• سه‌شنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403113022553
  • خبرنگار : 50976

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌ها:

۶۷ درصد تاکسی‌ها و ۹۰ درصد ون‌های کشور فرسوده‌اند

۶۷ درصد تاکسی‌ها و ۹۰ درصد ون‌های کشور فرسوده‌اند

ایسنا/فارس مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور اعلام کرد که ۶۷ درصد ناوگان تاکسی، ۳۵ درصد وانت‌بار، ۷۰ درصد اتوبوس، ۹۰ درصد مینی‌بوس و ۹۰ درصد از ون‌ها که در شهرهای کشور در حال ترددند، فرسوده‌اند.

دومین مجمع عمومی عادی سالیانه اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور امروز، سه‌شنبه ۳۰ بهمن، در هتل رز شهر صدرا برگزار شد.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور در این مجمع، گزارش کاری از آخرین وضعیت اتحادیه سازمان حمل‌ونقل ارائه داد و گفت: طبق اساس‌نامه جدید، ۲۱۷ سازمان مربوط به شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر در مجمع حمل‌ونقل وجود دارند و اطلاعات ۱۲۴ هزار و ۵۷۸ ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مدل‌های تاکسی، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و ون در سامانه سامح ثبت شده است.

سید محمدحسین سیف‌السادات درباره وضعیت این ناوگان‌ها اظهار کرد: ۶۷ درصد ناوگان تاکسی، ۳۵ درصد وانت‌بار، ۷۰ درصد اتوبوس، ۹۰ درصد مینی‌بوس و ۹۰ درصد از ون‌ها که در شهرهای کشور در حال ترددند، فرسوده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور با بیان اینکه در بحث خودروهای داخلی در فقر مطلق به سر می‌بریم، گفت: متأسفانه خودروی سمند سورن با افزایش قیمتی که در یک سال گذشته داشته، رقمی معادل رقم خودروهای وارداتی و چینی دارد و این موضوع لطمه بزرگی به حمل‌ونقل شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر وارد کرده است. 

وی افزود: در بحث نوسازی ناوگان ۳۳۶ دستگاه خودرو، توسط شرکت ایران‌خودرو به متقاضیان تحویل داده شد و ۷۱ نفر تکمیل وجه کرده و در شرف نوسازی‌اند اما ناوگان حمل‌ونقل با چالش و تهدید بزرگی در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر روبه‌روست و آن‌هم اسقاط بدون جایگزین است. تفاوت قیمت بین اسقاط خودروی فرسوده و جایگزینی آن خودرو به حدی رسیده که متقاضیان نمی‌توانند مابه‌التفاوت قیمت را تأمین کنند و این مشکل باید مورد پیگیری اساس قرار بگیرد.

سیف‌السادات با تصریح اینکه محدودیت جایگزینی هم موضوع دیگری است، افزود: امروز با حذف خودروهایی مانند پراید و پژو و انحصاری کردن خودروی سمند سورن نتوانستیم جایگزینی لازم را داشته باشیم و تلاش زیادی شد تا خودروی ساینا در بحث جایگزینی قرار بگیرد، اما متأسفانه خودروساز اعلام کرد تا سه سال آینده خودرویی برای تحویل ندارد. 

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور افزود: در بحث طرح تعویض مخازن سی‌ان‌جی امسال ۸۴۴ مخزن تعویض شد و ۶۱۵ مخزن در انتظار تأیید پیمانکار در صف تعویض قرار دارد. 

سیف‌السادات درباره بیمه رانندگان نیز گفت: با توجه به پیگیری‌های مکرر و ابلاغیه اخیر سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر فراهم شدن امکان حذف و اضافه، فرآیند ایجاد حذف و اضافه از جانب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آغاز و پالایش نیز در استان‌های مختلف در حال انجام است. در سال جاری تعداد ۶۷۶ نفر در بحث بازگردانی یارانه بیمه قرار گرفته، هزار و ۹۸ راننده برقراری یارانه بیمه داشتند و دو هزار و ۵۵۲ برقراری بیمه داشتیم.

۲ میلیون راننده در کشور داریم

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور با تصریح اینکه در حال حاضر حداقل دو میلیون نفر در کشور در شغل رانندگی امرار معاش می‌کنند، گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیمه رانندگی بی‌بهره‌اند و انتظار می‌رود که این موضوع از سوی سازمان تأمین اجتماعی و وزارتخانه مربوطه دنبال شود.

او درباره سامانه «سامح» اظهار کرد: در دوره مدیریتی جدید، تلاش داشتیم این سامانه ارتقا و توسعه پیدا کند. ایجاد تعداد ۵۰۴ کاربر در سامانه مربوط به شهرداری‌ها، تجمیع اطلاعات مربوط به اطلاعات مربوط به ۱۲۴ هزار و ۵۷۸ دستگاه خودرو درون شهری، به‌روزرسانی کلیه اطلاعات ثبت شده در سامانه سامح، ایجاد امکان اطلاع‌رسانی به همه سازمان‌ها و شهرداری‌های تحت پوشش از طریق درج اعلام در سامانه سامح، امکان گزارش‌گیری داینامیک از طریق وضعیت ناوگان و رانندگان فعال در کاربری هر شهرداری، امکان گزارش‌گیری جامع و داشبورد مدیریتی از وضعیت ناوگان فعال کشور جهت ارائه به مراجع بالادستی از اقدامات توسعه‌ای در سامانه سامح است.

سیف‌السادات درباره امکانات سامانه سامح اظهار کرد: ایجاد و راه‌اندازی قابلیت صدور پروانه الکترونیکی فعال و بهره‌برداری خودروهای تاکسی در سامانه سامح و ایجاد امکان صدور مجوز الکترونیکی مرخصی و خروج خودروی تاکسی از محدوده شهر در این سامانه از جمله اقدامات انجام شده در این سامانه است. 

او درباره پیگیری تأمین قطعات پرمصرف خودرو نیز اظهار کرد: مکاتبه با شرکت‌های تولیدکننده داخلی در حوزه تایر، روغن و باتری جهت تأمین لوازم یدکی مورد نیاز سازمان‌ها و ناوگان‌های تحت پوشش، مذاکره و تحویل تعداد یک‌هزار و ‌۲۰۰ حلقه تایر سواری مورد نیاز ناوگان تحت پوشش سازمان‌ها، برگزاری جلسات متعدد با شرکت‌های داخلی در خصوص تأمین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز ناوگان تاکسیرانی، مکاتبه با وزارت صمت درباره تخصیص سهمیه و مجوز تأمین لوازم یدکی مصرفی با نرخ دولتی از طریق شرکت‌های تولیدکننده داخلی در حوزه تایر، روغن و باتری را می‌توان از پیگیری‌های تأمین قطعات پرمصرف خودرو برشمرد.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور در مورد پیگیری و اجرای ماده ۳۲ قانون مالیات برارزش افزوده تصریح کرد: افرادی که مبادرت به حمل‌ونقل برون‌شهری مسافر و فروش بلیت در داخل کشور با وسایل نقلیه زمینی می‌کنند، مکلفند پنج درصد از بهای بلیت را با درج در بلیط و با قرارداد و صورتحساب بعنوان عوارض شهرداری از مسافران اخذ و هر ماه حداکثر تا ۱۵ ماه بعد به حساب شهرداری مبدأ سفر واریز کنند. واریز عوارض مذکور بعد از موعد مقرر موجب تعلق جریمه‌ به میزان دو درصد به ازای هر ماه تأخیر خواهد بود.

وی افزود: عدم شفافیت در تعداد بلیت‌های صادره از سوی شرکت‌های مسافربری، عدم پرداختی برخی از شرکت‌ها به شهرداری‌ها مطابق مفاد قانون، دریافت مفاصاحساب از شهرداری‌ها علی‌رغم عدم پرداخت مبلغ پنج درصد سهم شهرداری و عدم پرداخت جریمه جهت تأخیر در پرداخت از سوی شرکت‌های مسافرتی از جمله مشکلات موجود در وصول مطالبات شهرداری‌ها است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور گفت: در موضوع بحث سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) و سامانه ملی اطلاعات سفر (سماس) در سال ۱۴۰۳ پیگیری فرآیند اتصال شهرهای تحت پوشش به سامانه سماس برای ایجاد درآمد پایدار شهری در ۱۸ شهر و پیگیری فرآیند اتصال شهرهای تحت پوشش به سامانه سپند به‌منظور ساماندهی ناوگان در شش شهر انجام شده است.

او درباره پراکندگی مراکز معاینه فنی فعال در سطح کشور نیز اظهار کرد: ۶۹۹ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی، ۹۱۴ خط آزمون معاینه فنی خودروهای سبک، ۱۸۷ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین، ۷۷ مرکز موتور سیکلت، ۲۳ آزمایش هیدرواستاتیک، ۵۸۹ خطوط چشمی و ۱۸ مرکز دارای آزمون معاینه برتر در سطح کشور ایجاد شده است که شامل شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان است. 

سیف‌السادات درباره سامانه ملی یکپارچه عوارض خودروی کشور (سمیع) اظهار کرد: هزار و ۴۰۰ شهر معادل ۹۸ درصد شهرهای کشور به این سامانه دسترسی دارند و تعداد کل مفاصاحساب صادره از شهرداری‌ها بیش از ۳.۶ میلیون مورد بوده و از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، شهرهای دارای فعالیت مناسب ۶۵۶ شهر معادل ۴۶ درصد و تعداد شهرداری‌های دارای سوابق پرداختی ۴۵۳ شهر معادل ۳۲ درصد بوده است. در این سامانه بالغ بر ۳۱۰ هزار دقیقه تماس تلفنی انجام شده و زمان انتظار نسبت به گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت شهرداری‌های تحت پوشش اتحادیه در سامانه سمیع نیز گفت: تعداد شهرهای تحت پوشش ۲۱۴ شهر در ۲۹ استان، تعداد شهرهای دارای فعالیت مناسب ۱۸۷ شهر یعنی ۸۹ درصد و تعداد شهرهای فاقد فعالیت مناسب و غیرفعال ۲۷ شهر یعنی ۱۱ درصد از شهرهای کشور است.

ناترازی انرژی بحث تخصیص سوخت بر اساس پیمایش را مطرح می‌کند

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که درگیر آن هستیم بحث سوخت ناوگان دیزل است، نزدیک به ۲۰۰ اتوبوس و کمتر از ۷۰۰ مینی‌بوس در کل شهرها داریم اما عمده حمل‌ونقل مسافر از طریق تاکسی اتفاق می‌افتد.

محمد بابایی‌زاده افزود: برای حمل‌ونقل بار کم و بیش با ناوگان دیزلی مواجه هستیم که باید برای حل مشکل و مسائل سوخت خود به شهرداری‌ها مراجعه می‌کند.

او ادامه داد: بر اساس ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم توسعه، بحث سوخت‌گیری وسایل نقلیه در مسیر مورد توجه قرار گرفته و آیین‌نامه اجرایی آن در کمیسیون زیرمجموعه دولت مطرح و در شرف تصویب نهایی و ابلاغ است. 

بابایی‌زاده افزود: سختگیری‌هایی در بحث مبارزه با قاچاق سوخت وجود دارد که بحث تخصیص سوخت بر اساس پیمایش را مطرح می‌کند. احتمالاً از اوایل سال آینده سوخت پایه‌ای که به همه ناوگان تعلق می‌گیرد، حذف خواهد شد و سوخت‌گیری بر مبنای پیمایش در مسیر خواهد بود، یعنی برای ناوگانی که در شهر پیمایش دارند، بلوک‌بندی استانی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه امروز در کشور ۳۲۰ هزار ناوگان دیزل وجود دارد و کمتر از ۲۰ هزار ناوگان اتوبوس و حدود ۲۷۰ هزار ناوگان بار داریم، گفت: بر اساس ابلاغیه ستاد قاچاق به ازای هر هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در شهر پروانه فعالیت به یک ناوگان مسافر و به ازای هر ۳۰۰ نفر یک پروانه فعالیت به ناوگان بار داده می‌شود و البته الزام معاینه فنی در آیین‌نامه آمده است. ناوگان حمل‌ونقل بداند که باید معاینه فنی داشته باشد تا پروانه فعالیت بگیرد و بر اساس آن پروانه ارسال سند پیمایش و سند حمل را انجام دهد.

بابایی‌زاده بیان کرد: شهرداری مجاز است به ناوگانی که پلاک آن برای همان شهر باشد پروانه فعالیت صادر کند، در غیر این این صورت برای آن پروانه فعالیت، پیمایش صادر نخواهد شد چون بر اساس پلاک‌ها و پروانه فعالیت‌های راننده جایگاه‌های سوخت هر استان را برای ناوگان تعیین خواهد شد. برای تفهیم موضوع سعی می‌کنیم با آموزش و مصاحبه‌های رسانه‌ای مسئله را شفاف‌سازی کنیم.

شهر باید حس امنیت را به شهروندان تزریق کند

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز اظهار کرد: شهر بعنوان سکونتگاه مردم، باید انسان‌محور باشد لذا اساس مدیریت شهری انسان‌محوری است.

محمد مجابی با بیان اینکه یک شهر باید حس امنیت و آرامش را به شهروند تزریق کند، گفت: اولویت اول شهرداری باید افزایش کیفیت زندگی و جذابیت بصری یک شهر باشد.

او افزود: انسان‌ها کیفیت زندگی را در خیلی از مسائل می‌بینند، اما اگر کیفیت زندگی را دسته‌بندی کنیم، یک شهر باید دارای هوا، آب و فضای سبز مناسب و دسترسی آسان به نیازها وجود داشته باشد. اما نکته‌ای که باید در مسیر کیفیت زندگی رعایت کنیم، آمایش سرزمین است. از آن‌جایی که آمایش سرزمینی را رعایت نمی‌کنیم، میزان تمرکز جمعیت در برخی از شهرها به قدری بالاست که عملاً امکان بالا رفتن کیفیت زندگی وجود ندارد و نمونه آن شهر تهران است که عملاً ترافیک سنگین شهر کیفیت مناسب زندگی را کم می‌کند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه حدود ۳۲۰ هزار تاکسی در کل کشور فعالیت می‌کنند و حدود ۹۰ هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد، گفت: از اولویت‌هایی که باید در آینده کشور رعایت شود، سکونتگاه‌هایی است که می‌تواند این جمعیت‌ها را از شهرهای بزرگ خارج کرده و بتواند امکانات زندگی باکیفیت را برای شهروندان برقرار کند.

او افزود: اولین نکته‌ای که در حوزه مدیریت حمل‌ونقل باید به آن توجه شود، مسئله شهر هوشمند است و برای رسیدن به این هدف باید از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز شده و به پیاده‌روها و مسیر دوچرخه‌سواری رسیدگی شود تا شهروندان بتوانند از این مسیر به راحتی رفت و آمد کنند.

مجابی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله عالی) مبنی بر اینکه برنامه جامعی برای حمل‌ونقل باید ارائه شود، گفت: کاهش شدت مصرف انرژی در دستور کار قرار بگیرد و برای رسیدن به این هدف باید از وضعیت انرژی کشور مطلع باشیم و بدانیم که باید به چه سمتی حرکت کنیم به عنوان مثال برخی به سمت خودروهای برقی حرکت می‌کند، آیا ما در سبد تولید انرژی کشور در جایگاهی هستیم که بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

او با بیان اینکه بالغ بر یک سوم از مردم در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، افزود: با بستن چشم خود نمی‌توانیم مسائل و مشکلات را حل کنیم، بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد تشکل‌های مختلف می‌توان خدمت‌رسانی را به درستی انجام داد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه ماده ۶ قانون هوای پاک به تنهایی به دنبال حل مسئله نبود، گفت: در آینده وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، صندوق توسعه شهری و روستایی را راه‌اندازی و تمامی اعتبارات را مدیریت خواهد کرد تا بتواند مشکلات و معضلات را برطرف کند.

با توجه به رشد جمعیت حمل و نقل دغدغه اصلی شهر صدراست

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حمل‌ونقل به عنوان یکی از پنجره‌های اصلی خدمات شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: هر کاری که در حوزه شهرسازی انجام شود، بخش‌های عمده آن به حوزه حمل‌ونقل و مدیریت آن باز می‌گردد.

سیداحسان اصنافی ادامه داد: در سرشماری سال ۹۰، شهر صدرا حدود ۳۶ هزار نفر داشت و امروز جمعیت این شهر بالای ۲۵۰ هزار نفر است، پیش‌بینی می‌کنیم برای سه سال آینده این جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر باشد. با توجه به رشد جمعیت حمل‌ونقل یکی از دغدغه‌های شهر جدید صدرا است.

مجتبی پارسایی، شهردار صدرا نیز در ادامه این جلسه بیان اینکه شهر صدرا شهر آینده است، گفت: سرانه رشد جمعیتی شهر صدرا سالیانه نزدیک به ۳۰ درصد است. عموماً سایر شهرها و کلان‌شهرها رشد یک درصد و گاهی منفی دارند اما شهر صدرا در دو سرشماری پایانی، هر ساله نزدیک به ۳۰ درصد رشد جمعیتی داشته است. لذا باید خود را با این رشد جمعیتی سازگار کنیم و خدمات شهری مناسبی را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، هیأت رئیسه مجمع تشکیل و برنامه‌های اتحادیه در سال ۱۴۰۴ توسط مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور ارائه شد. همچنین در ادامه این مراسم متمم بودجه سال ۱۴۰۳ و بودجه سال ۱۴۰۴ پیشنهاد و لوایح پیشنهادی جهت تصویب در مجمع ارائه شد.

در پایان مراسم پس از برگزاری فرایند رأی‌گیری جهت انتخاب بازرس از مهدی ثروت، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل همگانی نقده، بهزاد واحدی، رئیس سابق سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری میانه و منصور بهرامی، مدیرعامل سابقه سازمان حمل‌ونقل همگانی بیجار تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha