• یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400080906067
  • خبرنگار : 71415

درخواست نخست وزیر فرانسه برای برخورد اتحادیه اروپا با انگلیس بر سر مناقشه ماهیگیری

درخواست نخست وزیر فرانسه برای برخورد اتحادیه اروپا با انگلیس بر سر مناقشه ماهیگیری

نخست وزیر فرانسه در پی بالا گرفتن مناقشه بین کشورش و انگلیس بر سر بهره‌برداری از منابع شیلات، در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست در صورت عدم پایبندی انگلیس به مفاد توافق پسابریگزیت بر سر این منابع، به این کشور درخصوص وجود تبعاتی از بابت داشتن "رفتاری به دور از همکاری" هشدار دهد.

به گزارش ایسنا، نشریه پلتیکو گزارش کرد، این نامه در تاریخ ۲۸ اکتبر برای اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه از فون درلاین خواست به بریتانیا نشان دهد "ترک اتحادیه (اروپا) پر ضرر تر از باقی ماندن در آن است".

کاستکس هشدار داد: رفتار به دور از همکاری بریتانیا امروز نه فقط در بردارنده ریسک وارد کردن آسیب چشمگیر به اتحادیه اروپا است بلکه همچنین یک سابقه منفی را برای "اعتبار" این بلوک و تعهداتش به حفظ توافقات بین‌المللی ایجاد می‌کند.

او بیان داشت که لازم است اتحادیه اروپا "عزم کامل" خود را در زمینه اجرای توافق تجارت و همکاری امضا شده توسط انگلیس در دوره پسابریگزیت "با استفاده از اهرم‌های در اختیارش به شیوه‌ای قوی و متناسب" نشان دهد.

کاستکس نوشت: ضروری است که به وضوح به مردم اروپا نشان داده شود پایبندی به تعهدات مساله‌ای قابل مذاکره نیست و خروج از اتحادیه اروپا آسیب بیشتری نسبت به ماندن در آن در پی دارد.

نخست وزیر فرانسه خواستار تشکیل جلسه شورای شراکت اتحادیه اروپا و انگلیس، به عنوان یک نهاد مسئول نظارت بر توافق تجاری پسابریگزیت در ابتدای نوامبر شد. او توصیه کرد، در صورتی که این نشست نتواند در نتیجه خود به یک "راه‌حل رضایت‌بخش" در مورد موضوع شیلات دست یابد، اقداماتی تلافی‌جویانه "متناسب با آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از نقض‌های ادعایی" وضع شود.

اختلاف نظر در مورد حقوق بهره برداری از شیلات در آبهای حوزه کانال مانش به عنوان یکی از جنجالی‌ترین مسائل بین این دو کشور همسایه پس از برگزیت سر بر آورده است. این اختلاف در ماه ژوئن منجر به بروز جنگ لفظی شدیدی بین امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در جریان کنفرانس G۷ شد. ماکرون در روزهای اخیر "اعتبار" انگلیس را به دلیل کوتاهی کردنش در پایبندی به معاهده‌ای که چند سال در مورد آن مذاکره کرده زیر سوال برد و در پی این مساله، این اختلاف احتمالاً بر نشست جاری گروه ۲۰ در شهر رُم غالب خواهد بود.

این دومین نامه کاستکس به فون درلاین از ماه سپتامبر تا کنون به جهت درخواست از این بلوک برای تشدید فوری فشار  بر انگلیس به خاطر اجازه ندادن به ماهیگیری کشتی‌های فرانسوی در آب‌های این کشور است.

این نامه پس از آن ارسال شده که دولت فرانسه روز چهارشنبه علیه دو کشتی ماهیگیری انگلیسی وارد عمل شد و در همین راستا یکی از آنها به دلیل ماهیگیری بدون مجوز توقیف شد. این کشور همچنین اقدامات تلافی جویانه‌ای را در قالب افزایش بازرسی‌های گمرکی و بهداشتی در قبال محصولات وارد شده به فرانسه و ممنوعیت انتقال هوایی غذاهای دریایی در صورت ادامه تاخیر انگلیس در صدور مجوز ماهیگیری برای ماهیگیران فرانسوی اعلام کرده است.

پاریس ادعا کرده است، به رغم مذاکرات و گفتگوهای مستمر، انگلیس مجوزهای کمتری نسبت به میزان واجد شرایط برای ماهی گیران فرانسوی صادر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha