• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1400091511481
  • خبرنگار : 71505

گام شهرداری منطقه ۱۹ برای تبدیل تهدیدهای اجتماعی به فرصت/سامان دهی املاک کوره پزخانه ها

گام شهرداری منطقه ۱۹ برای تبدیل تهدیدهای اجتماعی به فرصت/سامان دهی املاک کوره پزخانه ها

شهرداری منطقه ۱۹ در نظر دارد در راستای حل معضلات اجتماعی با بهره‌گیری از مشارکت مردمی تهدیدهای اجتماعی موجود در سطح این منطقه را به فرصت تبدیل کند.

به گزارش ایسنا سید مهدی هدایت در جریان بازدید خبرنگاران از کوره های آجر پزی و محله خلازیر در منطقه ۱۹ گفت: معتقدیم در منطقه ۱۹ می توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و کوره های آجر پزی را با بارگذاری های موثر به محدوده های مسکونی و تجاری تبدیل کنیم.
وی با تاکید بر این که منطقه ۱۹ به لحاظ سرانه فضای سبز دارای بالاترین سرانه است، افزود: متاسفانه سال های گذشته سیاست هایی که در منطقه اتخاذ شده باعث شده فضاهای بی دفاع شهری ایجاد شود که مورد اعتراض اهالی این منطقه قرار گرفته اما در دوره جدید مدیریت شهری موضوع عدالت فضایی مورد تاکید قرار گرفته بر همین اساس با تغییر سیاست هایی که در گذشته منجر به نتیجه نشده تلاش خواهیم کرد با نگاهی جدید اقدامات موثری را انجام دهیم.
وی ادامه داد: نمی توان همان نسخه ای که برای مناطق جنوبی تهران می نویسیم را همانند سایر مناطق در نظر بگیریم بی تردید این نسخه باید متفاوت از مناطق شمالی باشد ظرف سال های گذشته با رویکرد یکسان تمامی مناطق نتیجه آن چیزی است که امروز مشاهده می کنیم و معضلاتی که در کوره پزخانه ها ایجاد شده است.
شهردار منطقه ۱۹ تاکید کرد: به دنبال این هستیم پهنه های شهرسازی این املاک را تغییر دهیم و با در نظر گرفتن سیاست های تشویقی برای مالکان این زمین ها در مسیر حل معضلات این محدوده گام برداریم. در همین راستا مشاوری به کار گرفته شده تا مطالعات لازم را انجام دهد و شهردار تهران نیز در برنامه های قرار خدمت بازدیدی از این منطقه خواهد داشت که امیدورایم با ارائه پیشنهاداتمان که همراه با کار کارشناسی است شاهد تصمیم گیری قاطع و مناسب برای حل مشکل کوره پزخانه ها باشیم و سال آینده شاهد فعالیت کارگاه های ساختمانی در املاک معروف به کوره پزخانه ها باشیم.
هدایت تاکید کرد: ما هم خطر خروج خانوارها و از بین رفتن بافت مسکونی را به عنوان تهدید در منطقه تشخیص داده ایم و برهمین اساس به عنوان دغدغه جدی شهرداری تهران موضوع سامان دهی املاک کوره پزخانه ها و حل آسیب های اجتماعی را در منطقه ۱۹ در دستور کار قرارداده ایم خوشبختانه راهکارهای خوبی اتخاد شده که به زودی اجرایی خواهد شد کوره پزخانه های موجود در منطقه ۱۹ عموما از سال ۸۸ و ۸۹ تعطیل شده اند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تردد معتادان متجاهر در کوره‌پزخانه‌ها گفت: طبق قانون شهرداری تهران ابزار اجرایی برای مقابله با این موضوع ندارد و از سویی دیگر این املاک شخصی هستند و شهرداری نمی‌تواند به آنها ورود پیدا کند براین اساس دستگاه قضایی و بهزیستی باید به این موضوع ورود پیدا کنند و شهرداری نیز نسبت به بهینه‌سازی این محدوده‌ها هر کمکی را انجام خواهد داد.
شهردار منطقه ۱۹ در پاسخ به درخواست برخی شهروندان برای احداث بیمارستانی دولتی در سطح منطقه اظهار کرد: زمینی برای احداث بیمارستان دولتی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده که این کار با موافقت شهردار تهران انجام شده است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این تور خبری پس از بازدید اصحاب رسانه از محدوده خلازیر سید مهدی هدایت شهردار منطقه ۱۹ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای خلازیر باید به این نکته توجه کنید که در اینجا فعالیت‌های اقتصادی شکل گرفته که عموما فعالیت‌های سالم و مورد نیاز جامعه هستند. لذا به دنبال این هستیم که زیرساخت‌های قانونی صدور پروانه و ضابطه‌مند کردن حضور این اسناد در محدوده خلازیر را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که در محدوده خلازیر ساماندهی را ایجاد کنیم تا هر صنف در محلی مشخص مستقر شوند. در حقیقت در بخشی که ساخت و سازها انجام شده طرح ساماندهی را اجرایی خواهیم کرد. در این مسیر با ذینفعان صحبت کرده‌ایم و در طی جلسات مختلف آنها آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند. در محدوده خلازیر حدود ۵۰۰۰ صنف مشغول به کار هستند برای ساماندهی این منطقه در حال اخذ مصوبات قانونی هستیم که به محض تکمیل آنها نسبت به ساماندهی در این منطقه اقدام خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، بیک محمدی رئیس مرکز آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۱۹ در بخش دیگری از بازدید خبرنگاران از کوره پزخانه‌های منطقه ۱۹ با اشاره به این‌که در سطح ناحیه سه منطقه ۱۹ حدود ۲۳ کوره‌پزخانه وجود دارد که مالکیت آنها شخصی است و در ۱۸ کوره سکنه برای زندگی وجود دارد، گفت: اکثر سکنه کوره‌پزخانه‌ها خانوار هستند و ۸۰ درصد آنها از اتباع مجاز و غیرمجاز هستند. متاسفانه در این کوره‌های آجرپزی معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد وجود دارد که شهرداری تهران هر شب گشت‌هایی را برای جمع‌آوری افراد بی‌خانمان به صورت فعال در سطح منطقه دارد. گرمخانه منطقه ظرفیت‌اش به ۱۳۰ نفر افزایش پیدا کرده و به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: مرکز پرتو آموزش و ارائه خدمات حمایتی و روانشناختی را به کودکان کار و خیابان را برعهده دارد و از سوی دیگر به خانواده‌های آسیب دیده سبد ارزاق ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: جمع‌آوری معتادان متهاجر باید توسط پلیس اجرایی شود ولی به افراد بی‌خانمان هر شب شهرداری تهران در گرمخانه موجود در منطقه خدماتی ارائه می‌کند. در هر شب حدود ۱۴۰ نفر از افراد بی‌خانمان در گرمخانه‌ها خدمات به آنها ارائه می‌شود که درصد قابل توجهی از آنها اعتیاد دارند. برخی افراد به صورت داوطلبانه به ما مراجعه می‌کنند که ما آنها را برای ترک اعتیاد به صورت رایگان به کمپ‌ها اعزام می‌کنیم. از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ نفر به صورت داوطلبانه برای این کار اقدام کرده‌اند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha