به گزارش ایسنا ، در این نشست، سخنرانانی چون دکتر لاله افتخاری استاد دانشگاه، خانم دکتر روح افزا دکترای برق و پژوهشگر علوم دینی، خانم دکتر دمیرچی استاد علوم قرآن و حدیث و دارای مدرک سطح سه حوزه علمیه، دکتر شهلا حقی دارای مدرک سطح چهار حوزه علمیه و علی التمیمی استاد حوزه و دانشگاه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
دکتر لاله افتخاری در این نشست با اشاره به این که مردم دنیا دنبال رسیدن به سعادت هستند اما راه آن را نمیدانند و دنبال الگوی مناسب هستند گفت: اکنون دنیا با ارتباطات لحظه ای تبدیل به دهکده جهانی شده و برنده این میدان کسی است که برنامه مناسب داشته باشد.
وی ادامه داد: نهضت حسینی دو بال شهادت و حماسه را توامان در اختیار دارد و سعادت را برای مردم جهان میتواند ارائه کند.
این استاد دانشگاه گفت: در این میان خانواده شهدا نقش مهمی دارند و ارائه الگوی زندگی، اولین وظیفه آنها است و رهبر معظم انقلاب در سخنانشان بر این مسأله تاکید دارند.
وی افزود: استقامت سیدالشهدا (ع) در سخت ترین لحظات کربلا و نیز حضرت زینب (س) بعد از کربلا باید راه و روش خانواده شهدا در مسیر زندگی باشد. ما برای اینکه حرکت اربعین را جهانی کنیم و البته در حال تحقق است باید شاخصها و الگوهایی اعم از صبر، ایثار و جهاد داشته باشیم که اینها در بین خانواده شهدای ایران و عراق به چشم می خورد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود گفت: خانوادههای شهدا باید در این مسیر پرچمدار باشند همان طور که زینب کبری (س) بود.
افتخاری ادامه داد: ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی الگوهای این راه هستند و دشمن از آن ها میترسد.
سخنران دیگر مراسم در این نشست گفت: امیرالمومنین (ع) درنهج البلاغه می فرماید مرا با تقوی وپرهیزکاری یاری نمایید.
کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا دو معنی دارد یکی معنای عام که همان زنده بودن یاد قیام عاشورا در هر زمان و مکانی است و یکی معنای خاص است و آن از این قرار است که در هر برهه ای از زمان جبهه حق و باطل وجود دارد و باید بدانیم که در هر برهه، ما درجبهه حق قرار داریم یا یزیدیان.
وی ادامه داد: این همان پیام جهانی قیام امام حسین (ع) است وهمان یاری مولا امیرالمومنین (ع) است که تقوی یاری رساندن به جبهه حق دربرابر باطل است.
خانم دکتر دمیرچی استاد علوم قرآن و حدیث نیز در این جلسه گفت: قیام امام حسین (ع) دو نتیجه می توانست داشته باشد. یکی رسیدن به حکومت و دیگری شهادت. اما هر دوی این ها برای یک هدف بود و آن جلوگیری از انحراف در دین اسلام و عدم تداوم حکومت فاسد.
وی گفت: اگر سیدالشهدا (ع) قیام کرد برای این بود که معروف جای منکر را گرفته و منکر جای معروف را. لذا باید مسئولیت تاریخی اجرا می شد. در مقابل، خواص بی بصیرتی در برابر ظلم و جور سکوت کرده بودند. مانند فرزندان زبیر، عباس و بسیاری دیگر از کسانی که زمان پیامبر (ص) را درک کرده بودند و این انحرافات را می دیدند و به مسئولیت تاریخی خود عمل نکردند. حرکت امام حسین برای انجام مسئولیت و احیای این نقش عظیم بود و این پیامی جهانی برای اربعین است که باید در همه حال به دنبال ادای مسئولیت و جلوگیری از انحراف در مسیر حق باشیم.
علی التمیمی استاد حوزه و دانشگاه عراق هم با اشاره به اینکه قیام امام حسین (ع) با حرکت انبیای الهی مقایسه می شود گفت: ابراهیم نبی درمیان آتش نمرود افتاد و آتش گلستان شد و موسی هم پس از آنکه به دنیا آمد از خوف مامورین فرعون به دستور الهی به آب انداخته شد و خداوند وعده داد او را به مادرش برگرداند و چنین شد.
وی ادامه داد: اما سید الشهدا (ع) دو راه پیش رو داشت. یا در مدینه بماند که شکست بود یا اینکه به مصاف شمشیر برود که بازهم باسپاه قلیل درظاهر مغلوب میدان بود اما راه دوم را انتخاب کرد تا باخون خود به مصاف شمشیر برود و جلوی انحراف اسلام را بگیرد و باخون خود اسلام ناب محمدی را به عالم بشناساند.
او اضافه کرد: همین است که امام خمینی(ره) فرمود ماهرچه داریم از عاشورا داریم چرا که امام حسین (ع) باقیام خود برعلیه ظلم وفساد یزید، راه را به همه عالمیان نشان داد و می بینیم که خط سیدالشهدا (ع) درلبنان، عراق، یمن واقصی نقاط عالم دنبال می شود.
انتهای پیام
نظرات