به گزارش ایسنا، دکتر محمد علی ابراهیمی، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور در این آیین، از برگزاری این جلسه و همچنین فعالیتهای علمی ارزشمندی که جهت اعتلای علمی کشور توسط ISC انجام شده است، تقدیر کرد و به معرفی دانشگاه پیام نور پرداخت.
وی اظهار کرد: امید است دانشگاه پیام نور به منظور استفاده هر چه بیشتر از منابع و پتانسیلهای ISC، با انعقاد تفاهمنامه بین دو سازمان، بتواند از خدمات ارزنده ISC استفاده کند.
وی گفت: دانشگاه پیام نور هم اکنون با دارا بودن ۴۰۰ هزار دانشجو در سطح ۴۰۰ واحد و مرکز در کل کشور، ظرفیت قابل توجهی در آموزش عالی با شعار آموزش برای همه، همه جا و همه وقت ایجاد کرده است.
سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور به شیوه آموزشی این دانشگاه نیز اشاره کرد و ادامه داد: با شیوه یادگیری ترکیبی دانشگاه پیام نور علاوه بر توسعه آموزش عالی در محرومترین نقاط کشور، مراکز و نمایندگیهای این دانشگاه نیز در ۲۳ نقطه دنیا فعالیت دارد که ۳ هزار دانشجو در این مراکز به تحصیل مشغولند.
ابراهیمی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور با توسعه همکاریهای علمی بینالمللی توانسته است تجربیات دانشگاههای باز دنیا را به داخل کشور انتقال دهد، گفت: مسئولیت ایجاد پژوهشکده آموزش از راه دور به دانشگاه پیام نور واگذار شده است.
وی افزود: شیوه آموزش محور دانشگاه پیام نور، منابع استاندارد و کتابهای خودآموز موجب شده است دانشجویان این دانشگاه با سطح علمی بالایی فارغالتحصیل شده و در آزمونهای ورودی تحصیلات تکمیلی نیز رتبههای برتر را کسب کنند.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: در سالهای اخیر مأموریتهای مهمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ISC واگذار شده است که یکی از مهمترین آنها، بحث رتبهبندی است.
وی ادامه داد: ISC بعد از قریب به یک دهه رتبهبندی دانشگاهها عملا به یک مرجع در رتبهبندی دانشگاههای کشور تبدیل شده است. افزون بر این، رتبهبندی بینالمللی ISC نیز از سال ۲۰۱۸ با شاخصهای جدید آغاز شد. این رتبهبندی بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه در سطح بینالمللی را پوشش میدهد. همچنین، رتبهبندی دانشگاههای کشورهای اسلامی، رتبهبندی کشورهای عضو D-۸ و رتبهبندی موضوعی دانشگاههای جهان نیز انجام شده است.
دهقانی گفت: بنا به تأکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اوایل سال ۹۸ و نیز بنا به مصوبه ستاد نقشه جامع علمی کشور ضرورت ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها با شاخصها و معیارهای جدید از اوایل سال ۹۸ در دستور کار وزارت قرار گرفت و در حوزههای معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت و با حضور ISC، پس از بررسیهای انجام شده در جلسات کارشناسی مکرر، شاخصها، معیارها و وزنهای مربوط با تاکید به اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلان علم و فناوری، سند اسلامی کردن دانشگاهها، توجه به ماموریتگرایی دانشگاهها و نیز نقطه نظرات برخی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی مختلف تهیه شد و در کارگروه مربوطه به تصویب رسید.
وی در ادامه به فرآیند ارزیابی نشریات جهت نمایهسازی در ISC پرداخت و استانداردهای پایه جهت ارزیابی را معرفی کرد. همچنین، سطحبندی نشریات در ISC و نشریات نامعتبر و جعلی در ادامه برای حاضرین توضیح داده شد.
یکی دیگر از بخشهای این جلسه، گزارش وضعیت ارزیابی و رتبهبندی سال ۱۳۹۹ نشریات علمی دانشگاه پیام نور بود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه پیام نور، ارزیابی مطابق با شاخصهای آیین نامه کمیسیون نشریات و بر اساس ۵۰ معیار در دو بخش کمی و کیفی انجام میشود. ارزیابی کمی شامل ساختار وبگاه، مشخصات شناسنامهای و رعایت آیین نگارش در مقالات نشریات و همچنین ارزیابی کیفی شامل حضور نشریه در نمایههای معتبر علمی و استنادی، بررسی فرآیند داوری و همچنین بهره گیری از نظرات داوران به صورت تخصصی و رعایت اصول اخلاقی نشر است.
دکتر محمدحسن صیف رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس نیز دراین نشست با بیان اینکه تعامل و همکاری خوبی بین دانشگاه پیام نور استان فارس و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) وجود دارد، اظهار کرد: ظرفیتهای مناسبی برای برگزاری همایشهای ملی و بینالمللی در دانشگاه پیام نور فارس ایجاد شده است.
هاجر صفاهیه، معاون پژوهش و فناوری مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری نیز در ابتدا به معرفی بخشهای مختلف مرکز منطقهای و خدمات آن به جامعه علمی کشور پرداخت و گفت: مهمترین بخش مربوط به این مرکز مدیریت اطلاعات و نمایهسازی نشریات است. در بخش مدیریت اطلاعات سازماندهی، فراهم آوری، مجموعهسازی کلیه منابع اطلاعاتی انجام میشود که سپس در سامانه این مرکز نمایهسازی میشود. پایگاههای اطلاعات علمی مرکز منطقهای در دسترس جامعه علمی کشور است که در زمان پاندمی کرونا به صورت رایگان در دسترس همه بوده است.
صفاهیه در خصوص شاخههای این مرکز در کشور و سایر کشورهای منطقه، گفت: شاخههای داخلی مرکز حدود ۳۲ و شاخههای بینالمللی نیز تاکنون ۶ شاخه است. شاخههای بین المللی که نشریات فارسی در اختیار آنها قرار داده شده است، دانشگاههایی را که دارای کرسی زبان فارسی هستند، حمایت میکند و منابع اطلاعات علمی فارسی این مرکز را برای آنها دسترس پذیر کرده است.
وی در ادامه به معرفی سایر خدمات همچون چاپ و نشر کتاب و نشریات علمی با همکاری دانشگاهها پرداخت.
در پایان این جلسه، تفاهمنامه همکاریهای علمی پژوهشی بین موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و دانشگاه پیام نور مرکزی امضا شد.
انتهای پیام
نظرات