مجید بیکی ۲۴ بهمن ، در حاشیه بازدید از بخشهای مختلف راهآهن و پایانه ریلی شهرستان در گفت و گو با ایسنا تقویت زیرساختهای ریلی و فرودگاهی در سرخس، توسعه زیرساختهای ریلی و فرودگاهی این شهرستان را به عنوان یکی از مهمترین کریدورها و شاهراههای مهم کشور ضروری دانست.
وی با بیان اینکه راهآهن سرخس به عنوان یکی از شاهراههای ریلی مهم کشور در حوزه کالا و مسافر نقش بسیار بسزایی دارد، افزود: خط ریلی مشهد به سرخس که در سال ۱۳۷۵ افتتاح شده حمل ونقل باری و مسافری را انجام میدهد. خط ریلی سرخس سالانه ظرفیت حمل و نقل ۷ میلیون تن بار را دارد.
فرماندار سرخس بیان کرد: گرچه حمل و نقل این میزان کالا ظرفیت بالایی است اما تاکنون ۳.۵ میلیون تن از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته است، البته آمار امسال به نسبت سالهای قبل خود رشد خوبی داشته است.
وی همچنین به وضعیت جابجایی مسافر اشاره کرد و گفت: روزانه دو نوبت از مشهد به سمت سرخس و بالعکس حرکت قطار را داریم و هر رام قطار نیز ۲۱۶ نفر ظرفیت دارد.
بیکی بیان کرد: چون راهآهن متصل به گمرک سرخس است و واردات و صادرات کالاها نیز انجام میشود تنها سایتی است که تعویض بوژی توسط دولت انجام میشود و در سایر نقاط گمرکی و مرزی کشور این کار توسط بخش خصوصی صورت میگیرد. این ظرفیت بسیار خوب موجب شده که امکانات و تجهیزات در منطقه وجود داشته باشد.
وی در ادامه از گلایههای مردم در خصوص نحوه صدور بلیت و عدم تهیه بلیت به صورت حضوری در محل راهآهن و سرویس دهی از راهآهن به داخل شهر سرخس خبر داد و گفت: برای سرویس دهی مناسب باید شهرداری و اتحادیه مربوطه ورود کنند که در این خصوص هماهنگیهای انجام شده است و پیشنهاد دادهایم که نحوه فروش بلیت در ایستگاه سرخس به صورت ترکیبی انجام شود، بخشی الکترونیکی و بخشی نیز به صورت دستی و در محل ایستگاه صادر و در اختیار شهروندان قرار گیرد.
هزینه بلیت قطار مشهد به سرخس ۲۴ هزار تومان
وی از هزینه بسیار پائینی که دولت برای بلیت سرخس به مشهد دریافت میکند خبر داد و افزود: تمامی هزینهای که از مسافران دریافت میشود تقریباً ۲۴ هزار تومان است، با توجه به اینکه جاده خوبی نداریم و از سویی از فرودگاه پروازی انجام نمیشود در حوزه ریلی دولت حمایت خوبی دارد.
بیکی با بیان اینکه خوشبختانه زیرساختهای خوبی در شهرستان برای توسعه خدمات ریلی فراهم شده است، بیان کرد: سرخس در منتهیالیه شمال شرق کشور به ویژه در حوزه ترانزیت از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است.
وی افزود: بخش عمده ترانزیتی ریلی کشور که از کشورهای آسیای میانه میآید و از سرخس به بخش جنوبی کشور منتقل میشود بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر ۷۰ درصد تزانزیت ریلی کشور از مبدأ یا مقصد سرخس انجام میشود و این نشان دهنده جایگاه و موقعیت این منطقه است.
فرماندار سرخس، بیان کرد: با استقرار منطقه آزاد در شهرستان سرخس و تبدیل منطقه ویژه قطعاً اتفاقات خوبی در افزایش این ظرفیت ریلی خواهد افتاد. سایر شهرستانهای خراسان رضوی کمتر چنین ظرفیتهای متنوع حمل و نقل ریلی را دارند.
امکان فرود هواپیماهای پهنپیکر در فرودگاه سرخس
وی با اشاره به اینکه پیگیریهای بسیاری هم در خصوص فرودگاه الماس سرخس داشتهایم، گفت: پیگیر هستیم که بتوانیم با ظرفیت منطقه آزاد و بخشهای نفت و گازی که در شهرستان هستند و همکاری شرکتهای هوایی، خطوط هوایی را فعال کنیم.
بیکی با بیان اینکه تمامی تجهیزات ناوبری و امکان فرود هواپیماهای پهنپیکر در این فرودگاه وجود دارد، افزود: متأسفانه عدم پیگیریها در سنوات گذشته موجب شده که این فرودگاه مغفول بماند که پیگیریهای بسیاری تاکنون در این خصوص انجام شده است.
وی با اشاره به نقش استراتژیک فرودگاه و پایانه مرزی سرخس در توسعه تجارت و ترانزیت، فعالسازی فرودگاه را یکی از زیرساختهای کلیدی برای پیشرفت و توسعه بیشتر شهرستان دانست و گفت: فرودگاه بینالمللی سرخس، قابلیت فرود و پرواز انواع هواپیماهای پهنپیکر را دارد و برای ورود و خروج ترافیک هوایی بینالمللی مناسب است.
فرودگاه بینالمللی سرخس؛ دروازهای به سوی جهان است
فرماندار سرخس با اشاره به اهمیت این فرودگاه و پایانه مرزی سرخس در تسهیل مبادلات تجاری و ترانزیت اظهار کرد: فرودگاه بینالمللی سرخس، دروازهای به سوی جهان است. این فرودگاه نه تنها به عنوان یک پایگاه هوایی، بلکه به عنوان یک مرکز استراتژیک برای ورود و خروج کالا و مسافر به شمار میآید. با توجه به موقعیت جغرافیایی ما، این فرودگاه میتواند نقش مهمی در ارتباطات بینالمللی ایفا کند.
بیکی همچنین به منطقه ویژه اقتصادی سرخس اشاره کرد و افزود: این منطقه در شاهراه ترانزیتی متصلکننده آسیا به اروپا واقع شده است و به همین دلیل، به یکی از مراکز مهم خدمات لجستیکی در جهان تبدیل شده است. مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راهآهن از دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام میشود که این امر به تقویت روابط اقتصادی کمک میکند.
وی با بیان اینکه پایانه مرزی سرخس، پل ارتباطی به آسیای مرکزی است، بر توسعه زیرساختهای موجود در پایانه مرزی سرخس تأکید کرد و گفت: این پایانه به عنوان یکی از مرزهای مجاز زمینی، بخش عمدهای از ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی را به خود اختصاص داده است. سرخس به تنهایی ۷۰ درصد از ترانزیت ریلی کشور را پوشش میدهد.
سرخس دارای بزرگترین ایستگاه مرزی ریلی کشور
فرماندار سرخس، ادامه داد: پایانه مرزی سرخس در ۱۸۶ کیلومتری مشهد و ۲۷۰ کیلومتری عشقآباد واقع شده است و به عنوان بزرگترین ایستگاه مرزی ریلی کشور، پل ارتباطی راهآهن اروپا و آسیای میانه محسوب میشود. این پایانه از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ پایهگذاری شده و به طور مستمر در حال توسعه است.
فرماندار سرخس همچنین به تأثیرات اقتصادی این پایانه اشاره کرد و گفت: پایانه مرزی سرخس دروازهای به سوی کشورهای حوزه CIS و آسیای مرکزی است. این پایانه در مسیر تاریخی جاده ابریشم و کریدور حملونقلی شمال-جنوب و شرق به غرب قرار دارد و این موقعیت استراتژیک، فرصتهای زیادی برای تجارت و گردشگری فراهم کرده است.
بیکی افزود: روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه تریلی از پایانه مرزی سرخس عبور میکنند که نشاندهنده حجم بالای تجارت و ترانزیت از این نقطه است. این امر به توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال کمک شایانی میکند.
فرماندار سرخس گفت: با توجه به موقعیت ممتاز فرودگاه و پایانه مرزی سرخس، امیدواریم که با توسعه زیرساختها و جذب سرمایهگذاریهای بیشتر، بتوانیم نقش خود را در تجارت بینالمللی و ترانزیت بهبود بخشیم. این امر نه تنها به نفع سرخس، بلکه به نفع کل کشور خواهد بود.
وی افزود: فرودگاه بینالمللی و پایانه مرزی سرخس به عنوان دو عنصر کلیدی در توسعه تجارت و ترانزیت، نقش مهمی در ایجاد ارتباطات بینالمللی و تسهیل مبادلات اقتصادی ایفا میکنند.
انتهای پیام
نظرات