• پنجشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400092519799
  • منبع : نمایندگی قزوین

مدیرکل راهداری قزوین مطرح کرد

غیرفعال بودن ۱۰ دوربین در محورهای مواصلاتی قزوین

غیرفعال بودن ۱۰ دوربین در محورهای مواصلاتی قزوین

ایسنا/قزوین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین گفت: ۴۶ دوربین برون‌شهری در جاده‌های استان فعال هستند که تخلفات رانندگان را ثبت می‌کنند از این تعداد ۳۶ دوربین روشن بوده و اطلاعات را ثبت و ضبط می‌کند بقیه دوربین‌ها به دلیل سرقت کابل، سرقت پنل، تصادفات و حتی شلیک به دوربین فعال نیستند.

جواد حق لطفی در نشست با اصحاب رسانه امروز پنجشنبه ۲۵ آذر که در محل اداره کل راهداری برگزار شد اظهار کرد: سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در سال ۶۲ با فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد در سال‌های آغازین فعالیت در جبهه‌ها نقش ویژه‌ای را ایفا کرد و در سال جاری نیز اتفاق سال ۶۲ تکرار شد و این اداره کل از فروردین تا شهریور کالاهای اساسی موجود در بندرها را به مقصد استان‌ها رساندند. یکم دی ماه نیز به ‌نام روز فرشتگان جاده‌ها نام‌گذاری شده است البته راهداران در تمام فصول در جاده‌ها حضور دارند اما حضور آنان در فصل زمستان متفاوت است.

مدیرکل‌راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین اعلام کرد: تقدیر از رانندگان نمونه، حضور در پایانه‌های مسافربری، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در حوزه دیه و رانندگی، برگزاری جلسه قرارگاه زمستانی با پلیس، برگزاری کمیسیون ایمنی راه‌ها، حضور حداکثری در راهدارخانه‌ها و افتتاح ۶ پروژه از جمله برنامه‌های هفته حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد بود. این ۶ پروژه شامل ۲ مجتمع خدماتی رفاهی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و چهار پروژه با عنوان پل‌سازی، مقاوم‌سازی و ایمنی راه‌ها با ۱۳ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: درگذشته موضوع تصادفات به سه بخش انسان خودرو و جاده تقسیم می‌شد اما امروزه در کشورهای توسعه‌یافته عناوین جدیدی به این موارد اضافه شده است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به امداد جاده‌ای و قانون‌مداری اشاره کنیم؛ از بین عوامل تصادفات، انسان موجودی دارای درک است و اشتباه راننده می‌تواند موجب سخت‌تر شدن تصادف شود؛ خواب‌آلودگی سرعت زیاد سبقت غیرمجاز رانندگان از جمله رفتارهایی است که در سطح جاده‌ها با آن مواجه هستیم که کنترل رفتار به کاهش تصادفات کمک می‌کند.

حق‌لطفی ادامه داد: اگر خودرو و جاده ایمن باشد و امداد و نجات و خدمات سلامت به نحو مطلوب ارائه شود آسیب تصادفات کمتر خواهد بود اما آنچه که به حوزه ایمنی راه‌ها بازمی‌گردد موضوع ایمن‌سازی است که تمام‌شدنی نیست و همواره از آن با عنوان ارتقای ایمنی یاد می‌کنند.

وی توضیح داد: در گذشته میان لاین رفت و برگشت آزادراه‌ها گاردریل بود که تنها میزان خاصی از انرژی را می‌توانستند تحمل کنند، به‌لحاظ مهندسی وقتی که وسایل نقلیه سنگین با سرعت بالا با گاردیل برخورد می‌کردند توان حفاظت نداشتند؛ از سال ۹۶ با نیوجرسی حفاظت افزایش پیدا کرد، در آزادراه قزوین- تهران و قزوین- زنجان نصب نیوجرسی پیشرفت ۹۲ درصدی دارد و تا به امروز ۴۰ میلیارد تومان برای این بخش هزینه کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ آن را به اتمام برسانیم. باید بگویم که به گواه پلیس نصب نیوجرسی توانسته خودروهای سنگین را مهار کند.

رفع نواقص نقاط حادثه‌خیر استان نیازمند ۳۳ میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین تصریح کرد: در نقاط حادثه‌خیز با ایجاد روشنایی نقطه‌ای و شیارهای لرزاننده تلاش کردیم به رانندگان هشدار دهیم ۱۶ نقطه از نقاط حادثه‌خیز استان باقی مانده است که برای رفع نواقص به ۳۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. باید بگویم که نقاط دارای تصادف با نقاط پر تصادف تفاوت دارد و این نقاط با محاسبات و فرمول‌های مهندسی مشخص می‌شوند.

وی مطرح کرد: ایمنی و تصادفات تنها منحصر به خودرو و جاده نیست بلکه ۷۴ درصد علت تصادفات عامل انسانی است که در حوزه آموزش رانندگان باید سرمایه‌گذاری کنیم برای مثال در مسابقات آفرود رانندگان با تجربه و متبحر با قدیمی‌ترین خودروها در بدترین جاده‌ها رانندگی می‌کنند و آسیب نمی‌بیند فراموش نکنیم که اگر راننده آموزش درستی ندیده باشد در بهترین جاده و بهترین خودرو می‌تواند حادثه بیافریند، برای همین باید در حوزه آموزش رانندگان سرمایه‌گذاری کنیم.

حق‌لطفی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶ مجتمع خدمات رفاهی در استان فعالیت دارند و ۲۱ مجتمع نیز در حال ساخت هستند که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰ تعداد مجتمع‌های خدماتی- رفاهی استان را به ۴۰ مجتمع رسانده و تمامی پروژه‌های در دست احداث را تا پایان سال ۱۴۰۱ به افتتاح برسانیم. در آزادراه قزوین- رشت چهار مجتمع در حال احداث هستند که ۲ مجتمع در کیلومتر ۷۰ و گردنه کوهین در حال احداث هستند که مجتمع گردنه کوهین ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان ۱۴۰۲ راه‌اندازی شود.

وی گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بسیار مهم است و می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند در این راستا سازمان راهداری برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد و نوسازی را آغاز کرده است اما سرعت خوبی ندارد؛ در حال حاضر میانگین سن ناوگان بار ۲۲ مینی‌بوس ۲۵ و اتوبوس ۱۴ سال است که در این میان سن ناوگان بار و مینی‌بوس بالاست و در تلاش هستیم آن را کاهش دهیم که این امر مستلزم تزریق اعتبار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اشاره کرد: ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که ۲۶۷۰ کیلومتر آن آسفالت، ۶۹۳ کیلومتر راه شوسه برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار و ۱۹۶۵ کیلومتر آن راه خاکی برای روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار است. در حال حاضر راه‌های روستاهای ۱۰، ۵۰ و ۲۰ خانوار دارای اولویت هستند. برای هر کیلومتر تعریض، اصلاح، زیرسازی، پل‌ها، ابنیه و آسفالت یک و نیم میلیارد تومان نیاز است بر همین اساس برای ۶۹۳ کیلومتر راه شوسه استان هزار و ۳۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

۳۰ درصد راه‌های روستایی آسفالته استان تخریب شدند

وی اضافه کرد: ۳۰ درصد راه‌های روستایی آسفالته استان تحت تأثیر بارهای خارج از ظرفیت، بار معادن و یخبندان‌های متوالی دچار تخریب شدند بر همین اساس ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان باید بهسازی شوند که برای هر کیلومتر یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در مجموع ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی راه‌های آسفالته و زیر سازی ۶۹۳ کیلومتر راه روستایی استان نیاز داریم که در سال جاری ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار معادل ۹ درصد اعتبار مورد نیاز به این مقوله تخصیص پیدا کرد که تنها بخشی از آن محقق شده است.

حق‌لطفی بیان کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی هزینه نگهداری راه‌ها ۳ تا ۶ درصد ارزش آن‌هاست اگر ارزش آزادراهی را ۵۰ میلیارد تومان محاسبه کنیم ۴۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود که تنها ۱۰ درصد این منابع برای نگهداری راه‌ها را در اختیارداریم و برای خط‌کشی و انجام دیگر امور از نیروهای راهداری استفاده می‌کنیم تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: صاحبان کالا باید واقف باشند اگر کالای خود را تحت سیستم بار و بارنامه جابه‌جا نکنند در صورت سرقت و یا حادثه شرکت بیمه تعهدی را بر عهده نمی‌گیرد؛ کرایه حمل کمتر از یک درصد ارزش و محمول است و شاخص تن-کیلومتر و چند معیار دیگر مشخص‌کننده کرایه حمل بار است. در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ میزان ۶.۹ میلیون تن کالا از مبدأ استان جابجا شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ سه درصد افزایش داشته است همچنین باید بگوییم که ۱۵ درصد ماشین‌هایی که متوقف می‌کنیم فاقد بارنامه هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین تصریح کرد: شیوع کرونا جابه‌جایی مسافران را به شدت کاهش داد در هشت ماهه سال جاری ۲۳۵ هزار نفر و در هشت ماهه سال ۹۹ نیز ۱۶۵ هزار مسافر جابه‌جا شدند؛ از این پس جابه‌جایی مسافران منوط به وجود کارت واکسن کرونا خواهد بود.

حق‌لطفی اعلام کرد: ۴۶ دوربین برون‌شهری در جاده‌های استان فعال هستند که تخلفات رانندگان را ثبت می‌کنند از این تعداد ۳۶ دوربین روشن بوده و اطلاعات را ثبت و ضبط می‌کند بقیه دوربین‌ها به دلیل سرقت کابل، سرقت پنل، تصادفات و حتی شلیک به دوربین فعال نیستند. طی برنامه توسعه در تلاش هستیم تعداد دوربین‌ها را به ۶۰ دوربین برسانیم اما در گام نخست باید دوربین‌های خاموش را وارد مدار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۶ ۰۸:۴۳

جناب آقای حق لطفی پروژه توسعه فرودگاه قزوین وتبدیل آن به فرودگاه مسافربری کی اجرایی خواهدشد؟