• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081107996
  • خبرنگار : 71496

آغاز رسمی ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل به منطقه صحرا

آغاز رسمی ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل به منطقه صحرا

استفان دی‌میستورا، دیپلمات سوئدی که اخیرا به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل به منطقه صحرای غربی منصوب شده بود، رسما مسؤولیت جدید خود را بر عهده گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، با گذشت بیش از دو سال از خالی بودن سمت فرستاده ویژه سازمان ملل به منطقه صحرای غربی به دلیل مخالفت طرف‌های درگیر با بیش از ۱۲ نامی که سازمان ملل برای این پست پیشنهاد داد، در نهایت استفان دی‌میستورا، دیپلمات ۷۴ ساله سوئدی در این سمت منصوب شده و مسؤولیت خود را بر عهده گرفت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل موافقت طرف‌های درگیر در مراکش و صحرای غربی با دی‌میستورا را یک نشانه مثبت دانست.

سازمان ملل اعلام کرد، دی‌میستورا بیش از ۴۰ سال تجربه فعالیت‌های دیپلماتیک دارد، او در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه بوده و قبل از آن نیز در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق و در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به عنوان نماینده ویژه این سازمان در افغانستان فعالیت داشت.

مراکش در مه گذشته با انتخاب دی‌میستورا برای این سمت مخالفت کرده بود اما از موضعگیری خود عقب‌نشینی کرد.

هورست کوهلر، دیپلمات آلمانی، آخرین فرستاده سازمان ملل به منطقه صحرا محسوب می‌شود، او پس از آنکه موفق شد همه طرف‌ها شامل مراکش، جبهه پولیساریو، الجزایر و موریتانی را پس از شش سال قطع ارتباط پشت مذاکره بنشاند، در مه سال ۲۰۱۹ به دلیل "مشکلات جسمانی" از این سمت استعفا کرد.

شورای امنیت دو روز قبل در قطعنامه جدید خود ضمن تاکید بر نیاز به تحقق یک راه‌حل سیاسی واقعی، قابل اجرا، دائمی و قابل قبول برای دو طرف (مراکش و پولیساریو) در مساله صحرای غربی، ماموریت هیات سازمان ملل برای اجرای همه‌پرسی در صحرای غربی را یک سال دیگر تمدید کرد و به این ترتیب ماموریت این هیات تا ۳۱ اکتبر سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

این شورا در ادامه نیز حمایت کامل خود از دبیرکل و فرستاده‌ شخصی‌اش برای تسهیل مذاکرات جهت رسیدن به راه‌حلی برای مساله صحرای غربی را اعلام کرد.

مراکش پس از اتمام استعمارگری اسپانیا در سال ۱۹۷۵ کنترل دو سوم مساحت صحرای غربی (۲۶۶ هزار کیلومتر مربع) را در دست دارد.

موریتانیا پس از یک جنگ شدید با جبهه پولیساریو در سال ۱۹۷۸ از بخش جنوبی این صحرا عقب‌نشینی کرد.

در سال ۱۹۹۱ و با حمایت سازمان ملل عملیات نظامی در منطقه صحرا میان ارتش مراکش و جبهه پولیساریو متوقف شد.

مراکش پیشنهاد داد به صحرای غربی یک حاکمیت خودگردان با کابینه و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود بدهد اما پولیساریو این پیشنهاد را نپذیرفت و برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل برای تعیین سرنوشت صحرا را خواستار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha