• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۲۳:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400083023981
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاون شهردار مشهد خبر داد

اجرای طرح «همسایگی ایمن» برای آموزش‌ ایمنی و اصول همسایه‌داری در مشهد

اجرای طرح «همسایگی ایمن» برای آموزش‌ ایمنی و اصول همسایه‌داری در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از آغاز اجرای طرح همسایگی ایمن برای آموزش‌های مربوط به ایمنی و اصول همسایه‌داری در مشهد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدمجتبی منتظری در تشریح جزئیات این طرح آموزشی، اظهار کرد: «همسایگی ایمن» در راستای انجام فعالیت‌های میدانی و ارائه آموزش‌ به عموم شهروندان با مشارکت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و ادارات فرهنگی مناطق شهرداری مشهد اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح ساکنان ۲۰۰ مجتمع تجاری و مسکونی در سطح شهر مشهد آموزش‌های مربوط به ایمنی و اصول همسایه‌داری را آموزش می‌بینند، ادامه داد: این طرح در دو بخش کودکان و بزرگسالان اجرا می‌شود.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: همواره سعی ما بر این بوده که علاوه بر مسائل همسایه‌داری و اصول ایمنی، همشهریان مشهدی به صورت عملی با خطرات موجود در محل زندگی خود روبرو شوند و راهکارهای مواجهه با این خطرات را بیاموزند.

منتظری با بیان اینکه در این طرح شهروندان به صورت عملی کار با تجهیزات آتش‌نشانی ساختمان را نیز آموزش خواهند دید، اضافه کرد: همچنین در پایان این طرح، یک منشور ایمنی و همسایه‌داری برای ارتقاء این فرهنگ در مجتمع‌ها نصب خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز به کار دبیرخانه این طرح در فرهنگسرای شهر زیبا و ایمن تصریح کرد: همچنین مجتمع‌های مسکونی هدف ما توسط ادارات فرهنگی مناطق شهرداری شناسایی شدند و به مرور زمان با مدیران مجتمع از سوی دبیرخانه هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد.

گفتنی است که شهروندان مشهدی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر عبارت «همسایگی ایمن» را به شماره ۳۰۰۰۸۳۳۲ پیامک کرده و در جریان جزئیات بیشتر این طرح قرار گیرند.

یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز در افتتاحیه طرح  همسایگی ایمن اظهار کرد: در دین مبین اسلام توصیه‌ای جدی پیرامون توجه ویژه‌ نسبت به همسایه و همسایگی شده و حتی در روایات ما بحث همسایه‌داری نسبت به خود فرد در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در روش و آیین ملی ما نیز بر مبحث مهمان‌نوازی و همسایه‌داری تاکید شده و در طول تاریخ این مرز بوم این موضوع دیده شده است، افزود: در همین راستا در ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد موضوع اخلاق اجتماعی سرلوحه حوزه فرهنگی قرار گرفته شده است و برنامه‌های گسترده‌ای را برای این مهم تدارک دیده‌ایم.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: قوانین آپارتمان‌نشینی و سبک زندگی در کلان‌شهرها و همچنین موضوعات ایمنی از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. در این راستا به عنوان یکی از اولین دوره‌های فرهنگی، طرح همسایگی ایمن در مشهد برگزار می‌شود.

وی درباره جزئیات طرح همسایگی ایمن توضیح داد: با همکاری شهرداری منطقه ۱۰ مشهد، این طرح به عنوان پایلوت در این منطقه اجرا و پس از استقبال همشهریان، به مناطق ۱۳ گانه شهرداری تعمیم داده می‌شود. در فاز نخست این طرح ۲۰۰ مجتمع تجاری و مسکونی در سطح شهر مشهد آموزش‌های مربوط به ایمنی و اصول همسایه‌داری را فرا خواهند گرفت.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه توجه به همسایه‌داری در افزایش تعاملات اجتماعی تاثیرگذار است، گفت: در پایان این طرح یک منشور ایمنی و همسایه‌داری برای ارتقاء این فرهنگ در مجتمع‌ها نصب خواهد شد.

لزوم توجه به مباحث ایمنی در حوزه آموزش شهروندی

در ادامه این مراسم مجید طهوریان عسگری، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: حوزه ایمنی یکی از مسائل مهم و اولویت‌دار در زندگی شهروندی و آپارتمان نشینی است و این مبحث باید در حوزه فرهنگ شهروندی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. در کنار منشور حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی که باید به صورت ویژه‌ای به آن توجه کنیم، مسائل مرتبط با حوزه ایمنی در آپارتمان‌ها است.

وی افزود: در این راستا طرح بسیار خوب همسایگی ایمن که با مشارکت سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد و سازمان آتش‌نشانی در حال برگزاری است، می‌تواند نقش موثری در حوزه ایمنی شهروندان داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه حضور موثر در حوزه‌های آتش‌نشانی، بهداشت و درمان و رعایت اخلاق اجتماعی یکی از ضرورت‌های زندگی در دنیای امروز است، تصریح کرد: امیدوارم شهروندان عزیز مشهدی در راستای حفظ ایمنی خود و فرزندانشان در مسائل مختلف شهری پیشگام باشند. حضور در این طرح و فراگیری مسائل آموزشی مربوط به ایمنی در آپارتمان‌ها کمک می‌کند تا همشهریان در بحران‌ها دچار آسیب نشوند.

طرح همسایگی ایمن خسارات ناشی از بحران را کاهش می‌دهد

سعید اکبریان، شهردار منطقه ۱۰ مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز مردم به صورت اجتماعی در مجتمع‌های مسکونی ساکن هستند و نیازها و ظرفیت‌ آن‌ها نیز با گذشته متفاوت شده است. در همین راستا ما در شهرداری بر چند مسئله اصلی مانند ایمنی، سلامت و فرهنگ شهروندی تمرکز کرده‌ایم.

وی افزود: طرح همسایگی ایمن به شهروندان در همه رده‌های سنی کمک می‌کند تا در مواجهه با بحران‌هایی مانند زلزله و آتش‌سوزی،خسارات جانی و مالی حداقلی داشته باشند. همچنین شرط لازم برای موفقیت در این طرح این است که مدیران مجتمع آموزش‌های لازم و شیوه استفاده از تجهیزات را بیاموزند و آن را به ساکنان منتقل کرده و از طرفی با تجهیز آپارتمان‌ها، واحدهای مسکونی ایمنی را ایجاد کنند.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد تصریح کرد: ما نیز در شهرداری آمادگی داریم تا حمایت‌های لازم در حوزه شهرسازی و خدماتی را برای شهروندان و مجتمع‌ها داشته باشیم.

وی درباره مجتمع مسکونی «آفتاب» که به عنوان پایلوت طرح «همسایگی ایمن» انتخاب شده است، گفت: این مجتمع به جهت امکانات و فضای پرشوری که دارد نه تنها در حوزه ایمنی بلکه در سایر حوزه‌های فرهنگی هم می‌تواند به عنوان پایلوت قرار گیرد.

توجه ویژه شورای ششم به حوزه اخلاق اجتماعی

در ادامه این مراسم فاطمه سلیمی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: موضوع ایمنی جزو مباحث اولویت‌دار برای شهروندان است و در این رابطه باید هر اقدامی را در راستای پیشگیری از حوادث انجام داد. در این راستا طرح «همسایگی ایمن» آموزش‌های لازم برای مواجهه با هر نوع بحران را در جهت کاهش خسارات جانی و مالی به شهروندان ارائه می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه طرح «همسایگی ایمن» در دو بخش کودکان و بزرگسالان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این طرح علاوه بر مسائل همسایه‌داری و اصول ایمنی، همشهریان مشهدی به صورت عملی راهکارهای مواجهه با خطرات و سوانح را در محل زندگی خود خواهند آموخت.

سلیمی با بیان اینکه اولین حق همسایگی ما مشهدی‌ها نسبت به حضرت رضا(ع) است و بعد از آن باید نسبت به همسایه‌های نزدیکمان توجه ویژه‌ای داشته باشیم، اضافه کرد: در پایان طرح همسایگی ایمن یک منشور ایمنی و همسایه‌داری برای ارتقاء این فرهنگ در مجتمع‌ها نصب خواهد شد.

وی درباره فعالیت‌های فرهنگسراها پیرامون این موضوعات نیز گفت: در شورای ششم طرح تحول فرهنگسراها را در دستور کار داریم که به صورت نخبگانی و همچنین با استفاده از نظرات کارشناسی آن را پیش خواهیم برد. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص موضوع اخلاق اجتماعی ، شورای ششم برنامه‌های ویژه‌ای را پیرامون این موضوع پیاده‌سازی خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، افزود: امیدواریم به زودی فرهنگسراها بتوانند با درنظر گرفتن شرایط کرونا کار خود را آغاز و اقدامات اجرایی جدیدی را در شهر پیاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha