به گزارش ایسنا، فرهاد کریمی در مراسم روز ملی پژوهش دانشآموزی که در تالار فرهنگ برگزار شد ضمن تبریک و گرامیداشت هفته پژوهش گفت: شعار هفته پژوهش سال ۱۴۰۰ وزارت آموزش و پرورش «پژوهش مدرسهای - پشتیبان ایران قوی» است که در راستای عملیاتی کردن مفاهیم متعالی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و برنامههای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه زیر نظام پژوهش و مدرسه پژوهش محور و پیگیری پرسش مهر ریاست جمهوری در مهر ۱۴۰۰ در مورد مولفههای مفهوم ایران قوی، صورت گرفته است.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش به منزله نهاد فرهنگساز و تمدن آفرین از جایگاه والایی برای پرورش مهارتهای پژوهش، فکر و پرسشگری دانش آموزان قائل است. در سند تحول بنیادین و زیر نظام پژوهش نقش پژوهش مدرسهای و عوامل نقشآفرین در آن ترسیم شده است.
کریمی با اشاره به اینکه در هفته پژوهش سال ۱۴۰۰ و علیرغم شرایط کرونایی شاهد چند رویداد اساسی و نقطه عطف در حوزه تحقیقات آموزش و پرورش هستیم گفت: اجرای حدود ۶۰ درصد برنامههای زیر نظام پژوهش و ارزشیابی، تدوین شیوه نامه برای اجرایی شدن برنامه بسته تحولی مدرسه پژوهش محور، اجرایی شدن سامانه کشوری اقدام پژوهی معلمان پژوهنده و افزایش ۵۸ درصدی تعداد معلمان شرکتکننده در برنامه اقدام پژوهی از جمله این نقاط عطف است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در چارچوب این برنامه و از تکالیف زیر نظام پژوهش، تدوین آییننامه فرصت مطالعاتی معلمان پژوهنده را داریم که برای اولین بار شکل میگیرد و مسیر تصویب آن از طریق پژوهشگاه مطالعات و شورای عالی آموزش و پرورش در حال طی شدن است.
وی با بیان اینکه تدوین، تقویت و پیوند دهی ساختار و شبکه اجرایی پژوهش در مجموعه بخشهای مختلف (پژوهش دانش آموزی، معلم پژوهنده - شورای تحقیقات آموزش و پرورش در ۳۲ استان و پژوهش حوزه ستاد وزارت)، تدوین چارچوب نظام و سامانه مستندسازی امور پژوهشی وزارت و ثبت دستاوردهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در پایگاه استنادی جهان اسلام، برای اولین بار نیز از جمله اقدامات انجام شده است اظهار کرد: رشد قابل توجهی در تولید پژوهش و گزارشهای مطالعاتی اعم از اتمام ۷۰ طرح پژوهشی و مطالعاتی در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ بر اساس نیازهای پژوهشی اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده است و اکنون ۲۸ طرح پژوهشی در دست اجراست. ۱۷ طرح پژوهشی نیز در دست بررسی و تدوین در شورای پژوهشی است.
کریمی از تهیه، تدوین و تصویب ۳۵ پژوهش جدید و مطرح مطالعاتی در پژوهشگاه بر اساس نیازهای وزارت آموزش و پرورش که جهت اجرای آنها به تأمین اعتبار از محل یک درصد سهم پژوهشی وزارت آموزش و پرورش نیاز است نیز خبر داد و گفت: فرایند دانشپژوهشی باید از مدرسه آغاز و مدرسه اصلیترین جایگاه پرورش مهارت تفکر و تعل است و برای توسعه پژوهش باید در مدارس سرمایهگذاری کنیم و به دانشآموز، معلم، پژوهش مدرسهای و پیشگامی در مطالعه، سرانه پژوهشی اختصاص بدهیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال و در هفته پژوهش از ۴۷ اثر دانشآموزی و ۶۵ نفر از دانش آموزان و هنرجویان تقدیر شد. در سال جاری برای چهارمین سال متوالی از دانش آموزان فعال و برگزیده دوره اول ابتدایی در حوزه مطالعه، داستان نویسی و کتابخوانی تقدیر شد. امسال برای دومین بار و در استقبال از نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید - پشتیبانیها و مانع زداییها از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری هنرستانهای فنی حرفهای و کاردانش هم تقدیر به عمل خواهد آمد.
کریمی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار از برگزیدگان پژوهش و فناوری و مطالعه و کتابخوانی مدارس با نیازهای ویژه و نیز مدارس پرورش استعدادهای درخشان، تقدیر کردهایم. همچنین برای اولین بار به طور مستقیم از معلمان راهنمای و مربیان پژوهشهای دانش آموزی که مهمترین نقش راهنمایی در طراحی و اجرای پژوهشهای دانش آموزی را داشتهاند نیز تقدیر میکنیم.
انتهای پیام
نظرات