۱۲ خرداد سال جاری تعدادی از لوکوموتیورانان مشهدی برای رسیدگی و به انجام رسیدن مشکلات خود مقابل دفتر نمایندگان مشهد در مجلس تجمع کرده بودند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود بودند. مشکلاتی که حدود ۱۰ سال گریبانگیر آنان بوده است، اما دو سال است که به صورت جدی از سوی لوکوموتیورانان پیگیری میشود و با در بسته مسئولین راهآهن کشوری همراه شده است.
به گفته لوکوموتیورانان، هیات مدیره راهآهن کشوری در پارهای از مشکلات حق را با شاغلین این صنف داده، اما باز هم وعدههای آنان اجرایی نشده است. عدم تغییر طبقهبندی شغل لوکوموتیوران، ارتقاء جایگاه شغلی و همچنین تغییر وضع آییننامه جدید کیلومتراژ در راهآهن برای کارکنان این ارگان به جای پرداخت فوقالعاده روزانه، از جمله مشکلات مطرح شده از سوی این کارکنان بود.
این لوکوموتیورانان راهآهن در نامهای به محمدحسین حسینزاده بحرینی، نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدهاند. متن این نامه که به امضاء تعدادی از لوکوموتیورانان نیز رسیده، به شرح ذیل است.
«عدم ارتقاء شغل لوکوموتیورانی به کارشناسی علیرغم گذراندن آموزشهای فراوان در بدو و حین خدمت و نیز مسئولیت لوکوموتیورانی و راهبری لوکوموتیوران و قطارها که حکایت از بیعدالتی عمیق شغلی و نادرست اجرا شدن طرح در طبقهبندی مشاغل در راهآهن دارد.
خارج کردن شغل لوکوموتیورانی از گروه حاکمیتی بودن توسط مسئولین سابق راهآهن و به کارگیری نیروی شرکتی در این شغل که به دنبال آن باعث عدم امنیت شغلی شده و دغدغههایی را برای کارکنان این صنف ایجاد کرده است. همچنین وجود چندین نوع استخدامی در این شغل باعث ایجاد سردرگمی و تبعیض در نحوه پرداخت حقوق و مزایا شده است.
در سازمان راهآهن در قبال حق ماموریت یا (فوقالعاده روزانه) کیلومتراژ پرداخت میشود که این کیلومتراژ بسیار کمتر از حق ماموریت سایر کارکنان دولت است، ضمن اینکه نرخ مبالغ آن سلیقهای، بدون پایه و اساس و به دور از هر گونه ارتباط با احکام استخدامی کشور است.
سخت و زیانآوری شغل لوکوموتیورانی علیرغم تایید و نامهنگاری سازمان راهآهن کشور در سال ۱۳۹۰ به سازمان امور اداری، استخدامی و تامین اجتماعی تاکنون پیگیری و اجرایی نشده است. همچنین پرداخت معوقه نوبتکاری لوکوموتیورانان از هیات دولت توسط مسئولین راهآهن از سال ۸۸ تا ۹۵ پیگیری نشده است.
اجبار به کار اضافه برای لوکوموتیورانان بیش از سقف تعیین شده نسبت به آییننامه خدمات کشوری و قانون کارگری کشور در مورد ساعت کار کارمندان و کارگران در نظر گرفته شده است.
همچنین درخواست میشود ماده ۱۰ قانون ایمنی راهها اصلاح شود. مطابق این این ماده در صورت بروز سانحه و برخورد وسایل نقلیه ریلی با افرادی که به حریم راهآهن تجاوز میکنند، راهآهن خود را مسئول ندانسته و رانندگان وسیله نقلیه در مظن اتهام قرار میگیرند که مشکلاتی را برای این صنف ایجاد میکند.
وضعیت بسیار مبهم و ناعادلانه صندوق پسانداز کارکنان راهآهن و بهره اندک اعضاء صندوق از سرمایههای صندوق مورد رسیدگی قرار گیرد. همچنین درخواست رسیدگی به وضعیت مبهم و ناعادلانه تخصیص خانههای سازمانی و بیعدالتی در خدمترسانی به استفادهکنندگان از آن را داریم.
خواستار سرکشی مستمر و حضور میدانی کلیه مدیران در راه آهن جهت آشنایی با مشاغل عملیاتی همچون لوکوموتیورانی و درک دقیق از مشکلات و مسائل کاری آن نیز هستیم.
علیرغم نامهنگاری و دستور بررسی از طرف جنابعالی به مسئولین راهآهن کشوری بابت رفع این مشکلات، متاسفانه وعدههای مسئولین راهآهن برای حل این مشکلات زمین مانده و هیچگونه اقدامی از طرف مدیران ارشد این مجموعه جهت رفع این معضلات صورت نگرفته است. اسناد و مدارک تمام موارد فوق که توسط لوکوموتیورانان در راهآهن پیگیری شده موجود است. از جنابعالی تقاضا داریم پس از بررسی صحت و سقم اسناد و مدارک چارهای قاطع و عملی در اسرع وقت بیاندیشید».
انتهای پیام
نظرات