لطفالله سیاهکلی در مراسم بازگشایی مدارس استان قزوین که امروز سوم مهرماه در دبیرستان صدیقه کبری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: بازگشایی مدارس بهصورت حضوری در حال حاضر با حضور کلاس اولیها آغاز شده است، دانشآموزانی که سال اول است وارد مدرسه میشوند شور و اشتیاق خاصی دارند و نیازمند یادگیری قوانین و مقررات هستند.
وی افزود: سال اولیها در مدرسه برای اولین بار با قانون و مقررات مدرسه آشنا میشوند و قبل از آن صرفاً مشغول بازی کودکانه بودند اما با آغاز سال تحصیلی توسط معلمان با مقررات آشنا میشوند، در حال حاضر ریشه بسیاری از بزهکاریها به این برمیگردد که دانشآموزان در حوزه مقررات آموزش ندیدند.
نماینده مردم قزوین در مجلس خاطرنشان کرد: کلاس اولیها تازه وارد جامعه میشوند و ذهنشان لطیف است و آمادگی دارد که آموزش ببینند بنابراین شیوه آموزش و آشنایی با قوانین و مقررات باید در دستور کار قرار بگیرد تا دانشآموزان با روشهای مناسب نسبت به قانون آگاه شوند، همه ما در مدارس تحصیل کردیم و میدانیم که معلم جایگاه عجیبی در ذهن دانش آموزان دارد لذا معلمان باید عترت را در کنار قرآن قرار دهند و در کنار یادگیری معارف قرآن، دانشآموزان را با قانون آشنا کند.
وی تأکید کرد: امروز که سالروز آغاز دفاع مقدس را گرامی میداریم، میتوانیم تصور کنیم نوجوان ۱۶ ساله چگونه میتواند جانش را در دست بگیرد و برای دفاع از کشورش به جبهه برود، این جایگاه زمانی محقق میشود که در کودکی آموزش درست دیده و الگوی مناسبی داشته است.
سیاهکلی با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی بیان کرد: امروز در اغلب کشورها برای ورود فرزندان به فضای مجازی قوانین و مقرراتی وجود دارد، در کشور ما به دلیل شیوع کرونا دانشآموزان از آموزش مجازی استفاده میکنند در چنین شرایطی مجبور شدهایم کل فضا را در اختیارشان قرار دهیم در حالی که در دیگر کشورها اینگونه نیست، برای مثال در کشور انگلستان از اوایل ورود به فضای مجازی مؤسسات iwf (internet watch foundation) تشکیل دادند که ناظر بر محتوای اینترنت بود و اجازه دسترسی کامل به کودکان نمیداد.
وی یادآور شد: بعد از این همه سال میخواهیم در ایران قانونی بنویسم که کودکان را در برابر فضای مجازی ایمن نگهداریم که ناگهان بلوا میشود، در حالی که در کشورهای مخترع فضای مجازی، نظارت بر محتوا و دسترسی وجود دارد، در انگلستان هیچ خانوادهای حق ندارد محتوای فضای مجازی که مورد تأیید iwf نباشد را در اختیار فرزندش قرار دهد و اگر کودکی در انگلستان خطایی انجام دهد مثلاً مداد یا پاک کن همکلاسیاش را بردارد، اوضاع خانواده را بررسی میکنند که چه عاملی باعث شده است کودک در مدرسه مداد کسی را برداشته است، اگر خانواده محتوای خارج از محتوای تأیید شده به کودک ارائه داده باشد، والدین مجازات میشوند.
نماینده مردم قزوین در مجلس بیان کرد: امروز ناچار هستیم آموزش در فضای مجازی انجام شود اما باید توجه کنیم فرزندی که به سن تکلیف نرسیده است و ممیزی نمیداند نباید به تمام محتواهای فضای مجازی دسترسی داشته باشد، قرار دادن محدودیت در سطح دسترسی در دنیا مسئلهای منطقی است در حالی که ما به اشتباه در کشور به آن «فیلترینگ» میگوییم؛ تعاریف نادرستی ارائه میدهیم در حالی که در انگلیس و آمریکا این سطح دسترسی با قدرت وجود دارد و برای هر قشری یک سطح دسترسی مشخصی تعیین شده است.
وی یادآور شد: فضای مجازی میتواند در شکوفایی ارتباطات بینالمللی کمک کننده باشد، اما گاهی کم توجهی معلمین و والدین باعث میشود آسیبهایی برای کودکان و نوجوانان ایجاد شود، لذا باید در این حوزه هوشمندانه رفتار کرد.
انتهای پیام
نظرات