دکتر علی عمادزاده در جلسه تبیین مسیر راهبردی نیل به مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با حضور روسای دانشکدهها و اعضاء کارگروه ویژه مرجعیت علمی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: بحث مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و در سال ۱۴۰۰ هم کتاب سبز به عنوان مرحله نهایی گام اول به چاپ رسیده است.
وی افزود: در حال حاضر از برنامهریزی صورت گرفته هم جلوتر هستیم، ضمن اینکه توانستیم تایید اعتبار ۵۸۰ میلیارد تومانی برای موضوع مرجعیت علمی را بگیریم که هماکنون پیگیر جذب آن هستیم.
مجری طرح برنامهریزی راهبردی نیل به اهداف مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۱۲ حوزه در بحث مرجعیت علمی فعالیت دارند که رشتهها برگرفته از اقیانوسهای قرمز و آبی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اولویتهای ملی بوده و نتیجه آن کتاب زرد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد که مورد تایید وزارتخانه قرار گرفت و اقدامات بعدی را هم جهت رسیدن به کتاب سبز داشتیم، خاطرنشان کرد: شناسه ارزشها براساس اسناد بالادستی را داشتیم و استراتژیها را هم در دو دسته راهبردی و عملیاتی تعریف کردهایم.
دکتر عمادزاده تصریح کرد: تنظیم نقشه راه مرجعیت علمی منجر به تولید کتاب سبز شده و بسیار خرسندیم که توانستیم تلاشهای مسئولان و اساتید را به نتیجه برسانیم و اسناد راهبردی ۱۲ حوزه نهایی تایید شده به وزارت متبوع ارسال شده است.
وی بیان کرد: طبق توافق صورت گرفته با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان مدیر پروژه انتخاب شده و باید ماهیانه گزارش پیشرفت چاپ کتاب سبز و نقشه مرجعیت علمی به هیأت رئیسه ارائه شود، ضمن اینکه در حوزه آیندهپژوهی هم برنامههای خود را تدوین کردهایم و از سوی معاون آموزشی دانشگاه ابلاغ آن زده شده است.
مسئول EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه ۱۲ رشته نهایی در بحث مرجعیت علمی مشخص شده است، گفت: ۱۲ رشته طب تسکینی، تغذیه، ژنتیک، طب سوزنی، پیوند کبد، انفورماتیک پزشکی، پزشکی هستهای، زیستفناوری دارویی، فیزیولوژی، داروشناسی، فارماسیوتیکس و هنر و سلامت به عنوان زمینه تمایز پیشنهاد شده و پس از انتخاب رشتههای نهایی پیشبینی ما این است که اهدافمان ظرف مدت ۸ سال در حوزه طب تسکینی و ۱۳ سال در ۱۱ رشته دیگر که شامل پیوند کبد، تغذیه، پزشکی هستهای، زیستفناوری دارویی، ژنتیک، فارماسویتیکس، انفورماتیک پزشکی، شیمی دارویی، طب سوزنی، اخلاق بالینی و زیستنانوفناوری بوده محقق گردد، ضمن اینکه اهداف خود را در ۳ بازه زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت ترسیم کردهایم.
دکتر عمادزاده بیان کرد: طرحهای پژوهش در آموزش منطبق بر مرجعیت علمی آماده شده و در این خصوص درصدد هستیم با توجه به همکاری قابل توجه دانشکدهها اعتبار ۲۸۰ میلیون تومانی را جذب کنیم و در کنار آن به دنبال جذب ۳۰۰ میلیون تومان دیگر برای عملیاتی شدن حوزههای تمایز دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم، البته طرحها زمانی مورد حمایت قرار میگیرد که به تایید EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد برسد.
توسعه رشتههای مرجعمحور در راستای توسعه مرجعیت علمی از مهمترین برنامههای دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دکتر رضا پروانه، معاون مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این نشست عنوان کرد: به دنبال توسعه رشتههای مرجعمحور در راستای توسعه مرجعیت علمی هستیم و در این راستا ۶ برنامه راهبردی تدوین شده است. تشکیل میز آیندهپژوهی دانشگاه در EDC، تشکیل هسته اصلی مرجعیت علمی با نماینده صاحب نظر هریک از دانشکدهها، تیمسازی و تشکیل کارگروههای فرعی در هر یک از حوزههای تمایز رسالت دانشگاه، رصد دورهای وضعیت نسبی و رقابتی دانشگاه در شاخصهای ملی و بینالمللی در حوزههای تمایز رسالت هر حوزه در میز آیندهپژوهی، تدوین سناریوهای ممکن، محتمل و مطلوب در هر یک از حوزههای تمایز رسالت و تدوین برنامه عملیاتی منطبق بر اسناد راهبردی تدوین شده در حوزههای تمایز رسالت دانشگاه جهت نیل به مرجعیت علمی و سایر حوزههای دارای مزیت رقابتی از جمله برنامههای راهبردی در این زمینه به شمار میرود.
وی با بیان اینکه در سه سال اخیر ظرفیت رشتههای مرجعیت دار به دو برابر افزایش یافته است خاطر نشان کرد: در مرحله بعد هم با همکاری معاونت پژوهشی در حوزه پژوهش ورود پیدا کردیم و برنامه توسعه رشتهها را تا سال ۱۴۰۸ داریم.
معاون مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در رشتههای کار درمانی، طب سوزنی، طب تسکینی در سالهای اخیر دستاوردهای خوبی داشتیم و در حوزه EDC این دانشگاه به دنبال توسعه رشتههای مرجعمحور در راستای توسعه مرجعیت علمی هستیم، خاطرنشان کرد: هدف این است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کوتاهمدت از طریق مدیریت و تخصیص رسالتمدار منابع و ظرفیتهای خود را در این حوزهها گسترش دهد و در مسیر یک توسعه هدفمند گام بردارد، در میان مدت به واسطه عملکرد الگوی خود، جایگاه رهبری جامعه علمی کشور در این رشتهها را به دست آورد و با شبکهسازی و بهکارگیری ظرفیتهای ملی در مسیر رفع نیازهای اساسی کشور در این حوزهها نقشی محوری ایفا نماید و در بلندمدت با اتکاء به ظرفیتهای بالای علمی خود و با پیشگامی در توسعه مرزهای دانش بر فضای گفتمانی علمی جهانی تسلط پیدا کند و نبض تعاملات با مراکز رقیب، همکار و بازار مشتریان در سطح جهان را در دست گیرد.
به گزارش وب دا، دکتر پروانه از حضور نیروهای نخبه و متخصص در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک امتیاز ویژه و یک نقطه قوت بزرگ یاد کرد و گفت: سیاستهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کلانمنطقه ۹ کشور در راستای کیفیت آموزش بوده و مهمترین خواسته ما از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد این است که با همان جدیت و انرژی مضاعف دستیابی به اهداف آموزشی این دانشگاه را عینیت و تداوم بخشند.
انتهای پیام
نظرات