• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400081209239
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نگاهی به آسیب‌های اخلاقی زنان در خانواده

نگاهی به آسیب‌های اخلاقی زنان در خانواده

ایسنا/اصفهان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ریشه اصلی مشکلات خانوادگی و طلاق این است که زن و شوهر به منیت خودشان توجه می کنند، در حالی که انسان همیشه باید از خودش بگذرد تا بتواند کار اخلاقی انجام دهد و با این گذشت است که رشد می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن سراج زاده در وبینار آسیب های اخلاقی زن در ارتباط با همسر و نقش آن در پایداری خانواده، از سلسله نشست های علمی با رویکرد پایداری و کارآمدی خانواده که امروز (چهارشنبه-۱۲ آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در تعریفی از اخلاق گفته می شود اخلاق علمی است که به خوب و بدها یا بایدها و نبایدها می پردازد، در واقع باید و نبایدهایی که در حوزه اخلاق مطرح می شود به عنوان اصول اخلاقی شناخته می شود.

وی با اشاره به اینکه زندگی های امروز و روابط همسران در خانواده های ایرانی دچار مشکلاتی است و شاهد اختلافات و طلاق زوجین هستیم، گفت: باید به فکر پیشگیری و درمان این معضل باشیم. در این زمینه روانشناسان، مشاوران و کارشناسان حوزه خانواده به مباحث خوبی اشاره کرده اند، اما یکی از راهکارهایی که می تواند به حل مشکلات همسران کمک کند استفاده از آموزه های دینی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: با توجه به نقش تاثیرگذار دین و اینکه دین برای راهنمایی ما آمده است، باید ببینیم دستورات دینی چه راهکارهایی برای حل مشکلات زوجین به ما نشان می دهد.

وی با بیان اینکه زنان باید یکسری اصول اخلاقی را رعایت کنند تا بنیان خانواده پایدار بماند، گفت: یکی از این اصول اخلاقی است است که زن باید خوب شوهرداری کنند، همانطور که امیرالمومین(ع) فرمودند جهاد زن به خوب شوهرداری کردن است.

حجت الاسلام و المسلمین سراج زاده اولین زذیله یا آسیب اخلاقی زنان را اذیت و آزار رساندن به شوهر برشمرد و گفت: این اذیت و آزار ممکن است با زبان یا رفتار باشد و گاهی عاملی باعث این رفتار شود، اما زن باید دقت کند تا دچار رذایل اخلاقی نشود.

وی افزود: به طور کلی انسان همیشه باید از خودش بگذرد تا بتواند کار اخلاقی انجام دهد و با این گذشت است که انسان رشد می کند، در حالی که ریشه اصلی مشکلات خانوادگی و طلاق این است که زن و شوهر به منیت خودشان توجه می کنند.

وی دومین رذیله اخلاقی برای زنان را بداخلاقی عنوان کرد و گفت: در روایت داریم گناه بد اخلاقی زن به اندازه ریگ های ریگستان است و اگر این زن با همین بداخلاقی و بدون جبران رفتار خود و پیش از شوهر خود را راضی کند از دنیا برود، در جهنم همراه منافقان خواهد بود.

این استاد اخلاق سومین رذیله اخلاقی زنان را قدرنشناسی و ناسپاسی دانست و گفت: زن‌ها باید بدانند مردها از اینکه دیده شوند خوششان می آید و انرژی می گیرند، ضمن اینکه نعمت همسر، فرزند و خانواده نیز مثل هر نعمتی سختی هایی هم دارد اما نباید از این نعمت ها غافل شد و ناسپاسی کرد.

وی ناسازگاری با شوهر و انتظار نابجا داشتن از شوهر را چهارمین رذیله اخلاقی برشمرد و گفت: گاهی زنان توان و شخصیت شوهران خود را درک نمی کنند، در حالی که اگر شوهری مسئولیت پذیر است و به فکر زندگی است، نباید او را شرمنده کرد و از او چیزی خواست که از عهده آن بر نمی آید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پنجمین رذیله را تحمیل مهریه زیاد به شوهر عنوان کرد که مربوط به آغاز زندگی است و افزود: ممکن است برخی زنان به ویژه به دلیل توانمندی یا شئون اجتماعی بالایی که دارند مهریه های سنگین به همسرانشان تحمیل کنند، البته گاهی دختران سخت نمی گیرند اما پدر و مادر اجازه نمی دهند جوانان به سادگی سر زندگی خود بروند.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم هیچ زنی نباید کمتر از ۱۴ سکه مهریه بگیرد چون گاهی همین مهریه ممکن است برای برخی مردان نا اهل بازدارنده باشد، اما اینکه مهریه را برای تضمین زندگی بدانیم اشتباه است چون مهریه و مال دنیا هیچ وقت تضمین زندگی یک زن نمی شود و باید ببینیم مرد اهلیت زندگی را دارد یا خیر.

به گفته وی، براساس روایات اسلامی بهترین زنان در اسلام آنهایی هستند که مهریه سبک داشته باشند، معیار و ملاک سنگین و سبک بودن مهریه هم می تواند شأنیت زن و توانایی مالی مرد باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سراج زاده هششمین رذیله اخلاقی زنان را منت گذاشتن سر مردان برشمرد و اظهار کرد: در روایت داریم اگر زن همه طلاها و نقره های روی زمین را به خانه شوهر ببرد و آنگاه منتی بر سر شوهر بگذارد، اعمال او نابود می شود، اگرچه عابدترین مردمان باشد مگر اینکه توبه و از همسر خود عذرخواهی کند.

وی ادامه داد: در روایات گفته شده وای به حال زنی که شوهر خود را به خشم آورده باشد و همچنین گفته شده یکی از افرادی که نماز آنها پذیرفته نمی شود زنی است که شوهرش را به خشم آورده باشد.

به گزارش ایسنا، این استاد اخلاق با بیان اینکه گاهی تحمل بداخلاقی های شوهر با معامله با خدا حل می شود، تصریح کرد: وقتی زن سکوت و صبوری کند ممکن است بعد از مدتی زمینه های اختلاف و بداخلاقی های شوهر حل شود، اما در نهایت انسان باید بداند احسان و خوبی جایی نمی رود و نزد خداوند محفوظ است.

وی با تاکید بر اینکه هر انسانی ممکن است فضائل و رذایل اخلاقی داشته باشد، گفت: زن و شوهر باید با همدیگر کنار بیایند و سعی کنند با رفتاهای نیک خود، رذایل اخلاقی همسرشان را هم اصلاح کنند تا کم کم مشکلات برطرف شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: مراجعه به راهنمایی‌های دین باید برای ما بیش از پیش اهمیت پیدا کند به ویژه درخانواده های مذهبی که تا زیبایی اخلاق در زندگی آنها می توانند الگویی برای جامعه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha