نیما صفدریان، نقاش و نوازنده اصفهانی است که تجربه برگزاری نمایشگاههایی انفرادی چون «صورت بی صورت بی حد غیب» و «چهارچوب نیلی» را در کارنامه دارد. او ضمن اشاره به این نکته که حوزه کاری او نقاشی است، درباره توجه به ابنیه تاریخی در آثارش به ایسنا گفت: «آثار باستانی حکم یک امر رئال را دارند. شاخص کردن بنای باستانی در کارهایم هم از منظر درجه اهمیت آن انجام شده و اینکه ابنیه تاریخی در حال نابودی هستند. هدف من این بود که یک ارزش گذاری کنم تا توجهی به این آثار شود.»
او همچنین ضمن اشاره به این نکته که اقبال عامه مردم نسبت به این ایده خوب بوده است، اضافه کرد: «به نوعی خیلیها خواستند تا این ایده را تکرار کنند.»
این هنرمند که در دوران شیوع ویروس کرونا از تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی استفادهای نکرده است، دیدگاه خود درباره این نوع از نمایشگاهها را این چنین ابراز کرد: «در خیلی از موارد شما باید اثری را که کشیدهاید، توضیح دهید. مخصوصا در آثار سورئال شما باید ساعتها به صورت حضوری بنشینید و بحث کنید که این امکان در نمایشگاه مجازی وجود ندارد.»
صفدریان ادامه داد: «من اعتقادی به آموزش مجازی نیز ندارم و بر این باورم که تأثیر آموزش به صورت حضوری خیلی بیشتر و بهتر است. در خیلی از موارد باید توضیح داده شود و درباره خطاها صحبت شود که آموزش مجازی با توجه به کیفیت پایینی که دارد، این امکان را ندارد.»
به عقیده این هنرمند اینکه یک نمایشگاه مجازی برپا شود و برخی کارها چیده شود اما هیچ تبادل نظری شکل نگیرد، معضل است و اگر بشود که نقاش با مخاطبان آثارش در ارتباط باشد و بتواند نقدها را بشنود، خیلی بهتر است.
صفدریان درباره اهمیت انتقاد از آثار هنری اظهار کرد: «نقد خوب باعث پیشرفت کار یک هنرمند میشود که در فضای مجازی امکانی به منظور تبادل نظر و نقد در نظر گرفته نشده است.»
این نقاش با اشاره به این نکته که در دوران شیوع ویروس کرونا تجربه فروش مجازی تابلوهایش را داشته است، در عین حال گفت: «آن چیزی که مخاطب در عکس یک تابلو میبیند، با اصل اثر کمی متفاوت است و این یک معضل محسوب میشود. این در حالی است که در برخی موارد تصاویری که از یک تابلو گرفته میشوند نیز کیفیت آن را به خوبی نشان نمیدهند.»
صفدریان، نقاش اصفهانی در ادامه گفتوگو ضمن اشاره به این نکته که بیشتر نقاشان در تنهایی به خلق اثر میپردازند، اضافه کرد: «این درست است که یک هنرمند نیاز به خلوت و تمرکز دارد ولی در برخی موارد باید در داخل یک جامعه باشد. بازدیدکننده باید در جریان روند خلق یک اثر باشد تا بهتر در جریان فهم و درک آن قرار بگیرد.»
این هنرمند که تجربه خلق اثر در حضور مخاطب را داشته است، ادامه داد: « با توجه به پاندمی کرونا شاید به صورت پخش زنده در صفحه اینستاگرام بتوان مخاطب را در جریان روند کشیده شدن یک تابلو قرار داد.»
این نقاش در پاسخ به سوالی که از او درباره لزوم خلق آثار با موضوع کرونا پرسیده شد، این چنین ابراز عقیده کرد: «هنر یک رسانه بسیار قوی است که نه تنها در موضوع کرونا بلکه در سایر موضوعات نیز میتواند تأثیر بگذارد. در مواردی از این قبیل هنر میتواند به دید جامعه و برانگیختن احساساتشان کمک کند هر چند که تاریخ مصرف داشته باشد.»
انتهای پیام
نظرات