• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400071812125
  • خبرنگار : 71060

نمایه شدن پایگاه داده ایرانی در شبکه جهانی اطلاعات زبرافیش

نمایه شدن پایگاه داده ایرانی در شبکه جهانی اطلاعات زبرافیش

پایگاه داده مطالعات محور مغز- رفتار ماهی زبرا پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در شبکه جهانی اطلاعات زبرافیش (Zebrafish Information Network (ZFIN نمایه شد.

به گزارش ایسنا، دکتر عطالله پورعباسی، مسئول آزمایشگاه مغز، شناخت و رفتار با اعلام این خبر گفت: شناخت ساختارهای مغزی درگیر در بروز رفتار اولین قدم برای طراحی مداخلات جهت تقویت مهارت های شناختی و  همچنین بررسی تأثیر مداخلات رفتاری در سلامت افراد و جامعه، محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با این رویکرد، محققان آزمایشگاه مغز، شناخت و رفتار با همکاری آزمایشگاه زبرافیش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تمامی مطالعات رفتاری و عصبی انجام شده بر محور مغز و رفتار بر روی  رایج‌ترین مدل آزمایشگاهی یعنی ماهی زبرا  را در پایگاه داده ای  Zebrafish Brain-Behavior Axis Database (ZBBAD) گردآوری کرده اند که مشتمل بر بیش از چهارصد مقاله گردآوری شده است.

پور عباسی افزود: دسترسی به این  پایگاه داده ای در جامع‌ترین شبکه اطلاعاتی ماهی زبرا بنام (The Zebrafhish Information Netwrok(ZFIN امکان پذیر شده است.  

وی با بیان این که مطالعات بررسی شده در این ست از داده‌ها در واقع ابتدا به ماهی زبرا به عنوان یک مدل آزمایشگاهی ایده‌آل برای مطالعات رفتاری تأکید دارد، افزود: البته  پتانسیل‌های این مدل در طراحی مداخلات مختلف ارائه شده است.

مسئول آزمایشگاه مغز، شناخت و رفتار پژوهشگاه ادامه داد: در این مجموعه تمامی مطالعات ماهی زبرا از سال ۲۰۰۹ تا کنون که در ارتباط با مداخله های رفتاری و ارزیابی شاخص های مغزی اجرا شده اند، جمع‌آوری شده و برای استفاده محققان در سراسر دنیا بر روی ZFIN منتشر شده است.

بنا بر اعلام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، پایگاه داده ZFIN از سال 2016 با چندین پایگاه داده دیگر حیوانات آزمایشگاهی ادغام شده و هم اکنون اطلاعات جامعی در زمینه ژنتیک، مدل‌های بیماری انسانی و فنوتیپ در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد. این پایگاه داده ارتباط تنگاتنگی با مرکز مطالعات ماهی زبرا ((The Zebrafish International Resource Center دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha