• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400062719785
  • خبرنگار : 50040

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان عنوان کرد

افزایش ۳۷ درصدی ماموریت های ۱۱۵ گیلان در سال جاری/ نیازمند ۴۰ پایگاه دیگر هستیم

افزایش ۳۷ درصدی ماموریت های ۱۱۵ گیلان در سال جاری/ نیازمند ۴۰ پایگاه دیگر هستیم

ایسنا/گیلان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان، از افزایش ۳۷ درصدی ماموریت های ۱۱۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: حدودا ۱۵ درصد ماموریت های اورژانس ۱۱۵ طی مدت مذکور مربوط به بیماری کووید بوده که نسبت به سال گذشته ۲۹ رصد رشد داشته است.

دکتر پیمان اسدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۵ هزار ماموریت اورژانسی توسط همکاران مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان در قالب پایگاه ۱۱۵ انجام شده است، اظهار کرد: شاهد افزایش ۳۷ درصدی ماموریت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی از افزایش ۱۲ درصدی ماموریت های تصادفی و ۴۴ درصدی ماموریت های غیر تصادفی شامل بیماری های داخلی و قلبی و... خبر داد و تصریح کرد: حدودا ۱۵ درصد ماموریت های اورژانس ۱۱۵ طی مدت مذکور مربوط به بیماری کووید بوده که نسبت به سال گذشته ۲۹ رصد رشد داشته است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان، با اشاره به فعالیت ۶۸ پایگاه ۱۱۵ در سطح استان شامل ۴۰ پایگاه جاده ای و مناطق صعب العبور و ۲۸ پایگاه شهری، افزود: امسال شش پایگاه جدید به مجموع پایگاه های ۱۱۵ استان اضافه شده که شامل پایگاه شماره دو شهری لنگرود، پایگاه شماره ۱۱ شهری رشت و پایگاه های جاده ای جیرنده رودبار، رودپیش فومن و شلمان و چوبر شفت است.

اسدی، با بیان اینکه در صورت تامین نیروی انسانی تا پایان سال به پایگاه های ۱۱۵ گیلان افزوده خواهد شد، خاطرنشان کرد: مجوز استخدام نیروهای اورژانسی توسط وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار می گیرد و لذا امیدواریم در سال ۱۴۰۰ سهمیه خوبی برای جذب نیروی انسانی داشته باشیم؛ این در حالی است که سهمیه استان گیلان در سال گذشته ۱۲۰ نفر بوده است.

وی استان گیلان را نیازمند ۴۰ پایگاه ۱۱۵ دیگر دانست و عنوان کرد: در شهر رشت با مشکل فضای فیزیکی جهت راه اندازی پایگاه مواجه هستیم و در حال حاضر پنج پایگاه در محل آتش نشانی داریم. همچنین برخی از پایگاه های رشت دو آمبولانسی هستند.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ گیلان، آمبولانس های بنز ۳۱۵ را دارای تجهیزات کامل از جمله دستگاه کمک تنفسی و شوک قلبی دانست و یادآور شد: برخی از آمبولانس های ما مجهز به دستگاه الکتروکاردیوگرافی هستند و در موارد سکته قلبی با ارسال کد ۲۴۷، اقدام به گرفتن نوار قلب و ارسال آن برای بیمارستان قبل از رسیدن بیمار می کنند.

وی با بیان اینکه ۴۹ دستگاه آمبولانس بنز جدید داریم، گفت: به زودی هزار دستگاه تویوتا هایس خریداری می شود و سهمیه خوبی به گیلان تخصیص می یابد. همچنین درصدد تهیه موتورلانس برای کلانشهر رشت هستیم.

اسدی، مدت زمان استاندارد ماموریت در شهرهای کوچک را ۹ دقیقه و در کلانشهرها و جاده ها را ۱۵ دقیقه دانست و بیان کرد: خوشبختانه زمان انجام ماموریت های ۱۱۵ گیلان به ویژه در جاده ها نزدیک به استاندارد است؛ در شهرهای نیز وضعیت مناسبی دارم، اما در شهر رشت مشکل ترافیک وجود دارد و باید حداقل هفت پایگاه ۱۱۵ اضافه کنیم و لذا از ارگان ها می خواهیم فضای آزاد خود را در اختیار اورژانس قرار دهند تا بتوانیم زمان استاندارد ماموریت ها به ویژه در شهر رشت را کاهش دهیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان، با اشاره به مشارکت یکی از خیران شهرستان ماسال در احداث پایگاه ۱۱۵ در منطقه طاسکوه، ادامه داد: برای راه اندازی پایگاه ۱۱۵ حداقل به ۲۰۰ مترمربع فضا نیاز داریم و خیران می توانند در این زمینه به داد مردم برسند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۲۵۰۰ تماس با اورژانس ۱۱۵ داریم، اضافه کرد: در پیک کرونا با حدود ۳۲۰۰ تماس در روز مواجه بودیم؛ البته محدودیت های تردد بین شهری و شبانه موجب کاهش ماموریت های تصادفی ما شده و حدود ۸۰ درصد ماموریت ها داخلی است که نیمی از آن نیز به کووید اختصاص دارد.

اسدی، تماس ناشنوایان با اورژانس ۱۱۵ را یکی از چالش های کشور دانست و متذکر شد: در حال مذاکره با شرکت پشتیبان اتوماسیون عملیاتی اورژانس ۱۱۵ هستیم تا سامانه پیامکی را برای افراد ناشنوا فعال کنیم.

وی از ضد عفونی آمبولانس بعد از ماموریت های مشکوک به کرونا خبر داد و خاطرنشان کرد: امدادگران اورژانس ۱۱۵ شیفت های ۲۴ ساعته دارند و سر صحنه حوادث حاضر می شوند و با خطرات زیادی از جمله بیماری مواجه هستند و لذا امیدواریم شاهد افزای مناسب دستمزد این تلاشگران باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha