرند، در نتیجه قشر عظیمی محروم را در برابر اقلیتی برخوردار قرار دادیم.

وی افزود: این ساختار اجتماعی، اقتصادی ساختار دوگانه ای را به شهر چابهار تحمیل کرده و به تضادهای اجتماعی و طبقاتی دامن زده است.

رئیس شورای اسلامی شهر چابهار گفت: تضادها و محرومیت ها به بروز ناهنجاری های اجتماعی به عنوان عوارض طبیعی در شهر چابهار منجر شده است و حل مشکل در پرداختن اساسی به بنیان معضل و در نهایت برنامه ریزی با مشارکت جامعه محلی شهر چابهار  نهفته است که در آن رویکرد اساسی توجه به ویژگی ها و نیازهای جامعه محلی است.

وی با بیان اینکه دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در سفر به چابهار گفته در تلاش هستیم برخی از مشکلات حوزه حاشیه نشینی را مرتفع نماییم، لذا این قول را هر چه سریعتر عملی کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر چابهار از سعید محمد خواست تا سنبت به قولش که گفته بزودی مشکل برق مدرسه ساخته شده میرآباد را مرتفع و برخی موارد که در دیدار با حاشیه نشنیان مطرح شده را براساس اولویت پیگیری می کند، عملی تا شاهد ساماندهی بهتر این منطقه فاقد امکانات باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha