• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400062820689
  • خبرنگار : 71415

نخست وزیر مالی: از هر کس بخواهیم کمک نظامی می‌گیریم

نخست وزیر مالی: از هر کس بخواهیم کمک نظامی می‌گیریم

بعد از اظهار نگرانی فرانسه و چند قدرت خارجی در خصوص گزارشی درباره این که کشور مالی در صدد کمک گرفتن از نیروهای مزدور روسی است، نخست وزیر مالی بر حق کشورش برای جستجوی حمایت نظامی از هر کسی که بخواهد تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چوگوئل مایگا، نخست وزیر مالی در این اظهارات که از سوی یک پایگاه خبری این کشور منتشر شد این که دولتش در حال مذاکره با هر طرف دیگری باشد را تایید نکرد اما منابع امنیتی و دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند دولت مالی در آستانه انعقاد یک توافق با یک مقاطعه کار نظامی خصوصی روسی است.

این منابع عنوان کردند این شرکت مقاطعه کار امنیتی روسیه به نام گروه واگنر به تامین نیروهای مزدور به منظور آموزش ارتش مالی و حفاظت از مقامهای ارشد آن طبق توافقی که در دست مذاکره قرار دارد، می پردازد.

فرانسه اعلام کرده چنین اقدامی با حضور نظامی‌اش در کشور مالی ناسازگار خواهد بود ،در حالی که در این کشور نیروهای نظامی فرانسوی، اروپایی و مالی در کنارصلحبانهای سازمان ملل مشغول جنگ با شبه نظامیان مرتبط با داعش و القاعده بوده‌اند.

منابع دیپلماتیک می گویند، پاریس نگران است که با ورود مقاطعه کاران روس، عملیات مبارزه با تروریسمش در منطقه "ساحل" در غرب آفریقا تضعیف شود در حالی که تعداد عوامل این ماموریت به ۵۰۰۰ نیرو کاهش پیدا کرده و قرار است با مشارکت بیشتری از سوی همپیمانان اروپایی اجرا شود.

مایگا گفت: اگر شرکا تصمیم گرفته‌اند برخی مناطق را ترک کنند، و تصمیم گرفته‌اند همین فردا ترک کنند، ما چه کار کنیم؟ آیا نباید ما یک طرح ب داشته باشیم؟

وی بدون اشاره به برنامه‌های احتمالی دولت مالی یا دخیل بودن طرفهای دیگر در این برنامه‌ها گفت: مناطقی وجود دارند که به حال خود رها شده‌اند و باید امروز اشغال شوند تا خالی نمانند. سربازان کافی وجود ندارد.

این نخست وزیر مالی تصریح کرد: نمیتوانند جلوی ما را از اعزام افراد آموزش دیده به یک کشور خاص بگیرند.

آلمان و بلوک سیاسی اصلی حوزه غرب آفریقا موسوم به اکوواس نیز نسبت امکان توافق مالی با یک گروه امنیتی خصوصی اظهار نگرانی کرده‌اند.

منابع وابسته به ارتش فرانسه گفتند، این ارتش شروع به بیرون کشیدن نیروهایش از کیدال، تسالیت و تیمبوکتو در شمال مالی کرده و مذاکراتی برای واگذاری این پایگاه‌ها به نیروهای سازمان ملل یا مالی در جریان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha