• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403070302222
  • خبرنگار : 71955

جزئیات ریزش سقف هنرستان۷۰ ساله و داستان دنبال‌دار مدارس تخریبی

جزئیات ریزش سقف هنرستان۷۰ ساله و داستان دنبال‌دار مدارس تخریبی

ریزش سقف کلاس هنرستانی در آذربایجان غربی به مصدومیت دو دانش‌آموز منجر شد و هر چند دستوراتی برای بازسازی سریع محل‌های دارای خطر این مدرسه صادر شده اما اعلام شد مدرسه مذکور قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد و ساختمانش نیازمند تخریب و بازسازی است.

به گزارش ایسنا، هرچند آموزش و پرورش آذربایجان غربی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «اتفاق رخ داده تنها ریزش جزئی گچ سقفی کلاس بوده و مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد» اما به دنبال این اتفاق، دو دانش آموز مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند؛ علی‌رغم ترخیص آنها از بیمارستان و عذرخواهی آموزش و پرورش بابت بروز این حادثه و دستور برای هماهنگی‌ جهت بهسازی و بازسازی سریع محل‌های دارای خطر برای دانش‌آموزان مدرسه مذکور، اما کارشناسان آتش‌نشانی و مدیریت بحران پیش از این همواره در خصوص مدارس فرسوده و ناایمن هشدارهایی داده بودند.

با پیگیری خبرنگار ایسنا، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد کارشناس جهت بررسی موضوع به محل اعزام شده و بعد از کسب اطلاعات، نتیجه بررسی‌ها اعلام می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اطلاعات درباره این هنرستان محمدزاده، روابط عمومی نوسازی مدارس استان آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: این مدرسه ۸۰۰ دانش‌آموز با ۲۴ کلاس درس دارد که دارای چند ساختمان کاملا محکم است و فقط به خاطر چوبی بودن سقف کلاس و انقباض و انبساط دما، لایه‌ای از گچ آن فروریخت.

وی با بیان اینکه «این مدرسه خیلی محکم است اما برخی ساختمان‌های آن باید تخریب و بازسازی شود» افزود: مدرسه بالای ۷۰ سال قدمت دارد اما این اتفاق مشکلی برای مدرسه به وجود نیاورده و قرار است چند کلاس این مدرسه به مکان دیگری منتقل و سقف آن تعمیر شود.

روابط عمومی نوسازی مدارس استان آذربایجان غربی با بیان اینکه بزرگترین هنرستان شمال غرب کشور در شرف افتتاح است و با بهره برداری از آن، دانش آموزان به هنرستان جدید منتقل می‌شوند ادامه داد: چند ساختمان هنرستان قدیمی هستند اما مشکلی از لحاظ استفاده ندارند که این ساختمانها نگه داشته شده و مابقی ساختمان تخریب و بازسازی می‌شود.

محمدزاده با بیان اینکه دو دانش آموز هیچ مشکلی ندارند و به صورت سرپایی معاینه و ترخیص شده‌اند اظهار کرد: آتش نشانی تاکنون اخطاری به این مدرسه نداده است.

۶ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی 

۱۲.۵ درصد مدارس باید مقاوم‌سازی شوند

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سازمان نوسازی کشور ۱۸.۵ درصد مدارس کشور نیازمند ایمن سازی هستند که از این میزان ۶ درصد نیازمند تخریب و بازسازی و در اولویت سازمان نوسازی قرار دارد که ۱۲.۵ درصد مابقی نیز نیازمند مقاوم سازی است که سالانه طبق برنامه هفتم توسعه تعدادی از این مدارس مقاوم خواهند شد.

مدارس چه از لحاظ تخریب و بازسازی و چه از لحاظ مقاوم سازی نیازمند اعتبار هستند که این اعتبار با کمک خیرین تامین می‌شود و در برنامه هفتم توسعه نیز پرداختن به بحث مدارس در اولویت قرار گرفته است.

در ۱۵ سال اخیر هیچ مدرسه غیراستانداری ساخته نشده است

به گفته سازمان نوسازی، در ۱۵ سال اخیر هیچ مدرسه غیراستانداری ساخته نشده و آنچه وجود دارد مربوط به ۲۰ سال گذشته است که با تامین اعتبار و شرایط مناسب به استاندارسازی آن‌ها نیز می توان پرداخت‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha