• یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400080906411
  • منبع : نمایندگی همدان

بازدید رئیس و معاونین جهاددانشگاهی همدان از ایستگاه تحقیقاتی منابع طبیعی گنبد

بازدید رئیس و معاونین جهاددانشگاهی همدان از ایستگاه تحقیقاتی منابع طبیعی گنبد

ایسنا/همدان رئیس و معاونین جهاددانشگاهی استان به همراه و مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری استان همدان شنبه ۸ آبان از ایستگاه تحقیقاتی «معرف– زوجی» گنبد بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درحاشیه این بازدید گفت: حوزه معرف- زوجی، مرکز تحقیقاتی  آزمایشگاهی- پژوهشی هستند که برای بررسی فیزیوگرافی، هیدرولوژی، زمین شناسی، خاک‌شناسی، ژئومورفولوژی و پوشش گیاهی یک منطقه در نظر گرفته شده است.

اسفندیار خزائی تصریح کرد: ایستگاه تحقیقاتی «معرف- زوجی» گنبد همدان در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان همدان در روستای گنبد واقع شده است و مساحت این حوزه حدود ۴۴۵ هکتار است که که ۱۵۲ هکتار از آن حوزه نمونه و ۱۴۳ هکتار منطقه شاهد است و مطالعه اجرایی این طرح از سال ۷۵ آغاز شده و طرح توجیهی حوزه در سال ۷۷ تهیه شده و از سال ۸۴ به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان درباره فرسایش خاک در استان همدان نیز گفت: عوامل انسانی زمینه را به گونه‌ای مساعد می‌کنند تا خاک در اصطلاح لخت شده و با یک بارندگی به راحتی شاهد جابه‌جایی خاک در سطح اراضی باشیم.

وی ضمن تشکر و قدردانی از جهاددانشگاهی استان افزود: نیاز است تا متخصصین دانشگاهی ، ارتباط نزدیکی با منابع طبیعی داشته باشند تا نگاه تجربی و اجرایی در کنار دستاوردهای علمی و پژوهشی به بهبود مدیریت  اصولی و پایدارمنابع طبیعی و آبخیزداری منجر شود. در همین راستا محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی می‌توانند نقش سازنده‌ای در حفظ و اصلاح منابع طبیعی و انجام طرح های آبخیزداری استان و کشور داشته باشند.

خزائی با اشاره به اهمیت طرح‌های آبخیزداری در حفظ منابع پایه آب وخاک گفت:  سد سازی دیگر منسوخ شده وآبخیزداری در واقع همان سد های کوچکی است که در حفظ آب ، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی وجلوگیری از رسوب بسیار حائز اهمیت است.

 ایشان اظهار داشت: نتیجه‌ای که ما در حوزه معرف- زوجی گنبد به دست می‌آوریم، در سازمان جنگلها مطالعه و پایش می‌شود و با ۱۲ حوزه دیگر معرف- زوجی در سراسر کشور مقایسه و بررسی می‌شود تا مطالعه متعادلی به دست آید.

این مقام مسئول ادامه داد: مسأله مهم ما مشارکت‌های اجتماعی است و به کمک اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری فعال جهاددانشگاهی در تلاش هستیم که از ظرفیت‌های مردمی در آبخیزداری استفاده کنیم، چرا که هم اعتبار دولت محدود است و هم نیروی کافی برای همه مناطق نداریم و انتظار ما این است که این موارد اطلاع‌رسانی شود و مردم با اجرای این طرح‌ها همکاری ومشارکت کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان با اشاره به اهمیت منابع طبیعی در توسعه پایدار جوامع گفت: توسعه بدون توجه به منابع طبیعی  پیش نمی‌رود.

دکتر علی کلانترنیا با تمجید از طرح‌های پایش وتحقیقاتی منابع طبیعی در حوزه معرف زوجی گنبد گفت: خوشبختانه بازدید خوبی داشتیم و اطلاعات خوبی بدست آوردیم و امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و رسانه‌ای هر دو ارگان با اقدامات خوب و موثر استفاده و بهره‌برداری این سرمایه ملی را در جامعه هدف  نهادینه و فرهنگ‌سازی کنیم ، چون نیاز امروز ما به منابع طبیعی و طرح‌های مهم حفظ آب و خاک به عنوان دو منبع مهم و حیاتی در توسعه و آبادنی و حفظ سرزمین بیش از گذشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha